RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Latterlig av Team Sky

Foto: Team Sky
Sist oppdatert:
David Millar angriper Team Skys forretningsskikk. Og får svar.

«Brutalt og businessaktig», slik omtalte sykkelpresident Pat McQuaid måten Team Sky hentet stjerneryttere på i høst.

Så la han til denne advarselen:

- Kanskje vi burde stramme inn overgangsreglene. Det er noe vi kikker nærmere på for tiden, fortalte UCI-presidenten i forbindelse med Tour Down Under i forrige måned.

- Ikke respektert
Spesielt er det Bradley Wiggins overgang fra Garmin-Transitions og Team Skys tautrekking med Team Kajtusja om Ben Swift, som har skapt overskrifter.

Britske David Millar var blant dem som gikk hardt ut mot storsatsingen fra hjemlandet.

- Det er latterlig at de kan ture inn på den måten overfor folk som er under kontrakt. Innenfor sykkelsporten er mye basert på gentlemans agreements. Jeg tror Sky har forandret på det. De kommer inn og opptrer svært businessaktig, sier Millar til sportinglife.com.

- De er ikke et populært lag innenfor proffsykling, de er egentlig ikke respektert, la han til.

Swift, Wiggins, Kolobnev, Evans
Det er ikke vanlig med overgangssummer innenfor sykling, slik man er vant med fra fotballens verden. Med jevne mellomrom blir ryttere likevel hentet før kontraktens utløp, mot at det betales ut kompensasjon.

Swift, Wiggins, Alexandr Kolobnev (fra Saxo Bank til Kajtusja) og Cadel Evans (fra Pharma Omega-Lotto til BMC Racing) har inngått slike avtaler foran 2010-sesongen. Sportsdirektør Scott Sunderland i Team Sky lar seg forbause av alt oppstyret.

- Det er kanskje ikke helt vanlig å hente ryttere på denne måten, men dette har skjedd før - og det vil skje igjen. Foran denne sesongen hentet Kajtusja inn Kolobnev, mens Cadel Evans utnyttet en klausul for å komme seg til BMC. For noen år siden var ikke Quick Step interessert i å forlenge med Tom Boonen og lot ham dra til US Postal i stedet. Året etter kjøpte de ham tilbake.

Les også: Wiggins klar for Team Sky

- Nøkkelen her er at Tom ville tilbake selv. Når vi hentet Wiggins var det ikke slik at vi kastet masse penger etter ham. Han ville hit. Han har selv uttalt at å gå til oss føles som å komme hjem igjen. Alle de øvrige årsakene til at overgangen ble gjennomført, er ikke viktig nå, sier Sunderland til Nettavisen og presiserer at han som senior sportsdirektør ikke var direkte involvert i forhandlingene.

Privat agenda?
McQuaid liker uansett ikke utviklingen, og leker med tanken på å innføre et overgangsvindu også i sykkelsporten.

- Det finnes ingen trylleformel for denne problemstillingen. Når nye lag opprettes, slik det skjedde med Team Sky i fjor, er de nødt til å skaffe seg 25-30 nye ryttere. De fleste av disse vil da være under kontrakt. Det er vanskelig å hevde seg dersom man bare skal signere ryttere som allerede nærmer seg slutten av kontraktsperioden.

Sunderland mener det hadde vært enklere om rytterne ble kontraktsløse den 1. oktober hver i år, i stedet for 1. januar – slik det er i dag.

Han tar ikke spesielt tungt på kritikken fra verken McQuaid eller David Millar.

- Personlig har jeg verken mottatt kritikk fra sykkelpresidenten eller David Millar. McQuaid kritiserte måten Team Sky-managementet håndterte prosessen på, noe jeg ikke var delaktig i. Og dersom man setter uttalelsene fra Millar inn i den rette konteksten, er disse uttalelsene av en svært personlig art. De er rettet mot både British Cycling og Sky. Jeg tror David har en privat agenda bak sine syrlige kommentarer, men ønsker egentlig ikke å analysere dem ytterligere, sier Sunderland.

PS! David Millar ble utestengt fra sykkelsporten mellom 2004 og 2006 for EPO-bruk. Han ble dermed utelukket fra deltakelse i London-OL i 2012, blant annet av British Cycling-general Dave Brailsford - som også står bak landeveissatsingen Team Sky.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere