Gå til sidens hovedinnhold

Stjernen kalte toppene for idioter. Det får eksperten til å reagere

Formel-1-stjernen Daniel Ricciardo langet ut mot organisasjonens sosiale medier-strategi.

Australieren liker nemlig ikke sportens fokus på å gjøre underholdning ut av de mange ulykkene i Formel 1 og fyrte for kort tid siden løs mot nettopp dette. Ricciardo tente spesielt til etter at den offisielle Formel 1-kontoen la ut en video med høydepunkter, hvor åtte av ti klipp viste heftige ulykker.

- Jeg tenkte, dere er noen forbanna idioter. Kanskje 12 år gamle barn ønsker å se slikt innhold, og det er greit siden de ikke vet bedre, men vi er ikke barn. Bare gjør det bedre, folkens. Dere kan bedre, uttalte Ricciardo i et intervju til Square Mile.

Det er ikke første gang Ricciardo fyrer løs med kraftig kritikk etter lignende bilder. Under fjorårssesongen uttalte han at han var «kvalm og skuffet» etter dekningen av Romain Grosjeans kollisjon i Bahrain.

- I fjor la Formel 1 ut en topp-10 øyeblikk for sesongen. Åtte av ti klipp var kollisjoner, fortsatte han.

Også Sebastian Vettel gjentok den samme kritikken som Ricciardo om dekningen av Bahrain Grand Prix i fjor i et intervju med Racefans.

- Jeg er uenig med det faktum at de må vise bildene om og om igjen, uttalte Vettel.

Les også: (+) Disse skrekkulykkene endret Formel 1-historien for alltid

Ekspert: - Ikke enig

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator for Viasat og følger sirkuset tett. Han deler ikke Ricciardo sin kraftige kritikk.

- Nei, jeg er ikke enig. Det beste som har skjedd i Formel 1 sin historie siden 1950 er at Liberty Media kjøpte rettighetene til sporten i 2017. De bygger denne sporten til uante høyder, sier Gulbrandsen til Nettavisen.

Les også: Formel 1 2021: Program, resultater og vinnerodds

Han har fulgt Formel 1-sporten i en årrekke og mener selskapet som i dag eier, driver og markedsfører sirkuset gjør det på en svært god måte.

- Liberty Media er et stort amerikansk selskap som kjøpte rettighetene av Bernie Ecclestone. De har fått ut potensialet, revolusjonert sporten og tilgjengeliggjort den. Det har vært helt fantastisk.

- Jeg tror Ricciardo skal konsentrere seg om å kjøre raskest mulig og la Liberty Media ta seg av markedsføringen. Fordi det har de vist at de gjør på en meget god måte, fortsetter Gulbrandsen.

Ricciardo beklaget torsdag ordbruken på FIAs pressekonferanse før helgens Grand Prix-runde i Italia, men poengterte at han fremdeles står inne for kritikken.

Se trailer til den populære TV-serien under:

Har åpnet opp sporten

Mange nordmenn har i det siste fått øynene opp for Netflix-serien «Drive to survive» der publikum kan følge sporten og utøverne svært tett. Formel 1-eksperten mener eierne har skapt store, positive endringer.

- De står bak Netflix-serien. Den har latt folk få et innblikk i Formel 1-sporten som før var helt lukket. Ecclestone mente det skulle være hemmelig. De var knapt på sosiale medier før de tok over. Liberty jobber med regelendringer og har fått på plass et budsjettak. De jobber for å jevne ut feltet og skape enda mer spenning.

Liberty Media sikret seg Formel 1 for 4,6 milliarder dollar i 2017. Siden den gang har selskapet satt i gang flere reformer og regelendringer for å utvikle sporten.

- De har fått på plass en concorde-avtale som forplikter teamene til å være der i flere år fremover.

- De har vært i spissen for endringer i det tekniske regelverket neste år med nye biler som vil sørge for tettere racing og enda mer spenning. De har gjort en kjempejobb.

Les også: Gulbrandsen har aldri opplevd lignende engasjement i Norge. Gir Netflix-serie skylden

Markant økning i interesse

Kristian Oma, sportssjef i NENT Norge, forteller til Nettavisen at de opplevde rekordtall på Viaplay for Formel i forbindelse med sesongåpningen i Bahrain forrige måned.

NENT vil ikke gå ut med antallet seere, men forklarer at de ser en markant økning.

- Vi merker at interesse-pilene for Formel 1 peker rett oppover, og premieren i år hadde dobbelt så mange brukere som i fjor. Når vi ser både bruker- og salgstall kan vi konkludere med at interessen for F1 aldri har vært høyere i Norge, sier Oma til Nettavisen.

Les også: Hamilton vant Bahrain GP etter vanvittig drama

Sportssjefen forventer at interessen bare vil øke i tiden som kommer.

- Årets første løp var det mest sette noensinne på Viaplay Norge med 55 prosent flere brukere enn forrige rekord. Vi forventer at dette skal ytterligere opp, og håper å kunne spisse vår dekning med nytt studio og mer innhold i årene som kommer, forteller Oma.

I helgen er det klart for Emilia Romagna Grand Prix i Italia.

Lewis Hamilton gikk til topps i sesongens første løp i Bahrain, men kan vente seg hard konkurranse når det i helgen er klart for Emilia Romagna Grand Prix i Italia.

Gulbrandsen mener man aldri skal undervurdere Hamilton, men tror briten vil få det tøft i møte med Max Verstappen i Red Bull-bilen.

- Verstappen tror jeg er favoritt. Han var best i Bahrain og jeg tror han kommer til å være best nå, sier Gulbrandsen.

Emilia Romagna GP starter med kvalifisering lørdag klokken 14.00, før selve løpet søndag klokken 15.00.

Reklame

Dette må til for å få den beste renten på boliglånet