*Nettavisen* Sport.

Sykdom har ødelagt for Boasson Hagen

Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

- Det hjalp ikke med været heller, sier 25-åringen til procycling.no.

18.03.13 11:00

SANREMO (procycling.no): I stedet for å følge løypa hele veien inn til kasinobyen Sanremo, tok Edvald Boasson Hagen snarveien utenom Poggio sammen med Thor Hushovd:

- Jeg følte ikke noe behov for å kjøre opp og så fryse på vei ned igjen, så da kjørte jeg rett fram, sier 25-åringen til procycling.no.

De 245 kilometerne rytterne syklet under årets amputerte utgave av Milano-Sanremo, var mil de aldri ønsker å oppleve igjen.

For Norges to største stjerner, ble dagen grå som himmelen over målbyen. Hushovd fikk mekaniske problemer foran Capo Berta, og mistet kontakten med favorittgruppen.

Derfor slapp Edvald
Boasson Hagen ble plukket opp av TV-kameraene idet han slapp feltet i begynnelsen av Cipressa.

Overfor procycling.no avslører han at sykdom under treningsleiren på Tenerife, må ta sin del av skylden.

- Jeg har ikke hatt så bra oppladning. Jeg slet med matforgiftning på Tenerife. Da var det fifty-fifty om det skulle gå bra. Jeg følte meg helt fin, men det tar sikkert mer energi enn jeg trodde. Jeg slet meg å ta til meg næring i to dager. Det går ut over kreftene. Det hjalp ikke med været heller, sier Boasson Hagen til procycling.no.

- Når kjente du at dette ikke var dagen?

- Idet vi svingte til høyre på Cipressa. Der var det ikke mye respons å få i beina. Det var ikke lystig over Capo Berta, heller. Men der følte jeg at jeg kunne henge med en stund.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Luca Zennaro

Vil huskes for italiensk snø og is
At Gerald Ciolek spurtslo Peter Sagan for sitt sørafrikanske (!) MTN-Qhubeka, vil bli omtalt i evig framtid.

Som nordmenn vil vi også kose oss over den sterke 8.-plassen til Alexander Kristoff. Og selv om det ikke sto om podiet: At han spurtslo Mark Cavendish.

Men 2013-utgaven av klassikeren med det for dagen svært lite kledelige økenavnet «La Primavera» (som i vårklassikeren), vil framfor alt huskes for komedien som utspant seg over de første 117 kilometerne av rittet.

Det var så langt rytterne måtte ta seg før etappen nådde et nøytralisert parti og busstransport fra Ovada til Cogoleto.

Fram til det punktet hadde rytterne slitt seg over snø og slapseføre mens briller så vel som hjelmer var dekket av tykke lag med is.

- Jeg vet ikke om den første eller den andre delen var verst. Det var kaldt begge deler. Den var mer komisk den første delen, og andre delen var bare jævlig.

Ville kjørt buss først, så syklet
I lobbyen på hotell Hotel Belsoggiorno virker ikke Boasson Hagen veldig imponert over måten rittet ble gjennomført på.

På tross av at han påstår han har dusjet, er han fortsatt frossen og har fortsatt gjørmerester i øyenbrynene der han sitter bakoverlent i stolen.

- Kan det være en ny greie å legge inn busstransport underveis på sykkelritt?

- Jeg tror man heller skal konsentrere seg om målstreken, enn starten. Da hadde man sluppen mellometappen i buss. Det var ikke så gøy å starte opp i regnet igjen, heller.

Han mener arrangøren har bommet om de – i motsetning til ham selv – var klar over at det skulle falle snø over Passo del Turchino etter drøye 14 mils sykling.

- Om de visste det, kunne de kjørt oss i buss i starten til der vi startet den andre gangen. Det hadde vært en bedre løsning. De fleste vet jo at det ikke fungerer så bra å sykle på snø, påpeker rudsbygdingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik

Edvald: - Det er en gal sport
På tross av vinterlig føre, ble det kjørt styggfort i årets første monument.

- Det gikk i 50 kilometer i timen selv om det lå snø på veien der. Det er en gal sport, konstaterer Boasson Hagen.

- Hvor gjør det mest vondt?

- Fingertuppene og beina var der jeg frøs mest. Det var ikke så halvgalt på den første delen. Eller, da var det i hvert fall greit på overkroppen, forteller han.

Oppløftende for resten av laget
Team Sky burde fått et realt kuldesjokk søndag, etter å ha lagt oppladningen til rittet på langt mer værstabile Tenerife.

Og selv om Boasson Hagen nok var rytteren som slet tyngst på laget, var det flere av britene som sprudlet på italiensk jord.

- Ting tyder på at oppladningen på Tenerife har fungert bra for flere av dere, Gabriel Rasch?

- Ja, jeg hadde en god dag, Ian Stannard var råsterk og Geraint Thomas var bra helt til han krasjet. Bernhard Eisel ble vel nummer 10. Salvatore Puccio var med foran, men krasjet ned fra Poggio. Og Kanstantsin Sivtsov og Vasilij Kyrienka lå og tauet hovedfeltet før det. De var sinnssykt sterke, de også, sier Rasch til procycling.no.

Selv var han råsterk og ble med gruppa til Alexander Kristoff (8. mann for dagen) inn til mål.

Forhåpentligvis oppnår også Boasson Hagen den samme formstigningen fram mot Flandern rundt og Paris-Roubaix.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag