RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Publikum svikter RBK – som ventet

Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)
Sist oppdatert:
- Vi var forberedt på lave tall, sier leder for kommersiell enhet, Per Mikalsen.

Rosenborg har et ønske om – på sikt – å ha 20.000 tilskuere på alle hjemmekamper.

I 2010 endte snittet på 16.905, og trønderne håper på en økning i 2011. Men etter årets to første hjemmekamper, er snittet helt nede i 11.921.

- Det er litt lavere enn det vi hadde håpet på, erkjenner leder for kommersiell enhet i Rosenborg, Per Mikalsen, overfor Nettavisen.

Likevel synes han det er for tidlig å svartmale.

Tidlig på året – sen kampstart
- Vi var forberedt på at det kunne bli relativt lave tall på de to første hjemmekampene. Men inntektsmessig er vi ikke så langt bak der vi var etter to kamper i fjor, da vi delte ut ganske mange kampanjebilletter. Det er mindre avvik i omsetning enn i publikumstall, forklarer Mikalsen.

- Hvorfor hadde dere regnet med lavt besøk på de to første kampene?

- Først og fremst på grunn av at de spilles så tidlig på året. Du må ikke glemme at noen dager før kampen mot Stabæk, var det full vinter i Trøndelag. Dessuten er det ingen tvil om at kamptidspunktet ikke er det beste. Når det er avspark klokka åtte på en søndag, mister vi mange, ikke minst familiene.

- Når det er fullt på Lerkendal, har vi tilskuere fra hele Trøndelag. De fleste har minst en times reisevei, poengterer Mikalsen.

Færre sesongkort
Det er TV 2 som velger kveldskampene på søndager. Også Rosenborgs neste hjemmekamp – mot Vålerenga – er en søndagskveldskamp.

- Men utover sommeren vil vi få kamper på andre tidspunkter. Det blir mange storkamper innledningsvis, som er attraktive som TV-kamper, men av erfaring vet vi at det stiller seg annerledes når vi skal møte lag som Sogndal og Sarpsborg. Samtidig vet vi at kamptidspunktet spiller mindre rolle om sommeren, sier Mikalsen.

Når det gjelder sesongkortsalget, ligger Rosenborg også litt bak fjoråret.

- I 2010 solgte vi rundt 9300 sesongkort. I 2009 lå det på 8600, og i år ligger vi an til å havne på 2009-nivå, forteller Mikalsen.

Enkelt å komme på kamp
- Har dere gjort nok for å markedsføre kampene til nå i år?

- Ja, jeg føler det. Vi har brukt mye ressurser for at folk skal vite når det er kamp, og vi har også gjort mye for å gjøre det enkelt for folk å komme seg på kamp. Nå må vi bare fortsette å gjøre en best mulig jobb hver dag framover.

- Og så hjelper det selvfølgelig med spennende og underholdende kamper, som den vi hadde mot Lillestrøm. Det er ikke hvert år vi har så mye dramatikk i én kamp, sier Per Mikalsen til Nettavisen.

PS. Lerkendal stadion har en tilskuerkapasitet på 21.166.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere