Det har lenge vært bekymring rundt den tilsynelatende dalende interessen for langrenn her til lands. Færre og færre har sett nasjonalidretten på TV etter at rettighetene ble fordelt på flere aktører. At sendingene ofte også sendes bak betalingsmur har også vært et bekymringsmoment.
Ferske tall fra Viaplay-gruppen viser imidlertid at interessen for Tour de Ski var større enn på lenge.
Hele 64 prosent flere så Frida Karlsson og co. gå opp monsterbakken enn tidligere. På herresiden var økningen på 34 prosent.
–Jeg har registrert at det har vært bekymring rundt at seertallene har gått ned, men min opplevelse er at interessen fortsatt er stor. Så jeg er ikke direkte overrasket over disse tallene, sier langrennsekspert Torgeir Bjørn til Nettavisen.
Les også: Karlsson åpner opp om dramaet: – Det tok litt tid før jeg forsto så mye
– Ikke bekymret
Han har fulgt sporten i en årrekke og mener det foreløpig ikke er grunn til bekymring for interessen.
– Jeg er ikke bekymret for langrenn som gren i Norge. Og jeg tror ikke vi kommer til å behøve oss de neste to generasjonene. I Norge, Sverige og Finland er interessen meget stor, men imellom-Europa er det en utfordring.
Viaplay opplyser om en sterk vekst i antall Tour de Ski-seere, men Bjørn påpeker at tidspunktet for konkurransene er ideelle.
– Generelt sett så er nyttårshelgen og første helgen i januar svært gode helger TV-messig. Det er en gunstig periode, med to av de beste vinterhelgene.
På kvinnesiden vant Frida Karlsson touren, mens Johannes Høsflot Klæbo var best på herresiden. Gjennom konkurransene har sistnevnte dominert, mens det på kvinnesiden har vært mange forskjellige utøvere i toppen. Langrennseksperten mener sporten sjelden har vært mer underholdende enn akkurat nå.
– Jeg har ikke opplevd kvinnelangrenn så spennende og interessant som nå, når det er såpass mange nasjoner involvert.
Les også: Mandagens Premier League-rykter
– Rekordtall
Det er tydelig at det ikke bare er Bjørn som syntes langrennssporten er interessant om dagen. Viaplay-gruppen opplyser om rekordhøye seertall under touren. Sportssjef i Viaplay Norge, Kristian Oma, er naturligvis fornøyd med akkurat det resultatet.
– Nye rekordtall er veldig gledelig. Vi gjør et saftig byks fra forrige års bestenoteringer, og det er en fin fjær i hatten til alle dem som har brukt masse tid på å lage disse sendingene. Ingen tid til kake, siden produksjonene står i kø fremover – men vi registrerer at pilene nå peker riktig vei, og at de har gjort det over tid.
Rettighetshaver melder om soleklare bestenoteringer når det kommer til seertall på tourens siste etappe. Helhetlig var det 1,4 millioner mennesker innom TV-sendingene på lineær TV og TV3 melder om en økning på 25 prosent under Tour de Ski totalt sett.
Tallene for viaplay.no ønsker de ikke å røpe.