RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal ikke stjele kapteinsrollen i Tour de France

Foto: Tim de Waele (© TDWsport.com)
Sist oppdatert:
Klatrekongen har fortsatt tillit til skadeplaget lagkompis.

Thomas Voeckler (Europcar) har virkelig funnet rytmen med tre triumfer på bare åtte dager.

En treig start på sesongen ble fulgt forsterket av et kragebeinsbrudd under Amstel Gold Race i april og en dramatisk velt under Belgia rundt bare noen uker senere.

- I løpet av min karriere har jeg alltid hatt litt tur, men i år har jeg ikke hatt noe flaks, sier Voeckler til L’Équipe.

Men etter etappeseire i Critérium du Dauphiné og Route de Sud, samt sammenlagtseier i sistnevnte, virker franskmannen mer enn klar for Tour de France om to ukers tid.

En topptrent og seierssulten Voeckler er gode nyheter for det grønnkledde, franske laget som ennå ikke har signert noen ny sponsoravtale med billeiefirmaet Europcar.

ALPEKONGE: Pierre Rolland står som vinner av to kongeetappe i Tour de France. Her på La Toussuire i 2012.
ALPEKONGE: Pierre Rolland står som vinner av to kongeetappe i Tour de France. Her på La Toussuire i 2012.

«Kritikkverdig og forbausende»
Det som derimot ikke er så veldig gode nyheter er Pierre Rollands angivelige Akilles-skade. På en regnfull og iskald etappe til Risoul under Critérium du Dauphiné måtte den klatresterke franskmannen måtte bryte etter bare 20 kilometer.

Senere ble det kjent at Rollands kortisol-nivåer var ekstremt lave og at han aldri burde ha startet. Kortisol er et hormon som dannes i binyrene og dets nivå i kroppen er avhengig av en rekke faktorer.

Når kroppen er stresset – i forbindelse med ritt eller trening – forventes nivået å være høyt. I Rollands tilfelle derimot, var kortisol-nivået lavere enn normalt. Ifølge retningslinjer nedsatt av MPCC (Bevegelsen for en Troverdig Sykkelsport), hvor Europcar er et medlem, burde ikke Rolland ha startet etappen.

President for MPCC, tidligere rytter og sportsdirektør Roger Legeay, er «forbauset» over at Rolland fikk tillatelse til å starte og ser på saken som «kritikkverdig». Legacy var på UCI-møte i Bergen forrige uke, og i samtale med procycling.no kunne han forklare de generelle implikasjonene av Rollands lave nivåer med kortisol. Dog ville han ikke kommentere denne spesifikke saken inngående.

OPPGITT: Legeay, her sammen med sin gamle elev Thor Hushovd, reagerer på at Rolland måtte kjøre videre under Dauphiné.
OPPGITT: Legeay, her sammen med sin gamle elev Thor Hushovd, reagerer på at Rolland måtte kjøre videre under Dauphiné.

Lave nivåer av kortisol er ingen alvorlig fare i seg selv, men i likhet med hematokritt-grensen på 50 prosent satt under EPO-eraen, setter det lave kortisol-nivået i gang alarmklokkene. Hvis en rytteren bruker kortison (den syntetiske versjonen av kortisol) over en tidsperiode, reduseres kroppens naturlige produksjon av kortisol, og stoler i stedet for på eksogen kortison. Når en rytter reduserer eller stopper med injeksjoner av kortison, tar det tid før den starter naturlig produksjon av kortisol.

- Slike kontroller er for å sjekke rytternes helse. Det er ikke dopingkontroller, fastslår Legeay.

- Rolland er kaptein
Ifølge franske L’Équipe var Rollands testresultat dramatisk langt under forventet og gjennomsnittlig nivå. Følgelig har vinneren fra Alpe d’Huez 2011 vært uten lisens den siste uken.

Helsemessige bekymringer til tross, Thomas Voeckler ser ikke for seg at hierarkiet i Europcar-laget endrer seg før Tour de France starter 29. juni.

- Jeg har alltid sagt at Pierre er vår kaptein. Han har vært topp ti to ganger (10. plass i 2011 og åttende i 2012), sier den franske veteranen - som fyller 34 år én uke før touren starter på Korsika.

- Jeg har valgt ikke å kommentere saken og har fokus på mitt eget. Jeg tror han stiller bra både fysisk og moralsk, konkluderer Voeckler – som søndag tok sin 40. profesjonelle seier

Sammen med Thibaut Pinot (FDJ) og Jean Christophe Péraud (AG2R La Mondiale) er Pierre Rolland vertnasjonens største håp til en fremskutt plassering i sammendraget i årets Tour de France. Siden 2011 har 26-åringen kommet blant de ti beste på samtlige fjelltopp-avslutninger.

Voeckler har heller ingen dårlig merittliste hva gjelder Le Tour: fjerdeplass sammenlagt (2011), tjue dager i gult (10 i 2004 og 10 i 2011) fire etappeseire (én i 2009, én i 2010, to i 2012) og polka dot-trøyen (2012).

Hvem av dem som skal lede Europcar-laget under den hundrede utgaven av Tour de France avgjøres forhåpentligvis ingen andre steder enn ute på landeveien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere