RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir det nordnorske sykkeleventyret

Foto: Gorm Kallestad/Kristoffer Øverli Andersen (Scanpix/www.koafoto.com)
Sist oppdatert:
Tour de France-arrangøren har funnet sitt unike rittkonsept. I Norge.

Året er 2013: Et cruiseskip vugger dovent i bølgeskvulpet ved kaia i Svolvær i Lofoten. Om bord ligger blant annet Fabian Cancellara, Thor Hushovd og Alberto Contador, med familier, og sover. Utøverne hviler seg i form til en ny dag på sykkelsetet.

Om tre dager når de avslutningsetappen med målgang på selveste Nordkapp. Der skal den aller første vinneren av Arctic Race of Norway kåres.

Har du hørt om idrettsarrangementet Tour de Andørja i Troms? Det hadde Ikke vi, heller.

Så hvordan ender egentlig folket bak dette arrangementet opp med planer om å skape et internasjonalt etapperitt i Nord-Norge? Og hvordan fikk man Tour de France-arrangøren med i planleggingen?

Dét ville procycling.no gjerne vite mer om. Derfor tok vi kontakt med den ene av de to initiativtakerne:

- Vi har arrangert sykkelritt her oppe tidligere, blant annet Tour de Andørja. Det er en trippel for barn, mosjonister og toppidrettsutøvere som inneholder løping, sykling og bestigning av tinder, forklarer Knut-Eirik Dybdal.

Tok med planene til TV 2
Tour de Andørja har vokst seg til å bli et populært arrangement på øya i Ibestad kommune. Men det var ikke nok for Dybdal og hans kompanjong, Ole Skardal.

- I 2006 fikk vi arrangere Sykkel-NM og de siste årene har vi også hatt et terrengritt her oppe. Vår opprinnelige tanke var at dersom Norge noen gang skulle søke om å være vertskap for Sykkel-VM, måtte man tilegne seg kompetanse fra å arrangere store sykkelritt.

Dybdal hadde nok ikke ventet seg at Norges Cykleforbund skulle søke arrangementet allerede i 2016, men ettersom prosessen med å lage et internasjonalt etapperitt i Nord-Norge allerede var i gang, var det ingen vei tilbake.

I desember 2010 fikk Arctic Race of Norway i stand et møte med TV 2 i Bergen. Der ble planene for et femdagers etapperitt lagt fram.

- Rittet har alt som trengs for å nå opp i konkurransen med andre konsepter: Det har naturen, mulighetene og er annerledes enn etapperittene som allerede finnes i dag, sier sportssjef Bjørn Taalesen i TV 2 til procycling.no.

Vil du følge sykkelsporten tett? Bli venn av procycling.no på Facebook!

Selv om start- og målbyer kun er på skissestadiet, er det på det rene at man ser for seg en målgang på Nordkapp og at rittet svipper innom Lofoten på et punkt. Et viktig moment vil selvsagt være å vise fram den særegne nordnorske naturen.

Spennende planer
Arctic Race of Norway har i tillegg innovative tanker som skal gjøre dem mer attraktive i kampen mot andre som klør i fingrene etter å arrangere et fullskalert sykkelritt. Ideen om å bruke cruiseskip som utøverhotell er basert på et ønske om å «flytte hotellet etter utøveren».

Altså noe helt nytt for idrettsutøvere som er vant til å sjekke ut av hotellet om morgenen før etappestart.

En annen spennende tanke er å utnytte lysforholdene i nord til fulle ved å kjøre en eller flere etapper på kveldstid.

- Vår idé om å bruke det arktiske lyset og muligheten til å arrangere etapper i lyse kveldstimer, er enestående. Arrangementet er således det eneste sykkelarrangementet utendørs i Europa, som kan ha direktesendinger «prime time» i USA og kveldssendinger i Europa.

20 minutter ble til 3 timer
Etter møtet med TV 2 ble det opprettet dialog mellom sportssjef Bjørn Taalesen og Amaury Sport Organisation (ASO).

Taalesen hadde fått beskjed av den franske eventarrangøren, som blant annet står bak Tour de France, om å gi beskjed dersom noe «nytt og unikt» dukket opp.

Med dokumentasjon av den fantastiske naturen i Nord-Norge, supplert med ideene til Dybdal og Skardal, ble det avtalt et møte mellom partene i ASO-hovedkontoret i Paris.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Møtet fant sted den 27. april i år.

- Bjørn fortalte oss på forhånd at vi hadde 20 minutter til rådighet for å presentere konseptet, forteller Dybdal.

Den norske kontingenten kom godt forberedt med egen skrytevideo og PowerPoint-presentasjon på fransk. Det endte opp med å bergta de franske tilhørerne.

- Det endte med at vi ble sittende i tre timer, legger han til.

- Rittet med aller størst potensial
ASO var såpass ekstatisk over planene at et nytt møte ble avtalt kort tid i forkant av Tour de France. Dette ble til slutt flyttet, men den 26. juli – to dager etter verdens største sykkelritt – var Yann Le Moénner (managing director) og Baptiste Kern (utviklingssjef for nye konsepter i ASO) på studietur i Nord-Norge.

- Vi fikk besøk av dem her i Harstad. Vi tok dem med ut på Hurtigruten. Vi viste fram Lofoten, og de smeltet helt. De fortalte oss av at alle de nye konseptene for sykkelritt de hadde kikket på i de senere årene, var dette det med aller størst potensial.

