RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rosenborg mest i media

Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
Sist oppdatert:
Rosenborg troner alene på toppen over klubbene i den norske Tippeligaen som er mest omtalt i mediene. - Vi får noe tilbake for åpenhetskulturen, sier markedssjef Erik Espeseth.

Observer Norge og MMI Sponsoring har ifølge NTB undersøkt dekningen av Tippeligaen i 533 trykte medier siden desember. Rosenborg troner alle på toppen. Trønderne fikk hele 489 oppslag i desember - over hundre flere enn toeren på listen, fjorårets cupvinner Brann.

- Vi vet at vi er ekstremt mye i mediene, og kjører også egne målinger med tanke på sponsorene. I tillegg til avisene, viser våre målinger at Rosenborg også er mellom 600 og 900 ganger i TV-rutene i løpet av ett år. Og størstedelen av disse innslagene står de to landsdekkende TV-kanalene for, NRK og TV 2, sier salgs og markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg til TV 2 Nettavisen.

Nasjonalt ikon
Han tror først og fremst de sportslige resultatene til Rosenborg de siste årene er årsaken til at klubben er mest omtalt i media.

- De gode resultatene de siste årene, har gjort oss til et nasjonalt produkt, sier Espeseth, og peker først og fremst på suksessen i Champions League.

- Vi er blitt et slags nasjonalt ikon, som settes i samme klasse som landslaget. Dessuten har vi store profiler som folk flest fort kan sammenligne seg med, sier markedsdirektøren på telefon fra Gran Canaria.

Espeseth peker også på at Rosenborg er kjent som en av de mest «åpne» klubbene i media-sammenheng.

- Media er alltid hjertelig velkommen til Lerkendal. Her har vi ingen hemmeligheter, alt er tilgjengelig for pressen. En sånn politikk kjører vi også overfor publikum og sponsorer. Og at vi er ofte i media, er selvsagt med på å trekke til oss mer publikum og sponsorer til klubben, påpeker han.

Negative oppslag
Markedsdirektøren er også klar over at «media-stormen» også fører til kritiske oppslag.

- Noen negative oppslag må vi leve med. Men alt sett under ett, er vi selvsagt strålende fornøyd med å være et populært emne for media, sier Espeseth.

Brann og Vålerenga følger på plassene bak Rosenborg i undersøkelsen. Ham-Kam er klubbene redaksjonene aller minst bruker spalteplass på, sammen med Molde og Lillestrøm.

Tallene:
Så mange oppslag fikk de forskjellige klubbene i desember (negative oppslag i parentes):

1. Rosenborg 489 (53)
2. Brann 338 (128)
3. Vålerenga 320 (5)
4. Bodø/Glimt 173 (5) og Tromsø 173 (5)
6. Odd Grenland 133 (2)
7. Fredrikstad 128 (5)
8. Aalesund 126 (3)
9. Start 101 (2)
10. Viking 96 (3)
11. Lyn 91 (5)
12. Lillestrøm 71 (1)
13. Molde 54
14. Ham-Kam 32

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere