*Nettavisen* Sport.

Schlecks mareritt

Foto: PASCAL PAVANI (Scanpix/Afp)

Velt, punktering og et tidstap på over ti minutter. Det var ikke Andy Schlecks dag i Dauphiné.

07.06.12 19:55

Onsdagens tempoetappe i Critérium du Dauphiné ble et mareritt for Andy Schleck.

På resultatlisten er han plassert på164.plass, 10.47 bak Bradley Wiggins.

Den dårlige tempoen begynte etter en drøy mil. I en høyresving ble Schleck grepet av et vindkast og deiset i bakken. Luxembourgeren reiste seg opp, og fortsatte på reservesykkelen.

Noen kilometer senere var 26-åringen utsatt for nok et uhell. Denne gangen var det en punktering som sørget for at Schleck måtte stoppe opp. Løpet var allerede kjørt, og klatergeiten var nok klar over at det kom til å bli tøffe spørsmål etter målgang.

Les også:Storlag langflate etter Nordhaug

Blåst over ende
Selv om det ble en marerittdag for Schleck, mener han at rittet startet bra.

- Når vi kjørte gjennom løypen på morgen, var ikke vinden sånn som dette, sa en nedslått Schleck etter målgang, ifølge cyclingnews.

- Jeg hadde en god start, og følte meg bra inntil det (velten). Etter det fortsatte jeg, men klarte ikke å konsentrere meg. Jeg ville bare komme meg til mål. Jeg klarte ikke lenger å komme meg i tempoposisjon.

Schleck fikk revet opp mye av drakten, men kom seg unna velten uten nevneverdige skader.

- Etter velten kommer du deg opp på sykkelen, og du er full av adrenalin de første kilometerne. Men etter en stund begynte ribbeina og hånden min å gjøre vondt. Likevel sitter jeg her og ikke i en ambulanse, så det er et godt tegn.

Les også:Wiggins viste mestertakter

Advarsel til de andre
Det var vinden som spilte Schleck et puss da han veltet. Luxembourgeren kjørte med platehjul, og da vinden kom, ble hjulet borte.

- Kanskje det er lettere å holde seg på sykkelen hvis man veier 85 kilo. Vinden lekte litt med meg der ute, så det var en god advarsel til de andre gutta. Jeg startet helt i starten, og ingen hadde vært der ute før meg. Vinden kom akkurat i det jeg startet.

Tour de France-vinneren fra 2010 har ikke vist imponerende takter så langt i år. Det har fått flere til å undre om han kommer til å komme til årets Tour de France i god form. Selv mener han at formen er god nok.

Sikker på formen
- Alle spør om formen min, men det gjør de hvert år. I årene som har gått, har jeg alltid vært litt bak i Sveits rundt, og jeg har alltid vært der oppe i Tour de France. Og nå (ved å kjøre Dauphiné) er jeg en uke i foran, så jeg er ikke bekymret for touren.

Johan Bruyneel synes selvfølgelig det var skuffende at sin elev fikk en så dårlig gjennomkjøring på torsdagens tempoetappe. Belgieren hadde gjerne sett hva RadioShack-kapteinen hadde inne.

- Det er synd, fordi jeg synes han startet bra, sa Bruyneel.

- Vi forventet ikke at han skulle gjøre en super tempo, men planen var at han skulle kjøre de 50 kilometerne med en kontinuerlig innsats. Fysisk sett tror jeg han var ganske bra i dag. Han ville ikke tapt så mye som andre gjorde.

Grunnet sykkelbyttet mistet også Schleck sin SRM-måler. Dermed får ikke Bruyneel og Schleck sett hvor mye watt sistnevnte presset ned i pedalene.

- Han er en klatrer, så vi vet allerede at han er god i fjellene. Denne tempoen var en god test, men det ble den ikke.

Andy Schleck er usikker på hvor god han kommer til å være på fredagens klatreetappe, men håper å være tilbake i toppen på lørdagens harde etappe til Morzine.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.