*Nettavisen* Sport.

Sandefjord på billigsalg

Nyopprykkede Sandefjord er desidert billigst på sesongkort, mens Viking er dyrest. Sjekk hva det koster med fast plass hos ditt Tippeliga-lag.

25.01.06 11:44

Før fjorårets 1. divisjonssesong solgte Sandefjord 191 sesongkort totalt. 74 dager før seriestart er tallet 1700.

- Veldig gøy, det er som en helt ny verden, forteller Ann Kristin Heimstad i Sandefjord Fotball.

- Ikke tema
Et sesongkort på Sandefjord Stadion koster mellom 900 og 1.800 kroner. Til sammenligning koster de dyreste kortene på Viking Stadion 3300 kroner.

- Hovedgrunnen til våre lave priser er at vi ikke har tak over stadion. Dessuten synes vi det viktigste er å ha flest mulig publikummere og ikke føle oss som et bortelag på hjemmekampene, forteller Heimstad.

Hun forklarer at sesongkortsalget ikke en gang var et tema før fjorårets sesong.

- Folk er vant til å møte opp ti på seks uten å tenke på plassmangel. I år kan nok dette endre seg ganske radikalt, sier hun.

- Markedet godtar prisen
Start, Fredrikstad, Viking og Vålerenga er klubbene med de dyreste sesongkortene på de beste plassene. Viking tar 3300 kroner på det meste, mens FFK, Viking og Vålerenga tar 3000 kroner.

Arve Mokkelbost, administrerende direktør i FFK, er ikke interessert i å kommentere de høye prisene i forhold til hva klubben kan tilby av fasiliteter.

- Vi trekker om lag 9000 tilskuere i snitt på kampene, noe som jo betyr at markedet godtar våre priser. Utover det har jeg ingen kommentar, sier han til TV 2 Nettavisen.

De rimeligste sesongkortene finner man i nevnte Sandefjord samt Lillestrøm, Molde, Odd Grenland, Stabæk og Tromsø. Her selges de beste plassene for mellom 1800 kroner og 2400 kroner. I sistenevnte klubb selges sesongkortene for 2000 kroner, men ifølge klubben vil prisene bli justert etter hvert.

Her er oversikten over antallet solgte sesongkort, samt priser og pågang hos de forskjellige eliteserieklubbene:

Brann:
Antall solgte: Fornyelsesfristen går ut i dag, så det finnes ikke eksakte tall foreløpig. Om lag 9.000 reservasjoner inne.
Forventes solgt: Håper på opp mot 10.000 solgte sesongkort.
Solgte i fjor: Om lag 8000.
Priser: Mellom 900 og 2800 kroner. 900 kroner gjelder for studenter/honnør, mens prisen for voksne varierer på mellom 1750 og 2800 kroner.
Pågang: - Generelt har det vært meget stor pågang selv om det har dabbet av litt etter jul. Med ny trinune og stor interesse, vil vi selge mange sesongkort, fastslår Anders Tøsse i Sportsklubben Brann.

Fredrikstad:
Antall solgte: Vanskelig å si foreløpig, men det nærmer seg 4000.
Forventes solgt: Mellom 4000 og 4500. Vil nok uansett se en økning fra fjoråret.
Solgte i fjor: 3800.
Priser: Mellom 1000 og 3000 kroner. 1000 kroner for Plankehaugen på ståtribunen, og to priser på sittetribunen (2800 og 3000 kroner).
Pågang: Meget stor pågang.

Ham Kam:
Antall solgte: 850
Forventes solgt: Håper å selge mer enn i fjor.
Solgte i fjor: 1500.
Priser: Mellom 750 (billigste ståplasser) og 2500 kroner (dyreste sitteplasser) .
Pågang: Pågangen er omtrent som i fjor. Likevel håper klubben på at fjorårets sesongkortsalg passeres.

Lillestrøm:
Antall solgte: Mellom 1800 og 2000.
Forventes solgt: Målet er å passere 3000 før seriestart.
Solgte i fjor: Overkant av 2100.
Priser: Mellom 650 og 2400 kroner. 650 kroner for ståplass barn, og 2400 kroner for voksne på sittetribunen. Kanarifansen betaler 1360 kroner for sesongkort på ståtribunen.
Pågang: - Vi merker pågangen ganske godt, noe som nok først og fremst skyldes den gode sesongen i fjor. Tror vi virkelig har noe på gang her i Lillestrøm, opplyser markedssjef i LSK Robert Lauritsen.

Lyn:
Antall solgte: Har passert 2000.
Forventes solgt: Håper å komme opp i 3000 solgte.
Solgte i fjor: Om lag 1500.
Priser: Varierer mellom 650 og 2500, førstenevnte pris gjelder for barn som er medlem av Bastionen. For voksne Bastionen-medlemmer varierer prisen mellom 1300 og 1450 kroner.
Pågang: - Har sett en meget stor pågang, men trykket har dempet seg litt denne måneden. Dette vil garantert stige når det nærmer seg seriestart, sier Aksel Solvang i FC Lyn Oslo.

Molde:
Antall solgte: Ifølge klubben helt umulig å si på nåværende tidspunkt.
Forventes solgt: Målsettingen er å selge like mange sesongkort som i fjor.
Solgte i fjor: 3100.
Priser: Varierer mellom 400 og 2200 kroner. Barn får et sesongkort for 400 kroner, men det forutsetter at en voksen kjøper sesongkort til fullpris ved siden av. Hvis ikke koster det 900 kroner for barn.
Pågang: - Ser ganske bra ut foreløpig. Er vanskelig å si noe utover det foreløpig, sier markedssjef Terje Sorthe i Molde FK.

Odd Grenland:
Antall solgte: Mellom 500 og 1000. Vanskelig å si eksakt, ifølge klubben.
Forventes solgt: Regner med om lag 2000. Håper å slå fjorårstallene.
Solgte i fjor: 2220.
Priser: Mellom 300 og 2500 kroner. 300 kroner er prisen for ståplass barn, mens 2500 kroner er for de beste plassene på hovedtribunen. Ståplass voksen selges for 1000 kroner.
Pågang: - Før jul så vi tegn på et lite rush for sesongbilletter her i Odd Grenland. Nå er det ganske stille, men det vil nok bedre seg når seriestart nærmer seg. Folk her er nok ikke så redde for ikke å få plass, så ærlige må vi være, forteller arrangementssjef i Odd Grenland Kjersti Stordalen.

Rosenborg:
Antall solgte: Om lag 3000.
Forventes solgt: Vil ikke gå ut med noen tall ennå ettersom betalingsfristen går ut 1. februar.
Solgte i fjor: 10500.
Priser: Mellom 600 og 2880 kroner.
Pågang: - Det jeg kan si er at antallet reserverte billetter er meget, meget høyt. Vi passerer nok fjorårstallene med stor margin. Først og fremst tror jeg nok at dette skyldes at folk har fått øynene opp fortippeligaen og at vår øverste serie er et godt produkt man kan se for en rimelig pris, forteller arrangementsansvarlig i Rosenborg Endre Storholt.

Sandefjord:
Antall solgte: Cirka 1700.
Forventes solgt: Vanskelig å si ifølge klubben. De beste plassene er revet vekk, mens de håper å selge om lag 3500 sesongkort totalt før seriestart.
Solgte i fjor: 191.
Priser: Mellom 900 og 1800 kroner. I tillegg selges det familiepakker på sittetribunen til en pris av 2900 kroner.
Pågang: - Telefonen ringer jevnt og trutt. I dagene etter opprykket opplevde vi telefonstorm fra folk som ville skaffe seg sesongkort allerede da. Det er ikke tvil om at vi får en ganske så pen oppgang i solgte sesongkort sammenlignet med i fjor, forteller Ann Kristin Heimstad i Sandefjord Fotball.

Stabæk:
Antall solgte: I overkant av 2000.
Forventes solgt: Har budsjettert med 2500 solgte sesongkort, men ifølge klubben er det ikke umulig at de kommer seg over 3000 før seriestart.
Solgte i fjor: 2100.
Priser: Mellom 400 og 2400 kroner. Sesongkortene til 400 kroner er for barn mellom 7-13 år, mens 2400 kroner er prisen for de beste plassene på hovedtribunen. Dessuten opererer klubben med en familiepakke til en pris av 2500 kroner. Denne familiepakken gjelder for fem personer.
Pågang: - Vi har allerede nå solgt flere sesongkort enn hva vi solgte før sesongen i fjor (1. divisjon). Meget bra pågang, sier Kari Ruud i Stabæk Fotball.

Start:
Antall solgte: Om lag 3.600 på sittetribunen. Klubben har ingen oversikt over antall solgte på ståtribunen.
Forventes solgt: Har satt som mål å selge ut sesongkortene på sittetribunen (3.700) og ifølge klubben klarer de det greit. Ut over det har de ingen forventninger.
Solgte i fjor: I overkant av 1000.
Priser: Mellom 700 og 3000 kroner. 700 kroner for barn på ståtribunen, mens medlemmer av Menigheden får samme plasser for 1400 kroner.
Pågang: - Vi har sett en meget stor pågang selv om det har dabbet litt av i det siste. Men det er tydelig at folk har fått øynene opp for fjorårssesongen, opplyser Start-kontoret.

Tromsø:
Antall solgte: Mellom 1500 og 1800. Ifølge klubben er dette bare cirkatall ettersom de har fått en ny database som foreløpig ikke er helt ferdig utviklet.
Forventes solgt: Håper og tror på å selge opp mot 2500 sesongkort.
Solgte i fjor: 1800.
Priser: 2000 kroner, men dette vil bli justert etter hvert.
Pågang: - Vi ser stor pågang og ligger godt foran skjema. Grunnen tror jeg først og fremst er at vi i Tromsø opplevde europacup sist sesong, og at publikum derfor har fått blod på tann. Dessuten tror jeg at andre klubbers suksess har smitteeffekt på de andre klubbene, forteller arrangementssjef Roger Lange i Tromsø Idrettslag.

Viking:
Antall solgte: Umulig å si ifølge klubben. Per dags dato har de ikke oversikten ettersom fortrinnsretten for dem som hadde sesongkort i fjor, går ut i februar.
Forventes solgt: Mellom 9000 og 10000.
Solgte i fjor: 8800.
Priser: Mellom 750 og 3300 kroner. De billigste får man på familiefeltet, mens de dyreste er midt på hovedtribunen.
Pågang: - Vi merker pågangen for å si det sånn. I vår siste sesong på den gamle stadion (2003) solgte vi om lag 3000 sesongkort, mens vi i fjor solgte 8800. Og det ser ut som om tallene stiger ytterligere i år, forteller markedssjef i Viking FK Hans Øyvind Sagen.

Vålerenga:
Antall solgte: Passert 4000 og regner med å passere 6000 innen et par uker.
Forventes solgt: Mål om å selge rundt 8000 sesongkort, og klubben tror at det er mulig å oppnå ganske greit.
Solgte i fjor: Cirka 6000.
Priser: Varierer mellom 500 og 3000 kroner. Den billigste prisen gjelder for barn i colasvingen, mens 3000 kroner er prisen for voksne på langsiden. Colasvingen voksne: 1050 kroner.
Pågang: - På denne tiden i fjor hadde vi solgt om lag 3000 sesongkort mens vi nå regner med å passere 6.000 solgte innen et par uker. Det vitner om meget høy interesse, forteller Frode Veie i Vålerenga-sjappa.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.