Slik blir etappene i Arctic Race

Foto: Petter Tenstad

Rytterne skal starte klatring under havnivå i undersjøisk tunnel.

27.05.13 15:25

HOTEL BRISTOL (procycling.no): 8.-11. august vil første utgave av Arctic Race of Norway avholdes. Mandag ble ruten presentert på en pressekonferanse i Oslo:

1. etappe: Bodø (start/mål) - 192 kilometer (Bodø-Fauske-Rognan-Saltstraumen-Bodø)

Start i Bodø Sentrum ved småbåthavna. Videre mot Fauske. Innlagt spurt. Den mest kuperte løypen. Mot Rognan, ny spurt. 10 kilometers stigning med 6 prosent i snitt. Opp til 500 meters høyde. Rytterne skal sykle forbi Saltstrømmen. Inn til Bodø Sentrum igjen, målgang 15:10. Oppløp på 900 meter, spurt ved kommunehuset.

2. etappe: Svolvær - (start/mål) - 156 kilometer. (Svolvær - Kabelvåg - Leknes - Stamsund - Kabelvåg - Svolvær)

Den flateste etappen, men også mest spektakulære. Alle rytterne flys fra Bodø til Svolvær. Først sentrum, fra Østvågøy til Vestvågøy. Passerer Vikingmuseet og Borge, inn til Leknes (spurt) og en stigning med innlagte klatrepoeng. Så tilbake til Svolvær, målgang cirka 17:30. Avsluttende runde inne i sentrum.

3. etappe: Svolvær-Stokmarknes 201,5 kilometer (Svolvær - Raftsundet - Sigerfjord - Bø - Sortland)

Starter i Svolvær sentrum. Den første klatreprisen starter under havnivå, klatrepunktet er fem meter over havnivå. Ferden dit foregår i en undersjøisk tunnel. Etappen går forbi Raftsundet og mot Sortland over Sortland-broen. Inn til Sortland sentrum, for innlagt spurt. Derfra innover mot Stokmarknes. Rett nedenfor fylkessykehuset er spurten.

4. etappe: Sortland-Harstad 155 kilometer. (Sortland - Tjeldsundet - Harstad)

Etappen avsluttes med fem innlagte runder i sentrum av Harstad. Etappen går mellom Nordland og Troms. Førstek latrepoeng ved Lødingen. Mot Kongsvik, forbi Hinnøya. Innlagte spurter underveis. Innover mot Harstad sentrum. Runden der er 6,3 kilometer lang. Den siste kilometer inn til mål har en stigning på cirka seks prosent.

Vi fulgte pressekonferanse direkte:

14:44: Knut-Eirik Dybdal takker for oppmøtet. Nå blir det mingling med den oppmøtte pressen.

14:39: Det arrangeres amatørritt i Harstad dagen før sykkelproffene kommer dit. Det vil også bli ungdomsritt i Harstad sentrum, de skal konkurrere før eliten kommer dit. Rytterne er i 17- og 18-årsalderen.

14:20: Statoil er generalsponsor, og Sparebank1 Nord-Norge er hovedsponsor. Det betyr at ledertrøyen vil prydes av Statoils farger (blå og oransje), mens sparebanken sponser den grønne poengtrøyen. Begge skal selvsagt deles ut etter spurten på dag en av rittet.

14.12: - Arctic Race er en mulighet for å vise fram et av de fineste områdene på planeten vår, med sine fjorder og fjell, sier Amaury. Han påpeker også at Edvald Boasson Hagen og Thor Hushovd har betydd enormt for rekrutteringen og veksten i norsk sykkelsport.

14.10: Jean-Etienne Amaury har nå ordet. Han er president i ASO, som blant annet arrangerer Criterium du Dauphiné, Paris-Nice, Paris-Roubaix og Tour de France.

14:05: Knut-Eirik Dybdal har ordet. Han lover å presentere ruten og varsler at rittet har fått en ny hovedsponsor.

Arrangøren var nødt til å garantere for 60 millioner kroner over tre år, for å få rittet på beina. I starten av mars ble det gjort kjent at Statoil blir generalsponsor for sykkelrittet.

Det er ventet at Thor Hushovd sykler rittet med sitt BMC Racing. I tillegg vil Alexander Kristoff og hans Katjusja-mannskap delta.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.