RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Rytterne kan bli hjemme hvis de vil»

(salite.ch)
Sist oppdatert:
Og nå vil Giro d`Italia-arrangøren innføre nytt monsterfjell. Se kart og profil!

Det har vært kjent siden starten av april at Danmark og Herning arrangerer Giro d`Italia-starten i 2012.

Litt for flatt tenker du sikkert med en gang.

Men det vil RCS Sport, med rittleder Angelo Zomegnan i spissen, kompensere med et nytt monsterfjell, skrev nettstedet cyclismactu.net i forkant av årets giro.

Stigningen heter Rifugio Calvanico og er i underkant av åtte kilometer lang - men den er bratt. De siste 4500 meterne stiger med hele 740 meter, som gir en stigningsprosent på magiske 16,4 prosent.

Hva med logistikken?
Mannen bak galskapen, Angelo Zomegnan, bekreftet ovenfor Gazzetta dello Sport i Milano søndag at det vil komme et nytt fjell på giroruten i 2012.

Stigningen som ligger litt nord for Salerno sør i Italia ( kart ) omtales, av nettstedet inrng.com, som «Zoncolan i sør». Monte Zoncolan ble brukt i forbindelse med årets giro har til sammenligning 11,9 i snittprosent over 10,1 kilometer.

Hvis vi tar med det «slake partiet» de tre første kilometene i Rifugio Calvanico får man en snittprosent på 13. Det skal ifølge rapportene stige 23 prosent på det bratteste i stigningen hvor logistikken med alt som skal fraktes opp til mållinjen blir den største utfordringen.

Her kan du se profilen i full størrelse (ekstern lenke).

Ifølge cyclingnews.com har den italienske avisen Tuttosport spekulert i Zomegnans fremtide rolle som rittleder etter at årets Giro d`Italia har blitt beskrevet som den tøffeste noensinne.

- Ikke hard nok...
Hovedpersonen selv fnyser av ryktene, og mener at ruten ikke var hard nok. Her er begrunnelsen:

- Rytterne kan bli hjemme hvis de vil, sier Angelo Zomegnan og legger til:

- Hvordan kan folk si at denne giroen var for hard? Den siste uken hadde vi to unge etappevinnere - (Diego) Ulissi og (Eros) Capecchi (17 og 18. etappe vår.anm.) - og de syklet de to første timene med en snittfart på 50. giroen er kanskje ikke hard nok alikevel...

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men rittlederen ser også hva som kan gjøres bedre.

- Den store forskjellen på denne giroen og de tidligere utgaven er at vi har hatt målgang på toppen av fjellene enn etter en utforkjøring. Men det er bare en ekstra innsats på ti minutter. giroen uten fjellavsluttninger vil ikke bli det samme.

- Men det er mye vi kan endre på. Vi hadde mye vi skulle gjennom i år på grunn av 150 års jubileumet for nasjonen Italia. Vi måtte besøke mange regioner - 17 - det er for mange. Vi utsatte rytterne og de rundt rittet for mye reising og ekstra stress på grunn av store avstander. Men sportslig sett angrer jeg ikke på noe, utdyper Zomegnan.

Så spørs det hvor det lang tid det går før noen vil ha med Scanuppia i Giro d`Italia...

Hva synes du? Diskuter sykkel i vårt diskusjonsforum!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere