Solberg i grustrøbbel

Foto: (AP)

Petter Solberg var lei av taktisk kjøring, og kjørte som førstemann på veien i Rally New Zealand lørdag. Det fikk han svi for.

08.05.10 10:28

Ulempen ved å kjøre første gjennom prøvene – særlig i grusrallyer – har vært gjenstand for en rekke taktiske manøvre i rallysirkuset denne sesongen. Mange av toppførerne har gjort alt for å slippe å brøyte vei gjennom løsgrusen.

Etter å ha tatt ledelsen i Rally New Zealand fredag, og sikret seg startnummer én på dag to, ga Petter Solberg klar beskjed om at han ikke orket å tenke taktisk lenger. Spydebergingen ville bare gi full gass fra front, og se hvor lenge det holdt.

Les også: Nå kjører han som i gamle dager

Det var imidlertid lettere sagt enn gjort. Allerede på den første fartsprøven lørdag fikk Solberg kjempeproblemer med løsgrusen, og tapte 15 sekunder til rivalene. Dermed var tonen for dagen satt.

53 sekunder bak
For det fortsatte i samme stilen. Da dagens kjøring endelig var over, hadde østfoldingen falt til femteplass sammenlagt – og var plutselig 53 sekunder bak ledende Sebastien Ogier. Solberg hadde ikke gjort noen store feil, men forholdene på veien kostet ham jevnt og trutt sekunder.

- Jeg visste før start at det ville bli tøft å kjøre først. Med så mye grus er det ikke mye man kan gjøre, sa Solberg til WRC Radio midtveis i lørdagens kjøring.

- Hjulene på bilen bare spinner helt opp på femte gir, og det er ikke mye moro. Men forhåpentligvis går det bedre etter hvert, tilføyde østfoldingen.

Han måtte også tåle en punktering på første gjennomkjøring av lørdagens superspesial, men priset seg lykkelig over at den kom akkurat der.

- Punkterte allerede i den første svingen, og det var ikke lett å holde seg på banen. Tiden ble imidlertid ikke så verste likevel, konstaterte VM-toeren.

Han kjempet med nebb og klør for å begrense tidstapet gjennom hele lørdagen - vel vitende om at han vil få et betydelig bedre startnummer søndag.

- Det er morgendagen som er viktig, og det vil hjelpe veldig med et godt utgangspunkt, konstaterte Solberg.

Her finner du oversikt over resultatlisten i New Zealand(ekstern lenke)

Overjordisk Loeb
Utgangspunktet kunne nok vært bedre foran de fire avsluttende prøvene søndag, men mulighetene for en ny pallplass er absolutt tilstedet. Bare 20 sekunder skiller opp til finske Jari-Matti Latvala på tredjeplass. Mellom dem ligger Dani Sordo.

Kampen som seieren synes imidlertid å stå mellom navnebrødrene Sebastien Ogier og Sebastien Loeb. Og at sistnevnte ble dagens mann på New Zealand lørdag er ingen underdrivelse. Franskmannen tapte halvannet minutt etter et ublidt møte med en bro fredag – og syntes å være ute av seierskampen. Dagen derpå kjørte han mildt sagt utrolig.

Den regjerende verdensmester fikk opp tider ingen andre var i nærheten av å matche, og er bare fem sekunder bak ledende Ogier foran avslutningen søndag. Ingen tvil om hvem som er favoritt til å vinne Rally New Zealand også i år.

- En helt utrolig dag. Full gass fra start til mål. Jeg kunne ikke ha gjort noe bedre, gliste rallykongen etter oppvisningen.

Henning taper
For Henning Solberg og hans østerrikske kartleser Ilka Minor ble det jevnt tidstap gjennom hele lørdagen. Duoen er nummer åtte sammenlagt etter dag to, men har langt over fem minutter fram til ledende Ogier.

På dagens nest siste etappe slo Henning riktignok lillebror Petter med en tidel - og var med det sjettemann.

Ford-føreren har uansett små muligheter til å avansere på resultatlista på avslutningsdagen – dersom ikke førerne foran får trøbbel. (ANB)

Sjekk siste sportsnytt her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.