*Nettavisen* Sport.

Rasende russer tvunget til karrierestopp

Vinner Amstel Gold Race (2009) foran Karsten Kroon (SaxoBank). Foto: Koen van Weel (scanpix)

- Han har to venner: euro og doller, sier Sergei Ivanov om den tidligere Katjusja-sjefen.

- Jeg la aldri opp. Det er Andrei Tchmil som har forårsaket denne avskjeden, uttaler Sergei Ivanov til belgiske Sporza, ifølge velonation.

Sergei Valeryevich Ivanov er rasende. 36-åringen er mest kjent for sine to etappeseire i Tour de France og Amstel Gold Race-triumfen i 2009. Det samme året vant han sin ene etappeseier i Frankrike rundt og ble attpåtil russisk mester.

Det er liten tvil om at 2009-sesongen var russerens beste år som profesjonell gjennom hans lange karriere. 36-åringen ble profesjonell tilbake i 1996, da han fikk kontrakt med Lada-Samara-laget.

Etter Ivanovs strålende 2009-sesong, som i tillegg innebar etappeseier i Belgia rundt og femteplass i Liège-Bastogne-Liège, bar det nedover for russeren som er blitt nasjonal mester hele seks ganger.

LES OGSÅ:Ingen plass for dopet russer

Ivanov har ikke vunnet et sykkelritt siden han krysset målstreken i Besancon først under den fjortende etappen av Tour de France 2009, 16 sekunder foran Nicholas Roche.

- Jeg ville ha revansj for et middelmådig 2011, men så realiserte jeg at det ikke lenger var en plass for meg i Katjusja og heller ingen andre steder, sier den tidligere Katjusja-rytteren.

For det er nettopp det han er, en tidligere Katjusja-rytter. Ivanov vil ikke sykle for Katjusja-laget neste sesong, og avskjeden med laget fremstår meget motvillig.

Ivanov sender en skikkelig salve til den tidligere sykkelstjernen og Katjusja-sjefen Andrei Tchmil.

- Det sies om han at han har to venner: euro og dollar. Han la opp som Katjusja-sjef og fortalte sin etterfølger – uten å rådføre seg med meg – at jeg ville legge opp som syklist, forteller Ivanov.

Det virker som Ivanovs dager som profesjonell syklist er talte, så får vi se om han dukker opp i en følgebil med tiden. Det blir antageligvis ikke med Andrei Tchmil som co-pilot.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.