RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SIKTER HØYT: Knut-Eirik Dybdal, her sammen med Thor Hushovd under presentasjonen av 2015-utgaven av Arctic Race, forteller at man har store planer for sykkelrittet i fremtiden.
SIKTER HØYT: Knut-Eirik Dybdal, her sammen med Thor Hushovd under presentasjonen av 2015-utgaven av Arctic Race, forteller at man har store planer for sykkelrittet i fremtiden. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

- Skal bli like attraktivt som Tour de France

Sist oppdatert:
Men Edvald Boasson Hagen er tvilende til at arrangøren får til det.

OSLO (Nettavisen):Torsdag ble 2015-utgaven av Arctic Race of Norway presentert, og sykkelinteresserte kan se frem til et sykkelritt i enestående natur.

Foran årets sesong ble også rittet oppgradert rankingmessig fra å være et 2.1-ritt, til å bli et 2.HC-ritt.

Det vil si at Arctic Race har blitt et mer attraktivt ritt for lagene og rytterne å delta i, og arrangøren selv, med Knut-Eirik Dybdal, som er daglig leder, i spissen, forteller at det er hard jobbing over flere år som ligger bak.

Sikter høyere
Men målsetningen til rittledelsen er mye høyere enn 2HC-rankingen, og de sikter mot å bli like attraktive som verdens største sykkelritt, Tour de France.

- Vi ønsker jo at vi i framtiden skal lage vårt eget Tour de France, som er like attraktivt som våre søsterritt lenger sør i Europa, forteller Dybdahl, med henvisning til Tour de France, Italia Rundt og Spania Rundt.

Han forteller at Arctic Race har utviklet seg i et meget raskt tempo, og de nå må jobbe mer gradvis med å bygge opp rittet til å bli noe større.

- Hvis vi kan gjøre det mer gradvis og interessen er der, er det helt klart interessant å få det til, forteller han.

Skeptisk
Edvald Boasson Hagen sykler denne sesongen for MTN-Quebeka, og nordmannen er veldig lysten på å delta i Arctic Race, men han tror det skal mye til for at rittet får samme standing som Tour de France.

- Det er vel ganske tvilsomt at de får til det, men det hadde vært gøy, forteller Boasson Hagen til Nettavisen.

- Det er et høyt mål de setter seg, og de har jo ASO i ryggen, som vet hvordan de skal få til det, forteller han videre.

ASO står for Amaury Sport Organisation, og er en del av den franske mediegruppen Editions Philippe Amaury. Den samme organisasjonen er også folkene bak ritt som Tour de France og flere andre store, kjente sykkelritt. De er også eiere av den franske sportsavisen L´Équipe.

Det mener nemlig Boasson Hagen kan tale til fordel for Arctic Race.

Vil delta
Nordmannen selv har aldri deltatt i sykkelrittet, og han vet heller ikke om han får oppfyllt den drømmen denne sesongen.

- Jeg har aldri vært med der, så det ville vært en fin opplevelse. Det spørs hva laget vil. Skal de være med, så hadde det vært gøy, forteller den norske sykkelstjernen.

Han forteller at det er noe spesielt ved å kjøre på hjemmebane.

- Det er alltid gøy å kjøre i Norge, og når du er norsk og på hjemmebane, så er det gøy uansett. Og jeg har heller ikke vært så mye nordpå, fortsetter nordmannen.

Høy anerkjennelse
Rittet gikk av stabelen før første gang i 2013, og utviklingen har gått raskt for rittet.

- Det er utrolig å se den anerkjennelsen rittet har fått på så kort tid. Det er vel ingen sykkelritt i verden som har gått så raskt fra å være et 2.1-ritt til å bli et KC-ritt, sier Dybdahl til Nettavisen.

Den nye rankingen for Arctic Race tilsier at de er inne blant de 40 største rittene i verden.

Ritt som Tour of California og Tour of Qatar, er ritt som er på samme rankingnivå som Arctic Race.

De største lagene
Neste nivå for det norske sykkelrittet, er 1.HC, før man er oppe på det høyeste rankingnivået som er WT, som står for World Tour. 

På nivået Arctic Race ligger på nå, kan kun 50 prosent av lagene som stiller til start være såkalte World Tour-lagene, som blant annet Sky og Katusha er kategorisert som.

Dersom man klarer å få Arctic Race opp på samme rankingnivå som Tour de France, vil det si at alle World Tour-lagene har plikt til å stille til start.

Det vil naturlig nok sørge for at lagene sender flere av sine beste ryttere, enn hva man gjør i dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

Våre bloggere