Gå til sidens hovedinnhold

- Rittet blir mer intenst

Endringene i Paris-Roubaix kan være gunstig for Thor Hushovd og Garmin-Cervélo.

I disse dager tester Thor Hushovd, Gabriel Rasch (Garmin-Cervélo) og Kurt Asle Arvesen (Team Sky) brosteinspartiene de skal over på søndagens Paris-Roubaix. Det er viktig å være topp forberedt foran «Helvete i nord».

Rittet er for det meste som det var i fjor, men enkelte modifikasjoner er gjort av rittdirektør Christian Prudhomme.

Brosteinsektorene Aulnoy-lez-Valenciennes og Famars kommer begge etter i overkant av fjorten mil på sykkelen, altså før den legendariske Arenberg-skogen. Aulnoy-lez-Valenciennes er, som Arenberg-partiet, av høyeste vanskelighetsgrad, det vil si fem stjerner.

- Rittet blir enda mer intenst før Arenberg, forteller Christian Prudhomme til l'Equipe ifølge velonation.

- Kan bli isolert
Franskmannen Gilbert Duclos-Lassalle vant rittet to år på rad tidlig på 90-tallet, '92 og '93, og kjenner rittet bedre enn de fleste. Han tror dette gagner de store lagene.

- Etter Arenberg har favorittene vanligvis noen lagkamerater som kan hjelpe dem ved en punktering eller mekanisk problem, forteller han.

ALT OM PARIS-ROUBAIX:Dette er «Helvete i nord»

- På søndag kan de bli isolert tidligere enn forventet. Lagets sportsdirektører må forsøke å sende ryttere i brudd for å være sikre på at kapteinene har støtte de siste hundre kilometrene.

Vår egen Thor Hushovds Garmin-Cervélo er på papiret ett av de bedre lagene i dette rittet, selv om det ikke gikk helt som det skulle i Flandern rundt. Tyler Farrar, Heinrich Haussler, Andreas Klier, Roger Hammond og Johan Vansummeren har alle potensiale til å hjelpe Thor lenge i finalen.

LES OGSÅ:- Jeg er i rute til Paris-Roubaix

Fabian Cancellara er muligens den som er mest redd for å bli isolert. Stuart O'Grady er den eneste hjelperytteren som kan matche Hushovds massive støtte.

Bevar brosteinen!
Teknisk direktør i ASO Jean-Francois Pescheux oppfordrer kommunene i nord-Frankrike til å bevare de brosteinslagte veiene.

- Det er cirka 70 kilometer med brosteinslagte veier i nord og vi ønsker å oppfordre kommunene til å redde dem, sier Pescheux.

I årets ritt bruker ASO 51,5 kilometer med brostein.

Reklame

Ny Pyton-bok: Dette er Tommy Sydsæters favoritthistorier med Rhesus Minus