RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik får du vaskebrett

Sist oppdatert:
Solen titter frem, støtet må settes inn, nå er du kun 10 øvelser unna stram mage. Sjekk tipsene her.

(iOslo.no): Vi nærmer oss så smått den behagelige delen av året – sommeren. Solen titter til stadighet frem og det blir mer og mer temperert. Om ikke lenge har vi gått fra tykke vinterjakker til litt mer behagelig vårtøy. Derfra er det ikke langt til sommermoten, mye hud og badetøy.

Vekk med vaskeball
Med 10 øvelser (se bilder og forklaring under), som iOslo har testet i løpet av en måneds tid, hjelper vi deg med tips fra å gå fra vaskeball til vaskebrett. Heng med! Øvelsene er like enkle som de er effektive – og tøffe. Dette kan vi skrive under på! Men hva gjør man ikke for å se bra ut?

Programmet som presenteres her er hentet fra www.trening.no og er utviklet av den amerikanske idrettsmedisineren Fetico. Ifølge trening.no bruker de amerikanske landslagsutøverne i karate og taekwondo dette programmet.

Opplegget er basert på å belaste magemusklene uten å belaste hofteleddsmusklene, samtidig som belastningen på korsryggen er minimal. Hovedessensen med opplegget er å forandre stimuli av de forskjellige deler av magen ved å plassere beina/føttene i forskjellige stillinger.

100 situps
Avhengig av fysisk form varieres antall repetisjoner og økter per uke. En begynnelse kan være ti repetisjoner per sett, slik at du til sammen tar 100 situps per runde/økt. I begynnelsen kan det være greit å kjøre én runde for så å øke repetisjoner per sett og antall runder når man føler tiden er inne.

På trening.no er det foreslått fire økter i uken, hvorav tre av dem gjøres i løpet av like mange dager. Etter én dags hvile kan du gjennomføre den fjerde og siste økten den uken.

Slik trener du: «I samtlige sett skal bare nakke og skuldre løftes opp fra gulvet. Bevegelsen skal utføres med rolige bevegelser. Ta ikke fart - det er magemusklene som skal trekke deg opp. Bruk ikke armene til hjelp når du løfter - fest dem så langt ned på nakken som mulig», skriver trening.no.

Trening.no forklarer deg snarveien fra vaskeball til vaskebrett som du ser under:

Les flere saker på iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere