*Nettavisen* Sport.

Skys gule genistrek

Foto: Jeff Pachoud (AFP/Scanpix)

Trente på sykkelbytte før vrien tempoetappe.

17.07.13 19:08

CHORGES (procycling.no): Chris Froome er i ferd med å finslipe bremseklossene og lover færre hasardiøse manøvrer i dagene som kommer.

Briten var etter eget utsagn beredt på å gi tilbake litt av forspranget til konkurrentene sine onsdag.

Det var derfor en overrasket Froome som satte beste sluttid som siste startende under bakketempoen.

Foretok sykkelbytte
Saxo-Tinkoff-duoen Alberto Contador og Roman Kreuziger kom nærmest, men de tapte igjen terreng til Sky-kapteinen.

Kort før den siste mellomtiden valgte Froome å bytte sykkel. Det gjorde ikke rytterne til Bjarne Riis.

Trolig var dette årsaken til at en passiv Froome ikke tapte nevneverdig tid da han ble overrasket av regnbyger i siste del av løypa.

- Var det valget om å bytte sykkel underveis som ble avgjørende mellom deg og Contador i dag?

- Det kan hende. Det spørs litt på hvordan sykkelen hans var satt opp. Den første jeg brukte er bedre å klatre med, mens den andre skulle gi meg bra med fart i den andre delen av løypen, forklarte Froome etterpå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Guillaume Horcajuelo

Riis valgte feil
28-åringen leder med hele 4 minutter og 34 sekunder på Contador i sammendraget.

Det var en irritert Bjarne Riis som møtte pressen etterpå, men sannsynligvis kunne «Ørnen fra Herning» skylde seg selv.

- Det kommer nok til å bli spekulert en del rundt dette, men det var et valg vi tok. Man bruker jo tid på å bytte sykkel og, forklarte Riis til sporten.dk.

Analyserte situasjonen
Team Sky hadde uansett lest situasjonen bedre. Froome forteller at avgjørelsen ble tatt tidligere på dagen, og at man faktisk også rakk å øve på manøveren.

- Vi tok sykkelbytte for første gang i dag tidlig, så det er ikke noe vi har trent mye på, sier Froome.

Les også: Trippel for Chris Froome

Slike pitstop er mer vanlig i Formel 1 og i langrenn (duathlon med skibytte), men etter innledningen av bakketempoen viste det seg tidlig at det beste ikke var å sykle enten med landeveismodell eller temposykkel – men å ta i bruk begge to.

Froome mente i hvert fall i giroppsettet på hans første sykkel passet best til stigningen opp Côte de Puy-Sanières, men at han trengte tyngre gir på vei nedover dagens andre klatring.

- Jeg skal ta det pent og rolig
Torsdag venter et av de største høydepunktene i jubileumsutgaven av Tour de France. Da skal rytterne passere l’Alpe d’Huez to ganger.

Sammenlagtlederen insisterer på at det vil foregå med kalkulert risiko.

- Det er en utmattende etappe, med et vanskelig fjell vi skal takle to ganger. Utforkjøringen (nedover Col de Sarenne) er veldig farlig. Jeg skal ta det pent og rolig og unngå velt, sier Chris Froome.

PS! Onsdag begynte ryktene å gå om at den andre sløyfen opp Alpe d’Huez kan bli avlyst ved store nedbørsmengder, men det ble senere avvist av arrangørens løypesjef.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag