Formel 1 introduserte i 2021 en maksgrense på hvor mye hver enkelt lag kan bruke i løpet av sesongen. Den lå på 145 millioner dollar, og etter å ha blitt revidert ble summen senket til 140 millioner dollar for 2022-sesongen.
Formålet med regelendringen var å utjevne forskjellene mellom lagene, med formål om å øke spenningen i konstruktørmesterskapet.
De største lagene, Red Bull, Ferrari og Mercedes, uttalte tidlig misnøye mot de nye reglene da de ble presentert. Utover sesongen har flere lag uttrykt at det vil bli vanskelig å holde seg innenfor grensene.
Les også: Klaveness-delegasjon nektet ombordstigning på fly til Qatar
– Kan ende i retten
I et eksklusivt intervju med SkySports åpner Red Bulls sjef Christian Horner opp om frykten for at kostnadstaket kan avgjøre sesongen.
– Vi ønsker ikke et verdensmesterskap som blir avgjort i en rettssal, eller i Paris eller foran FIA [Det internasjonale bilsportforbundet]. Vi har seks måneder på å adressere dette, vi er nødt til å handle nå, sier Horner.
I tillegg til å vektlegge at mange står i fare for å miste jobben sin nå som lagende er nødt til å kutte på kostnadene, er han også redd for at ideen om et kostnadstak ikke vil være gjennomførbart i fremtiden hvis det ikke fungerer optimalt i år.
– Jeg tror at topplagene er nødt til å gi slipp på rundt to, tre hundre arbeidere hver hvis de vil være i nærheten av å komme innenfor kostnadstaket. Problemet er at hvis kostnadstaket feiler stygt nå, så vil det være borte for alltid.
Utenfor deres kontroll
Horner er spesielt kritisk til at de ikke har justert kostnadstaket i år, hvor inflasjonen har vært unormalt høy.
Han mener at det går utover kostnadene på en måte som lagene ikke kan kontrollere selv.
– Måten man designer bilen er innenfor vår kontroll. Det er noe man skaper sammen med en gruppe designere. Man er i kontroll over sin egen skjebne, sier Horner, og fortsetter:
– Vi har ikke kontroll over inflasjonsnivåene som vi ser i verden nå. Det har en direkte effekt på personalet, råmaterialene, elektrisiteten og andre varer. Jeg mener genuint at dette er en kritisk situasjon som FIA er nødt til å håndtere.
Det har foreløpig ikke vær noen indikasjoner fra Det internasjonale bilsportforbundet om at de vil øke kostandsgapet.
Det neste Formel 1-løpet går av stabelen søndag 3. juli, på Silverstone-banen i Northamptonshire i England.
Les også: Langrennsprofilene med hyllest til avdød bestefar: – Det er vår måte å hedre han på