RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lorents Ola Aasvold Plussbank Cervélo Atle Kvålsvoll langing bil
Lorents Ola Aasvold Plussbank Cervélo Atle Kvålsvoll langing bil Foto: Jonas Lindstrøm (procycling.no)

Slik har du aldri opplevd et sykkelritt

Sist oppdatert:
Bli med Plussbank Cervélo på jobb.

Den tredje etappen i Glava Tour of Norway gikk fra Sarpsborg til Halden. Jeg var heldig nok til å få oppleve den på best mulig måte.

For alle som elsker sykkelsporten har nok alltid hatt en aldri så liten drøm om å få følge et sykkelritt fra en følgebil.

Plussbank Cervélo var greie nok til å oppfylle den drømmen for meg. Fra passasjersetet, ved siden av Atle Kvålsvoll, fikk jeg et unikt innblikk bak kulissene i et sykkelritt.

Unna vei, her kommer vi
Allerede fra start av ble det action. For etter kun to svinger kommer følgebilene vi fulgte kjørende mot oss. De hadde kjørt feil og tatt en u-sving. Vi hadde knapt kommet i gang og allerede mistet feltet. Et panikktilfelle ville nok de fleste ment, men stress virker ikke til å være en del av følelsesregisteret til Atle Kvålsvoll. Jeg prøver å bidra ved å slå opp i rittboken for å finne ut hvor vi skal. Men jeg har retningssansen til en blind høne og gjør lurt i å gi oppgaven videre til mekaniker Jerome.

Sammen med Cykelcity kommer vi oss på riktig kurs. Som utrykningskjøretøy passerer vi all trafikk mellom de to kjøreretningene. En arrangør vinker oss av hovedveien. Kvålsvoll kjører det remmer og tøy tåler. Hadde han ikke bestemt seg for å bli toppsyklist hadde han sikkert hatt en stor karriere innen motorsporten. På 1,2,3 er vi opp på halen av feltet. Nå er vi i gang!

Den første halvannen timen er rimelig begivenhetsfri for oss i bilkøen. Syklistene kjørte det remmer og tøy holder foran oss. Det går unna i et forrykende tempo. I bilen sitter vi og koser oss med cola. Kontrastene er store. Rittradioen melder om det ene angrepet etter det andre, alltid etterfulgt av beskjed om at feltet er samlet igjen.

Multitasking på høyt nivå
Dette er ingen normal biltur. I de bratteste og mest svingete utforbakkene er det som å sitte på i en rallybil. Oppover går det tregere og vi kan se feltet ligge på en lang strek. En nederlender punkterer. Jeg tar opp kamera for å forevige øyeblikket. Da stopper plutselig bilen. Hva skjer? Jo, naturen kaller. Jeg henger så til de grader ikke med i svingene. Dette er alt annet enn en treg dag på jobben.

Vi får raskt kontakt med resten av følgebilene etter den lille pausen, og suser forbi den ene etter den andre på venstresiden. For en sykkelentusiast som aldri tidligere har opplevd sykkelritt fra denne siden, virker køen av følgebiler som en barneskoleklasse på tur. Halvveis organisert, halvveis galskap.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Plutselig ringer Kvålsvolls telefon. Han setter den på med høyttalere. En tidligere skøytetrener presenterer seg. Han spør om det er et dårlig tidspunkt å slå av en prat på. Svaret er definitivt ja, for nå melder radioen at rytter nummer 175 ønsker seg drikke. Det er Torgeir Strandberg. Samtidig som han vennlig avslutter telefonsamtalen gir Kvålsvoll full gass og kjører seg opp i bilkøen. Trønderen motbeviser alle fordommer mot at menn ikke kan gjøre to ting samtidig. Det tar ikke mange sekunder før vi er oppe hos Strandberg. Vi gir han den ene flasken etter den andre.

- Bjørn Tore (Hoem) er med i den fremste gruppen, kan han berette før han fyker tilbake til feltet. Hele seansen er over på 30 sekunder.

«Kaos» i bilkøen
Hoems gruppe blir kjørt inn av Rabobank, men rett før langesonen tikker det inn en melding over rittradioen. Tre ryttere har 15 sekunder. Dagens brudd er et faktum. Ringreven Roy Hegreberg har vært ute en vinternatt før og leser et sykkelritt bedre enn de fleste andre. Med andre ord ingen overraskelse at han var en av de tre i front. Han sitter sammen med en tysker og briten Ian Bibby.

Vi ankommer langesonen. Her plukker vi opp assisterende sportsdirektør Olav Aleksander Benjaminsen. Han har gitt rytterne slynger med mat og drikke. Det har vært lite aktivitet nede i følgebilene så langt, men plutselig kryr det av ryttere som ønsker seg nye og fulle drikkeflasker. Jeg merker at pulsen stiger og det til tross for at min eneste oppgave å ta bilder. Kvålsvoll er roligheten selv. At ryttere og følgebiler suser forbi på begge sider gjør han ikke nevneverdig stresset. Det er ikke hans første dag i en følgebil.

