Satset alt - tapte dramaet

Foto: Nigel Marple (Reuters)

Med seieren i sikte kjørte Petter Solberg det remmer og tøy kunne holde. 5,5 kilometer før mål endte håpet i en lyktestolpe.

09.05.10 09:17

Så nær var spydebergingen sin første VM-seier siden Rally Storbritannia i 2005. Det handlet om små sekunder på den uhyre dramatiske avslutningsprøven av Rally New Zealand søndag – og Solberg kom ut av det hele som den store taperen.

Ingen skal imidlertid si at 35-åringen ikke prøvde.

- Da jeg skjønte at førsteplassen var innen rekkevidde, måtte jeg bare prøve. Det var ingen grunn til å kjøre “safe” for å sikre en tredjeplass, sier Solberg.

Ga jernet
Foran søndagens fire siste fartsprøver hadde han 53 sekunder å ta igjen på ledende Sebastien Ogier. Mellom de to lå det ytterligere tre førere - der i blant rallykongen Sebastien Loeb. Og den som måtte ha spådd at avslutningsdagen ville bli kjedelig og hendelsesfattig, fordi toppførerne ikke ville risikere å kaste bort viktige VM-poeng, tok skammelig feil.

Søndagen ble et Hollywood-manus verdig. Allerede på den første prøven overtok Sebastien Loeb oppskriftsmessig ledelsen, etter at ledende Ogier snurret. Men på regnvåte veier skrenset Loeb av veien på prøve nummer to og tapte et halvminutt.

Det er lenge mellom hver gang rallykongen gjør to feil i et og samme rally. Også fredag var han av veien og tapte langt over minuttet. Med favoritten på halvdistanse, var plutselig seierskampen vidåpen foran de to siste prøvene. Og foran den siste tetnet det seg ytterligere til.

Bare 17,7 sekunder skilte de fire beste - Ogier, Latvala, Solberg og Loeb - når snaue tre mil gjensto å kjøre. Da bestemte Petter Solberg seg for å gi jernet.

- Nå er alt mulig. Det gjelder å pushe som helvete, var den klare beskjeden fra østfoldingen.

- Hadde vunnet
Med fasiten i hånd innser han at seieren trolig glapp.

- Jeg hadde virkelig farta inne i dag, og var raskere enn de andre på splittene da det skjedde, sier Petter Solberg.

5,5 kilometer gjensto da østfoldingen mistet kontrollen på bilen og traff en lyktestolpe ved siden av veien. Bilen ble påført så store skader at det ble umulig å fortsette.

- Er helt sikker på at jeg hadde kommet meg opp på veien hadde det ikke vært for den stolpen. Tror også vi hadde vært på toppen av pallen om vi hadde kommet til mål. Det har vært et helt utrolig rally, sier Solberg.

Og utrolig ble så visst avslutningen. Inn i det aller siste så seierskampen ut til å stå mellom Loeb og Ogier, men med noen få kilometer igjen snurret begge to! Dermed snek en feilfri Jari-Matti Latvala seg forbi og vant rallyet med 2,4 sekunder på Ogier.

Loeb ble nummer tre - med Mikko Hirvonen og Dani Sordo på plassene deretter. Bare 25 sekunder skilte til slutt de fem beste.

Falt til femte
Petter Solbergs teamsjef Ken Rees var en skuffet mann etter at en mulig seier glapp helt i avslutningen.

- Petter har jobbet eksepsjonelt hardt de siste tre dagene for å holde kontakten med toppførerne - samtidig som han har kjørt først og «rengjort» veien i 80 prosent av rallyet, sier han.

- Vi tar med oss videre at vi er konkurransedyktige og ser fram til å kjempe om seieren i Portugal. Nå er vi nummer fem i VM, og kanskje hjelper det oss neste gang, tilføyde Rees - og tenkte naturligvis på at det siste gir en gunstig startposisjon.

Solberg var annenmann i VM før Rally New Zealand, men reiser altså poengløs hjem og er nå nummer fem. Sebastien Loeb leder med 36 poeng på Latvala - med Hirvonen og Ogier deretter.

For storebror Henning Solberg og hans østerrikske kartleser Ilka Minor endte Rally New Zealand med sjuendeplass. Duoen ble tidsmessig kjørende i et vakuum på avslutningsdagen, og var til slutt over seks minutter bak teten. (ANB)

Sjekk siste sportsnytt her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.