Slik var Skys mesterplan

Foto: Laurent Cipriani (Scanpix/Ap)

- Det fungerer bra for oss. Vi trenger ikke å gjøre om på taktikken da, sier Edvald Boasson Hagen til procycling.no.

LA PLANCHE DES BELLES FILLES/OSLO (procycling.no): Team Sky var totalt overlegne på den første klatreetappen i årets Tour de France.

Akkurat som i Critérium du Dauphiné tok laget kontroll fra start, og hadde det helt til slutten.

Christian Knees og Bernhard Eisel tok ansvar fra starten, planen var å putte laget i best mulig posisjon før den avsluttende bakken.

Inn i bakken var det Edvald Boasson Hagens tur. Nordmannen ledet Sky-toget inn i den siste bakken.

Ingen kunne matche toget
Derfra og inn handlet det om Sky, Sky, Sky og Sky.

Michael Rogers satt opp et drepende tempo, som sørget for at mange falt av. Landsmannen Richie Porte kom deretter. 27-åringen fra Tasmania ville ikke være dårligere enn «Mick», og da Porte var ferdig med sin føring satt det kun en liten gruppe i tet.

Chris Froome sørget så for å holde tempoet oppe et par kilometer, før det hele skulle avgjøres mellom fem mann, derav to Sky-ryttere.

Cadel Evans gikk først inn i svingen med rundt 350 meter igjen, men det hjalp lite. Team Sky var nemlig komplett overlegne opp La Planche des Belles Filles, og Chris Froome var tilsynelatende sterkest av dem alle.

Den Kenya-fødte briten akselererte fra sine konkurrenter, og kunne juble for sin første seier i Tour de France. To sekunder bak kom Cadel Evans og lagkamerat og ny sammenlagtleder Bradley Wiggins. En nærmest perfekt dag for Team Sky.

Les også:Wiggins slått av hjelperytter

Som vanlig
- Det var en god laginnsats i dag, sa Sky-sjef Dave Brailsford til procycling.no etter etappen.

- Guttene har jobbet hardt for å komme opp på det nivået, og de har kjørt slik under store deler av sesongen. I dag var en muligheten til å gjøre en skikkelig innsats for at Bradley ikke mistet noe tid.

Og Bradley mistet ikke noe tid. Det eneste han gjorde var å ta tid på sine konkurrenter, med unntak av Evans som han satt sammen med over målstreken.

Lørdagens maktdemonstrasjon ga mange flashback til et visst oppkjøringsritt i juni kalt Critérium du Dauphiné, samt den enorme kjøring til US Postal i starten av årtusenet.

-Det var en kjent oppskrift dere kjørte med i dag? spurte procycling.no Boasson Hagen om.

- Det er planen vår: Å kjøre hardt inn i bakken og fortsette kjøret oppover bakken. Det fungerer bra for oss. Vi trengte ikke å gjøre om på taktikken da.

Les også:«Et privilegium å ha Edvald på laget»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Nathalie Magniez

Glade sjefer
Dave Brailsford mener at nettopp det er en av suksessoppskriftene.

- For oss er dette nok et sykkelritt, og vi skal fortsette å gjøre det vi normalt sett gjør. Vi skal ikke gjøre noe annerledes, bare fordi rittet heter Tour de France. Og det er veldig viktig, men det er fortsatt langt igjen, og alt kan skje i denne sporten.

Den gamle sykkelhelten Servais Knaven, én av Skys sportsdirektører, var en meget fornøyd mann etter rittet.

- Det rytterne gjorde var etter planen. De fullførte det vi ønsket oss til punkt og prikke. Vi ønsker å beholde den gule trøyen, det er vårt største mål.

- Eddy skulle holde et høyt tempo slik at alle kunne holde seg i front av feltet og fortsette med høyt tempo inn i bakken.

Med den store forhåndsfavoritten, var det naturlig at Team Sky ville ta kontroll i fjellene. Og det gjorde de med bravur.

- Vi har et skikkelig sterkt lag i fjellene. Da er man nødt til å bruke dem også. Vi ønsket å gjøre det hardt for å se hva som skjedde, og det fungerte perfekt. Det er den taktikken som passer oss best. Vi har benyttet den i Dauphiné tidligere, og flere andre steder i løpet av sesongen. Vi forbereder oss til touren hele sesongen. Det er slike dager vi trener til.

Tilslutt førte altså det gode lagarbeidet til at Chris Froome kunne krysse mållinjen først.

- Det var veldig bra det. Han kjører sterkt og er en bra kar. Han fortjener å vinne mange etapper, han, sa lagets norske innslag til procycling.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Sport

Annonsebilag