Se store bilder fra bilkøen

Torgeir Strandberg er nede i bilen igjen. Det samme er Sebastian Kvålsvoll og Øystein Stake Laengen. Ingen overraskelse, det er disse rytterne som skal servere kapteinene. De gjør grovarbeidet, og spiller kapteinene gode. Mer overraskende er det at Lorents Ola Aasvold, en av kapteinene, plutselig kommer ned til bilen.

- Er det noe spesielt, lurer Kvålsvoll på.

- Nei, jeg ville prate litt, sier Aasvold med et smil. Han gir en kort oppsummering av rittet så langt, og fyller på med et par nye drikkeflasker, før han kjører seg opp til feltet igjen.

Punktering
Hver gang det har oppstått bruddforsøk har Rabobank sendt folk i kontrabrudd. På den måten har de kontrollert feltet. Sebastian Kvålsvoll, Atles sønn, deler sine meninger om akkurat den taktikken på en av sine turer nede i bilen. Skal vi tolke hans budskap kommer aldri noen lag han i fremtiden leder til å bruke samme taktikk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men det hele har kostet for Rabobank. Til slutt har Kelderman (mannen som hadde den gule trøyen) selv måttet gå etter. Rabobank-laget er kokt og trenger en pause. Dermed får bruddet nesten fem minutter rimelig raskt. Da innser nederlenderne alvoret, for Bibby var bare noen få sekunder bak Kelderman i sammendraget. Sakte, men sikkert taper utbryterne tid. Rittet har satt seg, og i Plussbank Cervélo-bilen er man godt fornøyd med utviklingen. Helst skulle man hatt en mann med i bruddet, men at Rabobank må slite seg ut i front av feltet passer bra.

Plutselig stopper vi igjen. Før jeg rekker å trekke pusten er de tre andre ute av bilen. «Fanken, jeg gikk glipp av en ny tissepause» tenker jeg. Småflau over at jeg fortsatt ikke henger med i svingene trøster jeg meg med at det sikkert er veldig kjekt å ha igjen en mann i bilen, i tilfelle rittradioen melder om at en Plussbank Cervélo-rytter er i trøbbel. Jeg konkluderer med at jeg bidrar, dog på et vanvittig lavt nivå. Ikke lenge etter har Øystein Stake Laengen tekniske problemer. Felgen har sprukket og Jerome hopper ut, skifter hjul og dytter Stake Laengen i gang.

Vi kjører raskt inn den elegante rytteren og peser han opp til resten av bilkøen. Stake Laengen passerer bilen vår, men der slutter ikke vår oppgave. I en utforbakke kutter vi en sving og passerer 4-5 andre følgebiler i stor fart, med Stake Laengen foran oss. Alt for å forvisse oss om at ungguten, som vant poengtrøyen i Ringerike GP i fjor, kommer seg helt opp til feltet igjen. Han er oppe, vi slipper oss ned til vår faste plass i bilkøen.

Smak av asfalt
Nå nærmer det seg finalen. I Plussbank Cervélo-bilen håper de på stor hastighet. Det passer deres ryttere godt. Og fort går det. Ikke mange kilometer før spurten ligger det plutselig noen ryttere i veikanten. Eirik Kasa Jarlseth og svenske Tobias Ludvigsson har måttet smake på asfalten. Jeg får knipset et bilde og håper det går bra med dem. Farten er ekstremt høy og Christina Watches kjører i front. Mekaniker Jerome vedder på at Angelo Furlan vinner etappen. Olav Aleksander Benjaminsen er ikke like skråsikker.

Ludvigsson kommer tilbake til feltet. «Han vant prologen i Tour de Normandie. Han er rett og slett råsterk» er attesten fra Benjaminsen. Like etter kommer også Kasa Jarlseth opp gjennom bilkøen. Begge rytterne har skrapet opp både trøyer og hud. Dette er ikke bare lek, det er også blodig alvor. Bokstavelig talt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Terrenget forandrer seg nå, det går slakt utfor. Farten er enorm, spenningen øker. Vi er innenfor de siste tre kilometerne. Idet vi svinger ut fra den brede og fine veien og inn i den avsluttende bakken ser vi at Stian Remme står og får et nytt forhjul. Ikke noe problem, han får samme tid som feltet.

Ustoppelig svenske
Veien blir stadig smalere og bakken blir bare brattere og brattere. Dette er på ingen måte noen spurtetappe. Jerome innser at hans tips ikke kommer til å gå inn. Da meldes det over radioen: «rider number 91 has attacked». Det er svenske Johan Lindgren, og vi skjønner alle at dette er et farlig angrep. Svensken er god, veldig god. Han holder unna for resten av feltet. Alle er imponert. Det er ikke alle som kan rykke i denne bakken og holde unna for et jaktende felt.

400 meter fra mål blir vi vinket inn i en sidevei. Etter å ha kjørt noen hundre meter omvei er vi fremme ved målområdet. Rytterne har allerede syklet ned til den andre Plussbank Cervélo-bilen, 200 meter nede i bakken. Dagens innsats er over. Jeg takker pent for turen og opplevelsen. For selv om dette har vært en vanlig dag på jobben for de tre andre i bilen, har det for meg vært en stor opplevelse. Jeg har for første gang virkelig opplevd et sykkelritt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere