*Nettavisen* Sport.

Slik ble Boasson Hagen stor

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Edvald Boasson Hagen har lekt seg fra gårdstunet på Follebu til Giro d'Italia.

17.03.10 15:33

- Gentlemen, we won the race!

Det var sportsdirektør Brian Holms stemme som fylte ørene til Columbia-rytterne via internkommunikasjonen.

For da støvet senket seg i Vanackerestraat, sto 21-åringen fra Rudsbygd igjen som vinneren. Syv år tidligere enn Thor Hushovd, vant han Gent-Wevelgem.

- Det er ingen grenser for hvor langt Edvald Boasson Hagen kan nå, sier Kurt Asle Arvesen.

Nettavisen dro ut og møtte Norges nye sykkelstjerne.

Naturtalentet
Ullevål Hageby bader i sol. Det er fremdeles april.

Oslo-borgerne skåler i latte og bakverk, mens vi tar med Edvald Boasson Hagen på fotoseanse i parken.

Innenfor gresk mytologi kjører solguden Helios daglig fra øst til vest over himmelen i en vogn trukket av fire hester. Denne dagen står han trolig parkert over Oslos vestkant.

Det er noe gudesendt over Boasson Hagen også. Fortsetter han fremgangen i Team Columbia, vil han viske vekk vakuumet etter Arvesen og Hushovd i årene som kommer.

- Han er noe helt spesielt, sier Birger Hungerholdt.

- En spesiell type, slik de fleste andre enerne innenfor sine idretter er det. Han er en 100 prosent rolig og fornuftig kar med medfødt sykkelhode. Ting andre ryttere brukers årevis på å lære seg, har Edvald inne fra naturens side. Han kombinerer sitt naturtalent med et godt hode. Det er ofte en suksessfull kombinasjon, sier manageren og klubbdirektøren.

Han vet hva han prater om.

- Vet ikke om jeg var en drittunge, men..
Gårdstunet på Follebu var en gedigen lekeplass for unge Edvald. Der vokste han opp med en håndfull sauer, foreldrene og den fire år eldre broren Stian.

- Vi hadde en kilometerlang bakke opp til huset vårt. Den pleide Edvald å kjøre fra bunn til topps på bakhjulet når vi skulle hjemover, forteller storebroren.

De fire årene til tross; Det var ikke alltid like enkelt å holde den diltende lillebroren bak seg under skogsferdene på to hjul.

- Var du en drittunge som hang på uansett?

- Ja, kanskje. Jeg prøvde i hvert fall å bite meg fast så lenge jeg kunne. Jeg vet ikke om jeg var en drittunge, men.., sier Edvald på sitt karakteristiske vis.

- Det var kanskje slik han opplevde det, drister han seg til å si.

Trail på tunet
På hjemstedet hadde han rik tilgang på alt av sykler, enten det var til bruk skoleveien, i terrenget eller til triksing. Lek var fellesnevneren, ikke trening.

Klikk på bildet for å forstørre.

Like fullt ga all sykkeltiden ferdigheter han senere skulle få bruk for langs landeveien. Han var ni da han først fattet interesse for sykkelsporten. Igjen var det storebror Stian som trakk i trådene.

- Jeg har syklet stort sett gjennom hele livet. Jeg har trikset og hoppet mye på både med trail- og BMX-sykkel. Egentlig på alt som har to hjul på seg.

Frem til han var 15, brukte han sommeren til terrengsykling og vinteren til langrenn. Etter at han inntok landeveien, dominerte han løp innenfor sin aldersklasse.

Da tok det ikke lang tid før en resultatlistelesende Hungerholdt satte to streker under gutten med det islandske mellomnavnet (fra sin bestefar).

Og det var selvsagt samme mann som hentet unggutten til sitt eget amatørlag, Team Maxbo Bianchi - nå Joker.

Storlag i kø
Mange seirer senere sto storlagene i kø. Quick Step, Rabobank, Team CSC, Crédit Agricole og T-Mobile renskrev alle tilbud til det gudebenådete sykkeltalentet.

Edvald var fremdeles tenåring, men kunne velge og vrake blant tilbudene.

En treningsleir på Mallorca ble utslagsgivende. Fra da av var det kun ett lag som gjaldt for det norske sykkelvidunderet. Det var tyske T-Mobile. Til tross for at laget var rystet til grunnvollene av sportens dopingproblemer.

Boasson Hagen fulgte sine medfødte instinkter. De fortalte ham at ting var i ferd med å endre seg. I 2008 sto laget fram i ny drakt, med Edvald på laget og Team Columbia High Road skrevet over brystet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Jeg så hvordan de jobbet og snakket med folkene. De var veldig trivelige, så jeg ble mer og mer innstilt på det. Derfor tenkte jeg ikke så mye på de andre lagene.

Sommeren etter gikk Crédit Agricole under, mens Team CSC mistet sin ene hovedsponsor foran årets sesong. Columbia går så det suser: I 2008 vant laget flest ritt av alle, nordmannen sto selv for 11 proffseirer i en strålende debutsesong.

Valget var utvilsomt riktig.

Det store gjennombruddet
Den 8. april ble verden for alvor snudd på hodet for 21-åringen. Seieren i Gent-Wevelgem var en skikkelig oddsbombe.

Samtidig var nok ingen mindre overrasket enn Hungerholdt selv:

- Etter å ha sett hva han har gjort på laget vårt, var jeg ikke overrasket i det hele tatt. Men det er stort sprang fra å ha troen på noen, til at det skjer i virkeligheten, medgir han.

- Det er ikke lenger noen tvil når man vinner et ritt som Gent-Wevelgem. Da har man dyktigheten og den nødvendige flaksen man trenger, sier han.

Flere peker tilbake på oppveksten på Follebu for å forklare hvordan Edvald har blitt så god:

- Han var alltid ute etter å forbedre seg. Enten det var snakk om BMX-, trail- eller terrengsykkel. Det har vært mye triksing og leking.

- Se på han i dag: Han sykler meget godt teknisk og har tilnærmet perfekt sittestilling, påpeker broren, som selv er NM-medaljør i terreng fra 2005.

Landslagssjef Steffen Kjærgaard mener all aktiviteten i barndommen har skapt unike forutsetninger for det norske stjerneskuddet.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Sykkelferdigheter er veldig viktig. Jeg vil si det er undervurdert viktig. Edvald har en unik evne til å holde seg på sykkelen. Mens han ennå konkurrerte i junior og U23-klassen, holdt manøvreringen hans i feltet ham unna en rekke farlige situasjoner, sier Kjærgaard.

Stjerner på landeveien
Det er flere veier som frister rytterne ut på landeveien. Rekrutteringen skjer ofte fra miljøene rundt BMX-, terreng- og banesykling. Mer penger, mer oppmerksomhet og bedre organisering trekker mest.

Slik ble også Boasson Hagen lokket bort fra terrengsykling. Det samme gjorde OL-mester i banesykling, Mark Cavendish, og tidligere BMX-proff, Robbie McEwen, i sin tid.

Felles for dem som landeveisryttere er det faktum at de profitterer på egenskaper de har plukket opp tidligere i karrieren.

- Hele nøkkelen til at McEwen alltid ser ut til å komme i de rette posisjonene, er BMX. Der har man 35 sekunder på seg til å posisjonere seg foran første sving. Er man ikke med der og misser i den neste, er man ferdig, sier Kjærgaard.

Frekt, freidig og ufint
36 år gamle McEwen er så dreven at han slipper å planlegge noe som helst før finalen av rittene. Slik sparer han energi mot slutten og ender opp med en voldsom eksplosivitet i avslutningen.

- Det gjør ham kontroversiell, ettersom det skaper mange farlige situasjoner. Slike ryttere går inn i hull som ofte ikke eksisterer, men de klarer å bane seg vei, likevel. Det er frekt, freidig og litt ufint. På den måten kan man prise seg lykkelig over at alle rytterne tenker slik, sier Kjærgaard.

Landslagssjefen har merket seg en dreining mot å fremdyrke disse ferdighetene i løpet av de siste årene.

- Håndtering av sykkelen har blitt en prioritet. Edvald har for eksempel alt han trenger av motor og sykkelmuskler, men det dreier seg ikke bare om watt i tråkket og utholdenhet lenger. Spesielt den delen som går på av manøvrering av sykkelen, gjør seg mer om mer gjeldende under de store klassikerne og i spurten.

I lære hos Cavendish & Co.
Foreløpig er Edvald verken rå nok i spurten, eller spesielt dreven - sammenlignet med de aller, aller beste.

Men det går neppe lang tid før guttungen hiver seg inn i massespurten også. Som hjelperytter for Mark Cavendish er det kun et spørsmål om tid.

- Jeg kan lære veldig mye om å være på riktig sted til riktig tid av Mark. Det er ofte jeg er sterk nok til å bli med helt inn, men jeg blir likevel presset ut bakveien i spurten.

- Jeg trives ikke så godt i samlet spurt i hovedfeltet ennå og er kanskje ikke tøff nok. Men jeg håper på å bli råere der og lære etter hvert. Det hjelper å kjøre store løp og trekke opp for Cavendish, så får man heller slå til etter hvert, sier Boasson Hagen og legger til:

- Jeg er fortsatt læregutt, men på et litt høyere nivå.

I mai får sykkeldisiplen sin hittil største utfordring. Da stiller han i sitt første store etapperitt, Giro d'Italia, som eneste nordmann.

Men fremtiden? Den ser lys ut.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.