RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Solberg gambler med ny bil

Sist oppdatert:
Petter Solberg bestemte seg for å gamble på den nye og hemmeligholdte utgaven av Subaru Impreza i helgens Rally San Remo. Torsdagens shakedown gikk strålende.

Nordmannen har så vidt rukket å prøvekjøre den nye bilen som skal gi Subaru suksess i de tre siste VM-løpene. Så sent som onsdag kveld bestemte toppsjefene for bilprodusenten at den hittil hemmeligholdte utgaven av Subaru Impreza skal brukes i Rally San Remo.

Under torsdagens shakedown så det ut til å være et lykkelig valg. Petter Solberg var blant de aller raskeste, og ble bare slått av Fords Markko Märtin.

Stor forskjell

- Nytt roll-system gjør at den ikke krenger noe i svingene i det hele tatt. Alle fire hjulene er i bakken hele tiden. Dessuten har vi satt på noen veldig myke fjærer regnet for grus, samt at stabilisatorstaget er byttet ut med hydraulikk. Det er stor forskjell, så jeg må raskt lære meg å kjøre med den nye bilen, sier Petter Solberg til NTB.

I tillegg har dekkprodusenten utviklet nye asfaltdekk til bruk kun for Subaru-teamet i de siste løpene for sesongen.

Han vil bruke første dagsetappe i asfaltrallyet fredag på å bli kjent med endringene.

Må åpne forsiktig

- Hovedpoenget med endringene er at vi er nærmere de beste asfaltbilene. Faktisk veldig nærme, tror jeg. Forskjellen i kjøreegenskaper er veldig stor. Derfor må vi nok åpne litt forsiktig og venne oss til bilen, forteller en lettere nervøs Solberg.

Han innrømmer at Subaru gambler når de tar i bruk de nye oppsettene, som er minimalt testet ut før Rally San Remo. Tre av de fire siste VM-rundene går på asfalt, et underlag Subaru ikke har hatt rare suksessen på tidligere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere