RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix/EPA)

Arvesen på lag med Hamilton

Sist oppdatert:
Team Sky drar nytte av teknologien som gjorde Lewis Hamilton til verdensmester.

Når Kurt Asle Arvesen (34) og hans Team Sky inntar landeveien foran 2010-sesongen, skjer det med støtte fra noen av idrettsverdenens fremste idrettsforskere og ingeniører.

- Hele opplegget rundt dette laget er utrolig godt tilrettelagt. Jeg har i hvert fall aldri vært borti noe lignende før.

- Det er fortsatt rytterne som må trå sykkelen, men jeg tror dette blir sykling med helt andre rammevilkår enn noen andre har hatt før, sier Kurt Asle Arvesen til Nettavisen.

Han oppholder seg på det nasjonale sykkelsenteret i Manchester denne uka, sammen med sine nye lagkamerater i det britiske profflaget.

Sykling som vitenskap
Et steinkast unna The City of Manchester stadium, ligger nasjonalanlegget for banesykling i England. Der holder også British Cycling til.

Med hovedfokus på banesykling, tok British Cycling-rytterne to gull OL i Sydney, to i Aten, fire i sykkel-VM i 2005 og syv under OL i Beijing.

Nå har direktør Dave Brailsford og hans stab utvidet fokuset fra velodromen til landeveien. Med seg på laget har organisasjonen blant andre NASA, forsvarsgiganten BAE Systems, Formel 1-teamet McLaren og det som kan krype og gå av ekspertise innenfor kosthold, ernæring og treningslære.

Tester hos McLaren
I august undertegnet britene en samarbeidsavtale med Formel 1-giganten McLaren. Avtalen skal sikre britiske OL-håp den samme teknologien som hjalp Lewis Hamilton til å bli verdensmester i 2008-sesongen.

McLaren har forpliktet seg til å stille med instrumentering, telemetri, modellering, simulering og annen teknisk rådgivning innenfor flere idrettsgrener, deriblant sykling, roing, seiling og padling.

- British Cycling ligger i forkant på kvalitetssikring av trening, samt testing og utvikling på utstyrssiden. I flere OL-grener er britene ledende på verdensbasis når det gjelder prestasjonsutvikling, sier utholdenhetsansvarlig Johan Kaggestad i Olympiatoppen til Nettavisen.

Les også: Britannia rule the roads?

Som nasjonens store landeveissatsing er også Team Sky innlemmet i samarbeidet. Et av godene er testing av utstyr i vindtunnelen ved det hypermoderne McLaren Technology Centre i Woking, sør for London.

- Hva får dere ut av testsamarbeidet med McLaren?

- Dette handler hovedsakelig om å bevege seg fortest mulig, ta minst mulig luftmotstand og være mest mulig effektiv. De fleste lag tester utstyret sitt i vindtunnel, men dette er en oppgradering i forhold til konkurrentene våre, sier Arvesen.

- McLaren sitter på en vitenskap som ikke alle innehar. Det bare å utnytte det.

Ødela OL-draktene
At britene er blodseriøse med sykkelprosjektene sine, er banesyklistene et godt eksempel på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foran OL i Beijing ble det utviklet splitter nye tempodrakter for Bradley Wiggins & Co. Etter tidenes medaljefangst under lekene, ble draktene destruert.

- De ble samlet inn igjen og ødelagt, slik at ingen konkurrenter fikk muligheten til kopiere teknologien, humrer eresfjordingen.

McLaren-ingeniørene har også vært med på å designe lagbussen Team Sky skal benytte neste år.

Sunderland: - Vi nærmer oss slutten
Manager Scott Sunderland i Team Sky sier til Nettavisen at det fremdeles er marginer å hente ved å ha en vitenskapelig tilnærming til sykkelsporten.

- British Cycling har samarbeidet med McLaren tidligere med tanke på å utruste banesyklistene sine. Vi kommer også til å ha et visst samarbeid med dem. Det går på testing i vindtunnel og bruk av deres ingeniører for å utvikle temposykler og gjøre utstyret mer aerodynamisk.

- Utviklingen har gått langt på dette området i løpet av de siste årene, hvor mye er det igjen å hente?

- Jeg tror nok at vi nærmer slutten. Det er nødvendig å teste nye produkter, samtidig som det er klare restriksjoner i forhold til hvordan sykkelstyrer og hjelmer skal se ut. Den beste måten å finne ut av det, er likevel å teste det, sier Sunderland til Nettavisen.

- Må fremdeles sykle
På samme måte som Team Sky nå kan benytte den 145 meter lange vindtunnelen på McLaren-basen i Woking for å sjekke luftmotstanden på den nye temposykkelen, kan laget også be en friksjonsekspert ved innovasjons- og utviklingsavdelingen se på sykkelkjedets effektivitet, eller be BAE Systems (et britisk industrikonsern) gjennomgå akslingene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alt for å kvalitetssikre hvert steg på veien mot britenes OL på hjemmebane i 2012.

- Det er perfeksjonisme ut i fingertuppene på alle områder. Det er fortsatt rytterne som må trå sykkelen, men alt rundt det er utrolig bra tilrettelagt, sier Arvesen som også har med seg landsmennene Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug.

BSkyB og Pinarello til 2013
Sky-laget har, som navnet indikerer, allerede fått med mediegiganten BSkyB på laget. Det gir årlig 30 millioner pund i kassa fram til 2013.

Laget leter fremdeles etter to større draktsponsorer og klesleverandør. Team Sky benytter Pinarello-sykler de neste tre årene. Italienerne er også leverandør av ramme og styregaffel, mens øvrige leverandører av utstyrs- og delkomponenter, blir annonsert utover høsten.

- Pinarello er utrolig åpne for nyutvikling. Jeg tror det er en fordel å ha en leverandør som ikke er like låst som andre operatører på markedet. Det er et gammel italiensk merke og de er interessert i å bli med på videreutviklingen og benytte seg av kunnskapen laget sitter inne med.

Det er lov å glede seg til 2010-sesongen allerede..

Sykkelinteressert? Da kan det være vel verdt å svippe innom Nettavisens sykkelseksjon!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere