RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Zapp matt!

Sist oppdatert:
Selv verdens beste sjakkmaskiner kan gjøre hårreisende feil. Bare se her.

Zappa beseiret Rybka med 5,5-4,5 i ”Clash of the Computer Titans” og har overtatt tronen for sjakkprogrammmer.

Kampen ble spilt på Hotel Centro Historico Sheraton i Mexico City, som et sidearrangement til VM for mennesker.

Favoritten falt
På forhånd ventet de flest at Rybka skulle vinne greit, og det startet også bra for det russiske programmet.

I første parti ble det remis med Rybka som svart, og i andre parti vant Rybka et 110 trekk langt parti.

Den nye versjonen Zappa Mexico kan kjøpes på wshredderchess.com for 59.95 euro
Den nye versjonen Zappa Mexico kan kjøpes på wshredderchess.com for 59.95 euro

Zappa på Wikipedia
Rybka på Wikipedia

Alt så ut til å gå etter planen for favoritten, men team Rybka kom snart til jorden med med et brak. I parti tre utlignet Zappa etter overbevisende spill.

Den virkelige katastrofen for Rybka inntraff imidlertid i fjerde parti. Til å begynne med viste Rybka seg frem fra sin beste side, og fikk opp en klart fordelaktig stilling.

I trekk 52 overså imidlertid programmet vinsttrekket, og det begynnelsen på en forbløffende nedtur. Etter hvits 60. trekk var stillingen slik.

LYNKURS:Slik leser du trekkene

Zappa, Rybka, VM for sjakkcomputere, diagram1
Zappa, Rybka, VM for sjakkcomputere, diagram1

Hvit har materiell og posisjonell fordel, men det er ikke mulig for hvit å bryte ned svarts forsvar. Rybka vurderte stillingen som omtrent +2, dvs at stillingsfordelen tilsvarer en materiell fordel på to bønder. Basert på dette antok programmet at stillingen var vunnet for hvit, men noen vinstplan hadde Rybka ikke.

Etter svarts 108. trekk var dette stillingen:

Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram2
Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram2

Som man ser har ikke hvit klart å få til noe på de siste 48 trekkene, og burde nå forsone seg med remis. Hvis hvit fortsatte på samme vis ville dette bli resultatet, for ”50-trekks-regelen” sier at partiet er remis dersom det ikke blir flyttet en bonde eller slått en brikke i løpet av 50 trekk.

Data-studenten Anthony Cozzie er hjernen bak Zappa
Data-studenten Anthony Cozzie er hjernen bak Zappa

Besøk Rybka-forumet

Et elendig trekk
Rybka vurderte fortsatt stillingen som vunnet for hvit. Programmets vurdering var at hvits stilling var så mye bedre at hvit ville ha overtaket selv med en bonde mindre. For et menneske er det en selvfølge at hvit ikke kan få bedre sjanser gjennom å gi bort en bonde.

For maskinen er det derimot det eneste logiske å gi bort en bonde, hvis det vurderer stillingen som oppstår som fordelaktig.

Rybka valgte derfor å spille 109. h6, et elendig trekk. Zappa svarte selvfølgelig med 109 - Txh6, og etter ytterligere feil så Rybka seg nødt til å bytte b- og f-bonden mot svarts d-bonde.

"Hvits 66. trekk tror jeg ikke mange mennesker ville spilt"

Dermed var det plutselig svart som hadde overtaket, med løper mot to bønder. I lengden kunne ikke hvit forsvare sine to gjenværende bønder, og det oppsto et sluttspill med to tårn og løper mot dronning.

I det 180. trekket ble Rybka satt sjakk matt, et utrolig resultat hvis man tenker på stillingen etter 60 eller 108 trekk.

I parti 6 kom den tredje strake seieren for Zappa. Hvits 66. trekk tror jeg ikke mange mennesker ville spilt.

Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram3
Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram3

Kjenner ikke "reglene"
Det er allment akseptert at det i sluttspillet er noe bedre å ha to tårn enn dronning. Selvfølgelig finnes det unntak fra denne regelen, men da er det gjerne en helt konkret grunn.

Men Zappa kjenner ikke slike regler, og spilte 66.Ke1. Et meget overraskende trekk for det menneskelige øye. Ikke nok med at svart får to tårn for dronning, svart får til og med slå med sjakk. Partiet fortsatte 66 -. Dxe5 (66 - Txe5 67.Dxf4+ vinner for hvit) 67.Txe5 Txe5+ 68.Kf1.

Man skulle tro det var mulig for svart å klare remis her, men etter 129 trekk ga Rybkas operatør opp partiet. Da ledet Zappa med dronning, og det ville bli matt i fem trekk.

Spill gjennom alle Zappas 61 partier

Etter de tre vinstene ledet Zappa meget overraskende 4-2. Rybka måtte vinne to av de siste fire partiene for å klare uavgjort. Parti sju endte med remis, men i parti åtte ble det endelig en ny seier til Rybka.

Rybka hadde to sjanser igjen til å klare uavgjort. Sett i ettertid ble matchen avgjort i det niendes partiets 71. trekk, da Rybka i klart vunnet stilling gjorde en utrolig brøler.

Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram4
Zappa, Rybka, sjakkcomputer, diagram4

Etter for eksempel 71 - Ke7 vinner svart enkelt med tre bønder over. Rybka spilte i stedet 71 - f4?? Trekket taper ikke noen brikker, men nå er stillingen faktisk remis.

Typisk computertabbe
Rybkas problem er det samme som i fjerde parti. Programmet innser ikke at blokaden som oppstår gjør at stillingen ikke kan vinnes tross materielt overtak. En stormester ville umiddelbart innsett at svarts eneste håp er tårnbytte, så dette er et eksempel på en typisk computertabbe.

Zappa svarte med 72.Te5! Nå må hvit gå med på tårnbytte; ellers går løperen på e2 fløyten. Etter trekkene 72 - Txe5 73.Lxe5 f3 74.Ke3 har hvit en perfekt blokade, og operatørene ble enige om remis ti trekk senere.

Også siste parti endte med poengdeling, og Zappa gikk dermed seirende ut av matchen med 5,5-4,5. Som man ser av partiene over kunne det fort blitt en annen vinner, men seieren var selvfølgelig fullt fortjent. Rybka viste seg å ha store problemer med konseptene blokade og festning, hvilket var det som avgjorde kampen.

Begge disse programmene er råsterke, og det er nok liten tvil om de ville slått verdens sterkeste spillere. På SSDFs siste ratingliste for computere ligger Rybka på førsteplass med 2962.

Til sammenligning er 2792 nok til å gi Vishy Anand førsteplassen på FIDEs ratingliste.

Les også:Pressemelding om "Clash of the Computer Titans"

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere