*Nettavisen* Sport.

Dette kan gjøre Tour de France mer spektakulært

NY IDE: Chris Froome fikk mulighet til å sykle igjennom Kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrike. Nå leker sammenlagtfavoritten med tanken om en tempoetappe under den engelske kanal. (Skjermdump / inCycle)

- Det hadde vært en uvirkelig opplevelse, sier sammenlagtfavoritten.

08.07.14 11:48

Tour de France-sirkuset sier farvel til Storbritannia for tirsdag tråkkes rittet i gang i dets naturlige habitat, nemlig Frankrike.

Etter mandagens etappe har treukersrittet måttet flytte seg over den engelske kanal, til startbyen Le Touquet-Paris-Plage, nord i Frankrike. En rytter syklet imidlertid igjennom tunnelen som binder Storbritannia og Frankrike sammen.

For fjorårets Tour de France-vinner Chris Froome fikk mulighet til å sykle gjennom Kanaltunnelen som går under Den engelske kanal.

Se video fra sykkelturen igjennom Kanaltunnelen lenger ned i artikkelen.

- Uvirkelig følelse
Det var en unik opplevelse for Sky-rytteren. Han er den første som har syklet igjennom tunnelen.

Klikk på bildet for å forstørre.

FØRST: Team Sky-rytter Chris Froome er den første som har syklet igjennom Kanaltunnelen mellom Storbrittania og Frankrike. Foto: Godingimages (Pa Photos)

- Det var virkelig en spesiell opplevelse å kjøre igjennom tunnelen. Jeg kan ikke tro at jeg begynte i England og at jeg plutselig er i Frankrike, forteller Froome rett etter at han har kommet seg ut på den franske siden.

- Det er uvirkelig følelse å sykle igjennom tunnelen. Du mister følelsen av distansen for du har ingen holdepunkter. Det var en veldig rar, men herlig følelse.

LIVE:Nettavisen følger Tour de France

Froome kjørte igjennom tunnelen i treningstempo og gjorde unna de rundt 50 kilometerne på cirka 55 minutter og hadde til tider en fart på opptil 65 kilometer i timen.

Nå har den nye opplevelsen til Froome gjort at han har kommet opp med en ide som kan gjøre Tour de France enda mer spektakulær i fremtiden.

- Dette kunne vært en veldig interessant tempoetappe som en del av et etapperitt. Jeg ser for meg start i Storbritannia og målgang i Frankrike. Det hadde vært en uvirkelig opplevelse, avslutter sammenlagtfavoritten.

I videoavspilleren under kan du se Chris Froomes ferd igjennom Kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrike.

(Artikkelen fortsetter under videoavspilleren)

HTML EMBED
Get Adobe Flash player
addCustomPlayer('w25k5bkha78a1l1yvl8jymkgg', 'eb759d5d95eb4609819dadc8a4978be6', 'n481qtsmj6ac1tl7djlpxx3ar', 468, 464, 'perfw25k5bkha78a1l1yvl8jymkgg-n481qtsmj6ac1tl7djlpxx3ar', 'eplayer14', {age:1362582009000});


- Ikke umulig
TV 2s sykkelekspert Johan Kaggestad sier til Nettavisen at det ikke er umulig at en slik tempoetappe som Chris Froome forespeiler kan bli en realitet i fremtiden.

- Froome kjørte i servicetunnelen som går parallelt med hovedtunnelen, og den er ikke egnet til en tempoetappe fordi det er for trangt. Du skal blant annet ha plass til følgebiler og hvis en rytter tar igjen en annen må både rytteren og følgebilen kunne passere den som er foran, forteller Kaggestad, og fortsetter:

- Hovedtunnelen kunne man derimot brukt til en tempoetappe, for den er bred nok, sier han til Nettavisen. Servicetunnelen er den eneste evakueringsmuligheten i tilfelle ulykker i hovedløpene, og den har derfor overtrykk for å forhindre at giftig røyk fra branner skal trenge inn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

KAN VÆRE AKTUELT: Johan Kaggestad tror vi kan få se en etappe gjennom Kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrike i fremtiden. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)


På spørsmål om han tror at vi vil se en tempoetappe der i fremtiden svarer sykkeleksperten følgende.

Det er ikke umulig at vi får se en etappe der i fremtiden. Du må i så fall stenge hele Kanaltunnelen, men kan du stenge av London kan du stenge av Kanaltunnelen, sier Kaggestad og referer til at deler av London var stengt av på mandag på grunn av Tour de France-sirkuset.

Kaggestad har ikke vært igjennom tunnelen selv, men mener at luften skal være god nok til at man kan sykle igjennom.

- Det er regler for hvor god luftkvaliteten skal være der nede. Hvis man må evakuere skal luften være så bra at du kan puste der nede, avslutter Kaggestad.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag