*Nettavisen* Sport.

Petter Solberg med klar beskjed om crosskart: - En sport for fremtiden

KJØRTE CROSKART: Tilbake i 2010 kjørte Petter Solberg et par NM-løp med crosskart. Han mener sporten er en ideell gren for rekruttering av nye talenter i norsk motorsport. Foto: Simen Næss Hagen

Rally-helten mener crosskart er en ideell gren for rekrutering av nye motortalenter.

15.06.18 10:51

Selv om Norge er et forholdsvis lite land, har vi oppfostret mange motorsport-talenter gjennom årene.

Ullevaal Xtreme: Lørdag klokken 18 viser vi det spektakulære arrangementet direkte (NA+)

Siden Martin Schanche herjet på 70-, 80-, og 90-tallet, har mange nye sluppet til. De siste par tiårene er kanskje Petter Solberg den aller største. Han er faktisk den første bilsportutøveren i verden som har vunnet VM-gull i to ulike grener; rally og rallycross.

Vi har tatt en prat med Solberg, som blant annet mener crosskart er en ideell gren for rekruttering av nye talenter.

0-100 km/t på 3,5 sekunder

- Crosskart er en kjempespennende sport, med masse fart og tøff konkurranse. Dessuten gir det et veldig godt grunnlag for kjøreteknikk – fordi det kjøres på rallycrossbaner med både asfalt og grus, forteller Solberg til Nettavisen.

Verdensmesteren har selv kjørt et par crosskart-løp, og mener det er en brutal sport med et stort spenningsmoment.

- De største klassene gjør 0-100 km/t på rundt 3,5 sekunder. Når du da sitter noen få centimeter over bakken får du en ekstrem fartsfølelse. Å fighte mot andre gærninger på banen gir helt klart en heftig dose adrenalin, sier han.

Kjører fra du er 6 år

Petter Solberg påpeker at crosskart kan kjøres allerede fra året man fyller seks.

- Det er imponerende å se hvor fort de unge barna lærer seg å kjøre i mini-klassen. Jeg tror crosskart har en god og spennende fremtid i møte.

Klikk på bildet for å forstørre.

SOLBERG OG SØNN: Petters sønn Olivier har kjørt crosskart i mange år. Foto: (NTB scanpix)

- Sønnen din Oliver har kjørt crosskart i mange år. Hva er de viktigste erfaringene dere tar med videre?

- Crosskart er en sport hvor man kan prøve og feile. Det er slik man lærer og blir bedre.

Rask utvikling

De siste årene har crosskart-sporten vært i rask utvikling. Økt interesse har blant annet sørget for høyere nivå blant norske og nordiske førere. I de største klassene har også kostnadene økt noe, i takt med utviklingen av enda bedre og raskere crosskarter.

Vi har snakket med en av toppførerne som har holdt på lengst i Norge, og som fremdeles er aktiv. Aleksander Wiik har med noen få opphold kjørt crosskart helt siden 2004. Da var entusiasten fra Råholt 14 år gammel.

Ullevaal Xtreme: Lørdag klokken 18 viser vi det spektakulære arrangementet direkte (NA+)

Klikk på bildet for å forstørre.

FULL FART: Tette fighter, høy fart og hurtige svingegenskaper er crosskart kort oppsummert. Foto: Aleksander Wiik

- Mer trimming av motorer, dyrere støtdempere og generelt dyrere komponenter har vært en del av utviklingen de siste årene. I 650-klassen trimmes motorene ofte hos profesjonelle, noe som drar opp kostnadene, sier Aleksander.

28-åringen påpeker samtidig at crosskart er en rimelig motorsport sammenlignet med andre grener som kjører tilsvarende fort rundt en bil- eller rallycrossbane.

- Vi kjører på samme rundetider som langt dyrere klasser i rallycross.

50.000 kroner

I likhet med Petter Solberg understreker også Aleksander at flere norske toppførere startet karrieren bak rattet i en crosskart.

- Man kan se på eksempler som Oliver Solberg, Ole Christian Veiby og Pontus Tidemand. Alle disse har gjort det meget bra både i rally og rallycross. Når det er sagt, er ikke crosskart nødvendigvis bare en rekrutteringsgren. Det er mange som satser fullt i crosskart, og blir i gamet lenge.

I den minste crosskart-klassen «mini» ligger prisene på en splitter ny kart på rundt 50.000 kroner. Skal du ha ny, fullsize konkurranse-kart, varierer prisene avhengig av utstyr, alt fra 70.000 kroner og oppover.

Fakta

Dette er crosskart:

Familievennlig

- Nå har du kjørt crosskart i nesten 14 år. Hva vil du si er det beste med sporten?

- Hvor familievennlig det er. Det er en fantastisk sosial sport, og et kjempegodt miljø hvor alle fra 5-70 år finner noen å være med. I den minste klassen mini konkurreres det på veldig like vilkår, ingen blir kåret til vinnere, og barna leker med hverandre mellom kjøringene. Dessuten er det en unik mulighet til å lære barn å håndtere et kjøretøy fra veldig ung alder. Dette vil på sikt garantert føre til at vi får flere utøvere i verdenstoppen. Jo tidligere man kan starte, jo bedre blir man, avslutter Aleksander.

Ullevaal Xtreme: Lørdag klokken 18 viser vi det spektakulære arrangementet direkte (NA+)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag