RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Scanpix)

- Bug felte mennesket mot maskinen

Sist oppdatert:
IBM-ansatt avslører hva som egentlig skjedde.

Garry Kasparov var den første verdensmesteren i sjakk som tapte mot en datamaskin.

For 16 år siden var det utenkelig at maskinene skulle slå mennesket. Deep Blue tapte først 2-4 mot Kasparov - så vant maskinen en omkamp året etter.

STOR TEST:Denne maskinen knuser Magnus Carlsen

Beskyldte IBM for juks
Det rystet sjakkverdenen da Kasparov måtte gi opp etter kun 19 trekk i det sjette og avgjørende partiet den 11. mai 1997.

Deep Blue vant med minst mulig margin - 3,5 mot 2,5 poeng.

Kasparov selv var kanskje mest rystet av alle. Han forlot spillelokalet raskt og anklaget snart IBM for juks.

Flere konkurrenter støttet ham. De mente at et eller flere mennesker måtte ha hjulpet maskinen med å finne trekkene.

IBM nektet å spille om igjen og skrotet i stedet silisiummonster de hadde brukt millioner av dollar på å utvikle.

Menneskeskapt feil
Nå kommer det frem opplysninger som setter den bisarre reaksjonen i et logisk lys.

En av Deep Blues utviklere, Murray Campbell, avslører at det avgjørende trekket kan skyldes en bug. Maskinen hadde en feil som ble skapt av menneskene, en feil som fikk maskinen til å agere irrasjonelt.

Campbell har ifølge Washington Post betrodd seg til New York Times' Nate Silver, som har skrevet «The Signal and the Noise ».

Spill gjennom partiet med Nettavisens kommentarer nederst

Trodde det var fikset
- Vi hadde sett det en gang før, i en testmatch som ble spilt tidligere i 1997. Vi trodde feilen var fikset. Uheldigvis fantes det en stilling vi hadde misset, sier Campbell, ifølge Silver.

Det handler om et helt spesielt trekk, det 44., i slutten av den første matchen. Trekket med tårnet stred mot all sunn fornuft.

- Det var et komplett meningsløst trekk som taper umiddelbart. Trekket kan til forveksling minne om en menneskelig kollaps. Kasparov fikk sjokk! Han trodde computeren var overintelligent og så dypere enn han kunne forestille seg var mulig. Neste parti i matchen tapte Kasparov som et barn, sier Nettavisen-ekspert Leif Erlend Johannessen.

I virkeligheten var altså trekket et resultat av tilfeldigheter, forårsaket av en bug som teknikerne trodde de hadde reparert.

Mer fra Nettavisen Sjakk:

Carlsen vant superturneringen - igjen

Slik stopper du en superstormester

En veldig overraskende verdensmester

Har ingen sjanse i dag
I dag er sjakkprogrammet overlegne mennesket, som du kan lese mer om Nettavisens anmeldelse av det nye programmet Houdini 3.

Og det blir neppe aktuelt med en ny match. Verdenseneren har i hvert fall ikke lyst.

- Magnus Carlsen er ikke spesielt tent på det, men vil ikke utelukke at det kan skje på et tidspunkt, sier Agdestein.

Carlsen ser først og fremst på computerne som et viktig redskap og verkøy, ikke en motstander.

- De er med hele tiden i forhold til trening og forberedelser, sier Agdestein.

Nettavisen-ekspert Leif Erlend Johannessen har analysert partiet med det merkelige trekket (se også eget vindu):

FÅ SISTE SJAKKNYTT:Bli med på Facebook

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere