Med mosjonsløp som Sentrumsløpet og Holmenkollstafetten like rundt hjørnet, utfordret Nettavisen løpedronning Ingrid Kristiansen til å komme med sine beste råd.

Den tidligere maraton-verdensrekordholderen er klokkeklar på to ting:

* Du må finne gleden i å løpe.
* Det finnes ingen snarveier om du ikke vil legge ned det arbeidet som trengs.

Sentrumsløpet går av stabelen 27. april, mens Holmenkollstafetten følger to uker senere.

NA+: Begge løpene sendes direkte på Direktesport.no

Med såpass knapt med tid igjen til startskuddet går, er Kristiansen klar på at det ikke finnes noen lettvint løsning om du ikke har lagt ned jobben som trengs de siste månedene.

- Det kommer helt an på hva de har gjort de siste tre månedene. Det er ikke noen «quick fix» for å komme i knallform på to-tre uker. Holmenkollstafetten er greit nok, men for å løpe 10 kilometer i Sentrumsløpet, må man jobbe litt mer for å kunne ha det morsomt underveis, sier Kristiansen til Nettavisen.

NA+: Få 1 måned med NA+ for 1 krone, eller 12 måneder for 300 kroner

Må ha glede av løpingen

Etter mange år både som løper i verdensklasse og som løpetrener, vet Kristiansen hva som skal til for å lykkes som løper. Men for dem som hadde håpet på en enkel og snar metode for å finne toppformen over natta, har løpedronningen dårlige nyheter.

- Det er mange som tror jeg har en columbi egg-løsning, men jeg har ikke det. Jeg sier bare at du må ha glede av det du holder på med, og så starte forsiktig og bygge på det, sier hun.

Om du starter på nærmest bar bakke, er Kristiansens råd å komme seg til det nivået der du klarer en halv time med rolig jogging. Om du ikke klarer det uten å være helt ferdig, anbefaler hun å veksle mellom å jogge og gå helt til man er i form til å klare den halvtimen.

- Det høres kjedelig ut, men hvis du kommer deg over den første kneika der alt bare er pyton, så vil man få glede med løpingen forever. Jeg har løpt i over femti år, jeg. Jeg holder på med det ennå. Nå er det «in». Det var det ikke før, men jeg løp da også, jeg, fortsetter hun.

NA+: Få 1 måned med NA+ for 1 krone, eller 12 måneder for 300 kroner

Intervall og grunnform

Intervalltrening regnes for å være blant de mest effektive metodene for å komme seg raskt i form. Likevel er Kristiansen klar på at intervalltrening ikke er svaret på alt.

- For å få utbytte av intervalltrening må du ha litt kondisjon i bunn. Men for å gå fra å være pudding til å være litt mindre pudding, så kan intervalltrening gjøre susen for å ta det første steget. Hvis man da trener tre ganger i uka, der to av treningene er intervalltrening, vil du komme raskt opp på et mye bedre nivå. Men om du fortsetter med det, vil du enten bli skadet før du vet ordet av det, ellers så vil formen din flate ut, eller i verste fall stupe ned, forklarer hun.

Om du derimot er i god form og har trent kondisjon systematisk gjennom vinteren, har løpedronningen følgende råd å komme med for dem som ønsker en god inngang til vårens mosjonsløp:

- Hvis du skal trene frem mot Sentrumsløpet og har litt grunnform, så vil jeg si at tre ganger i uka er bra, sier hun.

Kristiansen foreslår at den ene treningen er en times rolig løpetur der du kan prate med noen. Hvis du ikke greier å prate samtidig som du løper, må du gå litt, forklarer hun.

Den andre treningen kan ifølge Kristiansen være en 45 minutter lang tur der du skal løpe i en jevn fart.

- Den tredje treningen kan godt være en form for intervalltrening. 45 sekunder på, 15 sekunder av der du jogger. Alltid jogging eller løping i pausene når du løper intervall. Ellers vil pusten falle for mye, og da trener du ikke på det du skal, altså å løpe 10 kilometer sammenhengende. Alt står og faller på at du ikke må ha for høy puls. Hvis pulsen blir høy for tidlig, så blir det veldig ubehagelig, forklarer hun.

Mental kamp

Også på selve løpsdagen mener Kristiansen at det er triks som kan hjelpe for å komme seg gjennom løypa med æren i behold.

- Om du har kommet til løpsdagen, og ikke er altfor godt trent, og du kommer til seks kilometer og tenker «hvordan i alle dager skal jeg greie å komme meg rundt?», da må du bare tenke konstruktivt. Husk at du liker å løpe og at du har det gøy. Ta til deg litt energi fra dem som står og heier på deg. Slike banale ting, sier hun, og fortsetter:

- Tenk på noe hyggelig du skal gjøre når du kommer til mål. Slike hyggelige ting som kan gi deg litt energi. Det er typisk å tenke at du skulle ha trent mer i vinter, men det har du ikke gjort. Det handler om å komme seg til mål på best mulig måte.

Sendes direkte

Sentrumsløpet arrangeres 27. april, mens Holmenkollstafetten går 11. mai, to uker senere.

Begge løpene vil bli vist direkte på Direktesport.no.

NA+: Få 1 måned med NA+ for 1 krone, eller 12 måneder for 300 kroner

I tillegg har Amedia og Nettavisen sikret seg en avtale som åpner for sending av flere mosjonsløp, deriblant «Midnight Sun Marathon» i Tromsø. Alt vil bli vist direkte på Direktesport.no.