*Nettavisen* Sport.

Syklist krever del av TV-pengene

Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)

Slik mener Matthew Goss man kan demme opp for Armstrong-effekten.

Rabobank var den første hovedsponsoren som trakk seg ut av sykkelsporten etter at Lance Armstrong-æraen ble avslørt som en bløff.

I ettertid har flere ytret bekymring for at flere skal følge etter.

Sponsorene har også skydd Armstrong som pesten etter avsløringene. I tur og orden sa Nike, Oakley, Anheuser-Busch og Trek opp sine avtaler.

Ser mot andre idretter
Spørsmålet er om sykkelsporten i framtiden kan driftes på samme vis, eller om man skal inn i en slags resesjon, med mindre budsjetter og kanskje mer menneskelige krav til rytterne.

Australske Matthew Goss foreslår via Financial Review at man bør kikke på hvordan andre idretter skaffer inntektene sine.

I flere av dem får klubbene/lagene sin del av TV-rettighetene.

- Her dreier det seg om 20 lag som ber om mellom 10 til 20 millioner dollar (50-110 millioner norske kroner) i året. Det er ikke mange lag som holder i mer enn noen få år, deretter tørker midlene inn, sier Goss til afr.com.

Pengemaskinen ASO
Nettstedet anslår at Amaury Sports Organisation (ASO) drar inn et sted mellom 25 og 75 millioner dollar årlig i TV-inntekter.

Tour de France er den mest sette årlige idrettsbegivenheten på verdensbasis. Arrangøren har avtaler med 200 TV-stasjoner i 190 land, og er en pengemaskin.

Men lagene tar ikke del i pengestrømmen på samme måte:

- Det er ikke mange bedrifter som ønsker å frigi midler av den størrelsen vi krever, erkjenner Goss.

- Dersom du fikk en del av TV-rettighetene, kunne man garantert for en viss del av totalen. Da ville man trenge et mindre sponorat, noe som logisk sett er enklere å skaffe til veie, og man ville i tillegg hatt mer sikkerhet på arbeidsplassen sin.

Var ikke dette et godt innspill, da, folkens? Innspill? Bruk kommentarfeltet!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.