*Nettavisen* Sport.

RBK kuppet slagord

Rosenborg tok slagordet vårt, mener sunnmøringer.

11.04.07 16:12

«Stolt fortid - Stor fremtid» er slagordet som møter publikummet som besøker Rosenborg Ballklubs (RBK) nettsted. Problemet er at det ikke er klubbens eget slagord.

NA24 - din næringslivsavis

Først ute
Egentlig er det MSIL, som består av de tidligere idrettslagene Mauseidvåg og Solevåg utenfor Ålesund, som brukte slagordet først.

- Vi kjørte en slagordkonkurranse på nett, og så var det noen av medlemmene våre som foreslo det. Jeg tipper at det er to år siden. Jeg er litt usikker på nøyaktig dato, men det var før Rosenborg. Jeg mener det var tidlig i 2005, sier hovedtrener i MSIL, Vegard Eikrem, til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Det var RBK supporterne Kjernen som først benyttet seg av slagordet.

- Ja, det var laget til et tribunearrangement høsten 2005 da RBK møtte Vålerenga på Ullevaal. Vi skulle bare bruke det den gangen og så bestemte klubben å plukke opp tråden og har laget skjerf og jakker ut av det, forteller styremedlem i Kjernen, John Inge Korsgat, til NA24 Propaganda.

For Kjernen var bruken av slagordet kun tenkt til denne anledningen.

- Vi hadde ikke tenkt å gjøre mer av det enn den ene kampen, sier Korsgat som ikke var klar over at MSIL hadde brukt slagordet i over et halvt år da de tok det i bruk.

Sa i fra
Etter at MSIL ble oppmerksomme på at RBK hadde tatt slagordet tok de til motmæle og sendte en e-post til RBK for å gjøre oppmerksomme på at de var først ute med slagordet.

- Ja, det stemmer, det var for nesten ett år siden, sier webansvarlig i MSIL, Marius Eide, til NA24 Propaganda.

MSIL skriver i e-posten at de ønsket å ikke følge saken videre etter interne drøftinger i webgruppen.

Én time etter at RBK mottok e-posten fra Eide, svarte RBK.

- Selv om vi ble gjort oppmerksom på at andre benyttet dette, mente vi det ikke var problematisk at vi bruker det. Spesielt da vi i mailsform et halvt år etter at vi startet bruken fikk beskjed fra Mauseidvåg at dette var noe de ikke ville forfølge videre. Så vidt vi kjenner til er uttrykket heller ikke beskyttet av loven. Vi synes det er flott at flere benytter dette uttrykket. I tillegg passet det utrolig bra i forhold til vår posisisjon høsten 2005, sier markedsdirektør i RBK, Erik Espeseth, til NA24 Propaganda.

- Umulig å beskytte
- Dette er et generelt uttrykk som ikke vil være mulig å beskytte, presiserer Espeseth og legger til:

- Derfor ser vi heller ikke noe problem i at vi bruker dette. Espeseht mener det er en solskinnshistorie at små og store klubber har slikt til felles.

- Jeg synes det er søkt dersom vi blir fremstilt som den store som tar fra den lille, og gjentar at han synes det er flott at det er flere som kan benytte seg av slike uttrykk.

Og forøvrig: Under serieåpningen sist mandag brukte også Strømsgodsets tilhengere samme slagord under sitt tribuneshow.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.