- Hvorfor trenger dere ASO til dette konseptet?

- Slik det er nå, har ikke vi heller kunnskapen til å arrangere et sykkelritt på et høyt internasjonalt nivå, men det har A.S.O. De har kompetansen til å lage et av de beste sykkelrittene verden noen gang har sett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TV 2 skal heller ikke arrangere rittet, men er med rettighetssiden og vil trolig ende opp med å produsere deler av eller hele rittet. Sportssjef Taalesen mener samarbeidet med ASO er selve nøkkelen til å lykkes:

- Uten ASO med på laget, hadde vi brukt mye lenger tid på å få til dette. De var for eksempel de som trykket på for å få til dette allerede i 2013. Vår opprinnelige plan var å søke om oppgradering året etter, sier TV 2-sjefen.

Franskmennene har allerede avtaler med over 200 TV-stasjoner i 190 land. De har allerede Critérium du Dauphiné, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège, La Flèche Wallonne, Paris-Nice, Tour of Oman, Tour of Qatar og Paris-Tours i porteføljen - i tillegg til en rekke andre idrettsarrangementer.

Nå har de norske planene fått organisasjonen til å jobbe i høygir:

- Vi ønsker å gjøre Arctic Race of Norway til et ritt som står sterkt på den internasjonale kalenderen i fremtiden. Basert på den ekstremt flotte naturen Nord-Norge har å by på, blir dette rittet helt unikt i sykkelsammenheng.

- For at rytterne skal ha interesse av å delta i nye ritt, trengs det noe nytt og unikt. Det ser vi i Arctic Race of Norway, har Le Moénner uttalt til VG om prosjektet.

Uka etter Tour de France
Rittet er foreslått plassert den første uka i august. Det er vanligvis uka etter at Tour de France er over. Det betyr at rittet kan være en del av restitusjonsarbeidet etter deltakelsen i den utmattende, franske storebroren - og fungere som et lite hvileskjær før oppladningen til Spania rundt og VM starter opp igjen.

- Vi tror at en slik plassering passer oss bra. Vi får se hvordan vi legger opp løypen, men vi er positiv til å tilpasse oss andre ritt som venter på UCI-kalenderen etter besøket hos oss, sier Dybdal.

- Vi har også et ønske om at utøverne skal kose seg underveis. De må gjerne ta med seg familien opp hit etter Tour de France. Her kommer også ideen inn om at utøverne skal slippe å flytte fra hotell til hotell under oppholdet. I stedet skal vi flytte hotellet etter utøveren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Første mulige gjennomføring blir sommeren 2013. For å få til det må en statsgaranti være på plass innen søknadsfristens utløp den 1. juni neste år.

- Men vi ønsker helst å ha statsgarantien på plass så tidlig som mulig, slik at vi kan begynne å promotere rittet, bemerker Dybdal.

- Hvor langt har prosessen med Arctic Race of Norway kommet per nå?

- Det har kommet veldig langt. Vi har ASO med på laget, og vi er fast bestemt på at vi vil arrangere et femdagers etapperitt i Nord-Norge. Ut fra beregningene våre, vil det koste 27,3 millioner kroner å arrangere dette. Det eneste som kan stoppe oss nå, er statsgarantien. ASO krever 60 millioner fordelt på tre år for å bli med på det her. De vil at den norske stat skal være med å betale regningen, fordi Norge som nasjon vil får så mye igjen i forhold til egenreklame og styrket status som reisemål i fremtiden.

Arrangøren jobber nå med å forankre arrangementet politisk. De har avholdt møter i Oslo med Nord-Norge-benken, og har mottatt støtte derfra. Den 27. september var arrangøren, NCF (Norges Cykleforbund) og ASO på møte hos kulturministeren i Oslo for å presentere prosjektet.

Også det regionale næringslivet er naturlig nok interessert i en slik begivenhet i nærområdet.

Testritt i 2012
Dersom progresjonen i prosjektet opprettholdes i tiden som kommer, ønsker arrangøren å holde en testevent allerede neste sommer.

For å få et femdagers internasjonalt etapperitt i Nord-Norge fra 2013, er man nødt til å få innpass på den internasjonale sykkelkalenderen som 2.1-ritt for å få noen av de største internasjonale lagene på plass.

Det blir sikkert langt enklere med ASO med på laget. I Norge har man fra før av Glava Tour of Norway som internasjonalt etapperitt i den kategorien.

- Det vil naturlig nok være kjempebra for oss å få 2.1-status fra 2013. Jeg tror også at Tour of Norway og Arctic Race of Norway kan hjelpe hverandre. Det er to ritt med helt forskjellig utgangspunkt. Vi har noe helt unikt her oppe, og vi kommer til å få muligheten til å nå ut til TV-seere i flere verdensdeler, påpeker Dybdal.

- Vi har syklister nok til å huse flere sykkelritt i Norge, men jeg tror ikke det er plass til to ritt over samme lest som Arctic Race. Vår forse vil være muligheten til å nå ut til et stort, internasjonalt marked med TV-bildene. Det vil gjøre rittet vårt viktigere, men Tour of Norway kan vokse seg stort i fremtiden uten den samme eksponeringen internasjonalt, tror Taalesen.

I mellomtiden virker det altså som om drømmen om «Tour de Norvége» i Norge kanskje ikke så fjern som man skulle tro.

Hva synes du om planene som foreligger for Arctic Race of Norway? Kom med ditt innspill i Facebook-feltet under artikkelen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere