RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sirkus Norge

TV 2-reporter Solveig Bådsvik intervjuer Morten Gamst Pedersen.
TV 2-reporter Solveig Bådsvik intervjuer Morten Gamst Pedersen. (TV 2 Nettavisen)
Presse-Norge bruker over tre millioner kroner på å følge landslaget i fotball denne måneden. Hvorfor? Og hvordan er egentlig samarbeidet mellom pressen og landslaget?

”Folkets lag”, sa Åge Hareide. ”Vi ønsker å være folkets lag”, 52-åringen overtok det norske landslaget 1. januar 2004, og har gjort sin del av jobben: Hver dag det norske landslaget er samlet, åpnes dørene for media, slik at folket får nyheter og intervjuer i tv og aviser, på radio og på Internett døgnet rundt.

Torsdag var det 54 journalister og fotografer på Bislett Stadion for å lage intervjuer i den halvtimen spillerne er tilgjengelige før treningen. Samlet sett kostet torsdagen norske mediehus rundt 540.000 kroner.

- Samler nasjonen
Samme dag fikk VG-leserne sju sider om landslaget, Aftenpostens lesere fikk tre sider og TV 2 Sportens seere fikk servert landslagsstoff i 5.21 minutter av den 7.53 lange sendingen onsdag kveld.

- Alle mediehus har gjort den samme kommersielle vurderingen. Det er ingen tvil om at de store evenementene er de mest lønnsomme. Å bruke fem ansatte på Moldova-kampen er mer lønnsomt enn å bruke én på en håndballkamp mellom Haslum og Runar. I et fragmentert samfunn er det færre og færre ting som samler nasjonen, sier sjefsredaktør Gunnar Stavrum i TV 2 Nettavisen.

- Fotballandslaget er en å få sånne ting, mener Stavrum.

Det er ingen tvil om at fokuset på fotball, og landslaget spesielt, går ut over andre idretter. Én av de som lider under det enorme fokuset på fotballen, er ishockey. Sist ishockey var på riksdekkende tv, måtte Norges Ishockeyforbund selv betale for produksjonen.

EN DAG PÅ JOBB: Pressen venter på at landslaget skal dukke opp (øverst). Åge Hareide og landslaget ankommer i buss (midten). Åge Hareide serverer dagens dose til pressen (nederst).
EN DAG PÅ JOBB: Pressen venter på at landslaget skal dukke opp (øverst). Åge Hareide og landslaget ankommer i buss (midten). Åge Hareide serverer dagens dose til pressen (nederst).

- Grotesk ubalanse
- Jeg forstår Stavrum veldig godt. Vi lever i en medieverden hvor ting forenkles. Men det er en fare ved medienes markedsattraktivitet her også. Hvis alle skriver om det samme, tror jeg det gjør noe med attraktiviteten, sier generalsekretær Terje Jørgensen i Norges Ishockeyforbund.

- Ubalansen mellom fotball og alle andre idretter fremstår nærmest som grotesk. Og alle løper etter den samme bjellekua. God sport i media er et produkt som må bygges. Jeg tror det norske samfunnet vil etterspørre mer enn fotball, hvis de får tilbud om det, mener Jørgensen.

Etter lørdagens kamp mot Moldova, reiser presse-Norge sammen med landslaget til Hviterussland for den siste kampen i gruppespillet i VM-kvalifiseringen. Pressen reiser med samme fly som landslaget, og får som regel gjøre intervjuer på flyplassene. Men under selve flyreisen, sitter landslagsspillerne i fred.

Tre millioner på ti dager
- Det er 57 journalister, fotografer og produksjonsfolk som reiser med oss. Om det er noen som reiser på egen hånd, vet jeg ikke, sier Eirik Fladhus i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

Turen alene koster 615.000 kroner. I tillegg kommer utgifter til lønn, utstyr, arbeidsgiveravgifter, mat og så videre. 5,3 millioner kroner er et forsiktig anslag av kostnadene kampen mot Hviterussland påfører presse-Norge.

Totalt vil den ti dager lange oktober-samlingen koste media minst åtte millioner kroner. Men det er ikke bare pressen som bruker penger på A-landslaget. Norges Fotballforbund brukte over 18 millioner kroner på sitt fremste varemerke i fjor.

Hvordan opplever spillerne dette sirkuset?

- Det er bare snakk om en halvtime hver dag for oss spillerne, så det er ikke plagsomt, sier Kristofer Hæstad til TV 2 Nettavisen.

- Rundt Italia-kampen var det ekstremt mye, men det var den første landskampen min og derfor litt spesielt, legger ”Doffen” til. Han begynner å bli vant til å se seg selv i nyhetene, og mener det følger med yrket som fotballspiller.

Kristofer Hæstad stilte opp på bilder for de fremmøtte ungjentene etter landslagstreningen på Bislett onsdag.
Kristofer Hæstad stilte opp på bilder for de fremmøtte ungjentene etter landslagstreningen på Bislett onsdag.

Hemmelig nummer
Men yrket som fotballspiller fører også andre ting med seg. Kristofer Hæstad er en av mange landslagsspillere som ble nødt til å skaffe seg hemmelig telefonnumer.

- Alle de Start-spillerne som er på landslaget, har hemmelig telefonnummer. Jeg fikk det etter at folk begynte å ringe meg, til og med om nettene. Ofte sa de ingen ting, andre ganger skulle de mene noe om Start og alt mulig, forklarer 21-åringen.

Jan Gunnar Solli har vært med A-landslaget litt lenger, og alle opplevelsene har ikke vært like gode for den kondisjonssterke Rosenborg-poteten.

- Du blir vant til mediestyret, og lærer deg etter hvert til å ikke uttale deg om alt mulig. Jeg føler at jeg er blitt tryggere på hva jeg kan snakke om og utdype, sier Solli til TV 2 Nettavisen.

Han mener landslagsspillerne er privilegerte som får oppleve så mye. Selv om alt ikke er like morsomt.

- Media kan jo spørre om akkurat hva de vil, og svarer du litt feil, blir det førstesidestoff. Eller de klipper de til. Sånne ting tar du lærdom av, mener Solli.

Best i Europa?
Men først og fremst mener Solli at landslagsspillerne er privilegerte. Også journalistene setter pris på det gode samarbeidet mellom pressen og landslaget.

- Det som i alle fall er helt sikkert, er at dette landslaget er bedre enn det ryktet mange fotballspillere har på seg som bortskjemte og utilgjengelige. Åpenheten rundt det norske landslaget er blant de beste i Europa, og sånn sett er det en fornøyelse å jobbe med landslaget, mener Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Han tror begge parter er tjent med den åpenheten som eksisterer i dag, og er bekymret for landslagssjef Åge Hareides trusler om å isolere landslaget - som pressen sist opplevde etter kampen mot Slovenia.

- Landslaget har minst like mye å tjene på åpenhet som pressen. For det første maksimerer vi oppmerksomheten rundt landslaget, og for det andre motvirker det også en del av de spekulative og sensasjonspregede oppslagene. Vi har en tilgjengelighet som gjør at vi kan lage edruelige og interessante saker med sportslig fokus. I det øyeblikk landslaget låser seg inne, er faren for mer engelske tilstander stor, sier Jansen Hagen til TV 2 Nettavisen.

- Hvis de skal selge et budskap om folkelighet, så må de vise folkelighet også, fastslår han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere