Gå til sidens hovedinnhold

Stjernelag med ny stil

En av feltets mest karakteristiske drakter er historie.

I en årrekke har de blå draktene med innslag av hvitt og rødt markert seg i front av feltet, spesielt under vårklassikerne.

Quick Step-trøyen har blitt blant de mer legendariske i sykkelfeltet dette årtusenet, men fra og med neste år blir det andre boller. Da skal laget fremstå i ny drakt, bokstavelig talt.

Nye stjerner og nytt design
For med Omega Pharma inne som navnesponsor, sammen med Quick Step, har draktdesignet blitt endret radikalt. Det eneste som gjenstår av originaldesignet er Quick Step-logoen på magen.

Drakten må kalles en blanding av Saxo Bank og Leopard-Trek sin, og er nok ikke den som skiller seg mest ut i feltet neste år.

Men så trenger den kanskje ikke det heller. For med forsterkninger som Tony Martin, Levi Leipheimer, Bert Grabsch og Velits-brødrene kan det belgiske storlaget fort markere seg langt sterkere enn de har gjort de siste årene, til tross for noe mer anonyme draktfarger.

I tillegg har de forsterket støtteapparatet med den svært suksessrike sportsdirektøren Brian Holm, som kommer fra noen meget gode år i HTC.

På mandagens pressekonferanse, hvor det nye draktdesignet ble presentert, fortalte lageier Zdenek Bakala om hva han forventer av det nye storlaget, som ledes av Patrick Lefevere.

- Vi kan holde et høyt nivå både i klassikerne og i etapperittene. Vi ønsker å bevise at vi kan lykkes med begge deler, sier han ifølge nieuwsblad.

Maner til samarbeid for å bedre sykkelsporten
Bakala så også sitt snitt til å dele sine egne tanker om måten sykkelsporten burde organiseres. Flere har vært kritiske til at vi har et system som gjør at et vinnerlag som HTC plutselig forsvinner.

Den tsjekkiske forretningsmannen mener at sporten ikke er gode nok til å utnytte potensialet den har, og at det er på tide at lagene får en større del av kaken.

- Sykkelsporten har behov for å bli profesjonalisert. Inntektene må økes, ved for eksempel å la lagene dele på inntektene fra TV-rettighetene. Det er også et stort ubenyttet marked i Asia, Afrika og Sør-Amerika.

- Det ideelle scenariet er at vi innen fem år ser en helt ny sykkelsport. UCI, lagledere og arrangører spiller en avgjørende rolle. Om de ikke samarbeider er det umulig å få til forandringer.

Reklame

Kun i dag: 30 % på alle varer hos Christiania Glasmagasin