*Nettavisen* Sport.

Solberg kjører ut

Det femte «WRC»-spillet blir slått av sin egen bror.

02.11.05 13:31

Det å kollidere er noe du gjør mye i de første omgangene med «WRC: Rally Evolved».

Bilen din har en endeløs rekke dates med lyktestolper, trær og gjerder og det eneste du legger merke til er at skademodellen fungerer utmerket og at omgivelsene er blitt litt penere.

Knotete vanskelighetsgrad

Litt etter litt lærer du deg hvordan bilen oppfører seg og de tidligere så farlige svingene blir lekende lette. Men plutselig oppdager du at du hittil har kjørt med alle hjelpemidler på.

Og er det en ting ekte mannfolk ikke liker, så er det hjelpemidler . Du stiller litt ned på noe og oppdager at du må lære deg hele spillet på nytt.

Med alt slått av kniver «WRC: Rally Evolved» med «Richard Burns Rally» om å være det mest realistiske rallyspillet.

Måten du velger vanskelighetsgrad på er noe utviklerne kunne spart seg for.

Du bruker lang tid på å stille på de ulike hjelpemiddelmålerne og finne din innstilling. De er vanskelig å forholde seg til. For hva er forskjellen på innstilling 4 og 5 på traction control?

Og hvordan oppfører bilen seg når du kombinerer det med nivå 3 på bremsehjelpen?

Evolution Studios burde heller implementert vanlige vanskelighetsgrader og overlatt fiklingen til spesielt interesserte.

Vanskelighetsgrader åpner dessuten ikke for så mange konflikter når et flerspillerløp skal settes i gang. Ofte tar det vel så lang tid å bestemme seg for hvilke innstillinger dere skal bruke som det tar og kjøre selve løpet.

Masete kartleser

Den tidligere temmelig tyste kartleseren din har nå bestemt seg for å åpne kjeften, og du oversvømmes av en rekke kommentarer du strengt talt ikke har bruk for.

Ja, jeg vet at det ikke var lurt å krasje i et tre. Nei, vi har ingen sjanse når vi ligger 30 sekunder bak. Hold fred og les notene dine!

Få, men intense baner

Heldigvis er som oftest de korrekte, for banene i « WRC: Rally Evolved» er «WRC»-seriens mest intense. I tillegg til noen herlig svinger og hopp skjer det ting underveis i løpet. Plutselig må du unngå et steinras, et bilvrak eller en annen hindring.

Dessverre er det bare tre baner per land, noe som er færre enn i for eksempel «WRC4». Grunnen er at utviklerne har lagt inn rallycross og en rekke spesialbiler. Flott det, men vi kjøper «WRC»-spill for å delta i «WRC»-sirkuset. Og ikke en litt heftigere utgaver av Lyngås-banen anno 1990.

Kjøp heller «WRC4»

I bunn og grunn er « WRC: Rally Evolved» et godt spill som leverer en rallyopplevelse på høyde med de andre «WRC»-titlene. En knotete vanskelighetsgrad, en slitsom kartleser og få baner er noe av det som trekker ned.

Men det største minuset er at det finnes et spill som er like bra, inneholder flere baner, ordentlige vanskelighetsgrader og er mye billigere. Og det heter «WRC4».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.