*Nettavisen* Sport.

RBK og Enga i full krig

Foto: Gorm Kallestad/SCANPIX

Den nye medieavtalen har skapt krig på en ny arena.

22.01.09 12:19

Norske tippeligaklubber har satset stort på å utvikle sine egne nettsider etter at klubbene ble enige om å dele den «digitale potten» fordelt etter antall treff på internettsidene. Dette har ført til full krig mellom Rosenborg og Vålerenga, som topper statistikken etter de tre første ukene dette året.

Se TNS Gallups målinger her!

- Vi kunne ha jukset, vi også, sa Rosenborgs mediesjef Nils Heldal til rbkweb.no tidligere denne uken, etter at Vålerenga overtok redaktøransvaret for debattforumet på vpn.no (uavhengig nettside for Vålerenga-supportere), og dermed innlemmet forumklikkene i statistikken.

- Vært for slappe
Til Nettavisen modererer imidlertid mediesjefen seg.

- Nei, det er ikke juks, svarer Heldal på spørsmålet om Vålerengas tiltak strider mot reglementet.

- Men alle klubbene er enige om at vi trenger et skikkelig regelverk. Fordi dette er nytt for oss alle, har vi vært for slappe med å definere reglene, mener han.

Heldal mener det er en enkel utvei for Vålerenga å overta Klanens forum.

- Det tar veldig lang tid å utvikle et eget forum. Vi lurte på å gjøre det samme som Vålerenga, men valgte den streite veien. Derfor følte vi at vi hadde gjort mye til liten nytte da Vålerenga fikk godkjent sin vri.

- Meningsløst av Heldal
Mediesjefens kollega i Vålerenga, Svein Graff, mener det er trist at Heldal henger seg opp i Vålerengas kreativitet.

- 90 prosent av alle treff på våre sider stammer fra vif-fotball.no, hevder han.

- Statistikken viser at vi har om lag 48.000 klikk på sidene våre daglig, og av disse stammer 6000 fra forumet.

Mediesjefen forklarer at klubben har pratet med VPN om samarbeid på flere områder, som det fellesdelte forumet er et resultat av.

- Heldal ringte meg forrige uke etter at statistikken for uke 2 var lagt ut (som Vålerenga toppet, journ.an.), og jeg forklarte for ham hvordan vi hadde gjort det. Da er det meningsløst at han etterpå går ut i offentligheten og anklager oss for juks, mener Graff.

- Det hadde vært fint om Heldal hadde vært ærlig både på rbkweb.no og i media, og ikke sagt noe annet til journalistene enn det han sier til supporterne, fortsetter han.

Samtidig legger han vekt på fordelingen av medieavtalen er blitt vedtatt av samtlige klubber involvert - med Rosenborg som en av hovedaktørene - gjennom lange prosesser det siste året.

- Det er litt smålig av Heldal å rope ut med en gang Rosenborg ikke topper statistikken, mener han.

Blir ikke støtt
Nils Heldal måtte gjennomgå kraftig kritikk på VPNs nettsider, der Vålerenga-supporterne kaller ham for «dårlig taper».

- I et land med ytringsfrihet er det fint å bli kalt sånt, ler Heldal av angrepet.

- Det er alltid gøy å høre på Klanen, jeg klarer ikke å bli støtt av retorikken deres, forteller han, og legger til at dette bare viser at Vålerenga-supporterne følger med på Rosenborgs nettsider.

Men hva medieavtalen egentlig innebærer? Hold deg fast, her er forklaringen:

Om lag 30 millioner kroner skal deles ut til alle tippeliga- og adeccoligaklubbene, der 20 prosent av disse fordeles jevnt mellom klubbene med web-TV-satsing og storskjerm på stadion.

De resterende 80 prosentene skal fordeles etter aktiviteten på klubbenes hjemmesider, etter både unike brukere (som teller 60 prosent) og totale treff på sidene (som teller 40 prosent).

Det er med andre ord duket for full krig om fotballsupporternes gunst på nett.

Sjekk siste fotballnytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Vil du ha sportsnyheter tilsendt på mobilen? Send SPORT START til 1930. Tjenesten koster 2,- per melding.

Les sportsnyheter på mobilen: Send NETT til 1930 (gratis bokmerke).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.