*Nettavisen* Sport.

Tidenes snowboard-prestasjon

Ønsker du å gå fullstendig amok med snowboard på et svært fjell er det bare en ting som gjelder. Her kan du lese hva det er.

03.09.04 09:50

Etter over to års venting er oppfølgeren til det klassiske ”SSX Tricky” endelig her. Og det er minst like bra som forventet.

”SSX Tricky” både var og er ett av ”Playstation 2” sine beste spill, og ga oss muligheten til å utføre de villeste triks nedover fantasiverdenens bratteste bakker. I anledning ”SSX 3” har menneskene hos EA forandret konseptet fra grunnen av, nå er det fullstendig opp til en selv hva man vil gjøre. Hele spillet foregår nemlig på ett svært fjell, og man må reise rundt til ulike punkter for og få delta i forskjellige konkurranser. Istedenfor å ta skiheisen, er muligheten til å starte fra ulike steder på fjellet og selv kjøre nedover mot aktivitetene på plass.

Klikk på bildet for å forstørre.

Størrelsesorden XXL
”SSX 3” inneholder utrolig mye å gjøre, så måleren vil ikke nå 100 prosent før godt over jul. Spillet inneholder fire hovedmoduser, hvor to stammer fra ”SSX Tricky”. Man skal med andre ord fortsatt kjøre løp og delta i fristilkonkurranser. I tillegg til de vanlige løypene (vel, så vanlig som en ”SSX”-bane kan bli), skal man i enkelte spesialløp kjøre og trikse seg nedover hele den delen av fjellet som er låst opp.

Bergknausen ”SSX 3” utspiller seg på består av tre topper med stadig verre vær og høyere ferdighetskrav, og sistnevnte konkurranser dreier seg om retten til å kjører fra punkter lenger opp i fjellheimen. For å gi et bilde på hvor stort spillområdet er, kan jeg fortelle at det å kjøre fra fjellets topp og til byen i bunn vil ta rundt en halvtime. Rivalsystemet spiller for øvrig en viktigere rolle her enn i forgjengeren. En fast kjører vil ha et kraftig horn i siden til deg, og han/henne må du kjøre mot om retten til å delta i spesialkonkurransene.

Klikk på bildet for å forstørre.

De to nye modusene går begge ut på å trikse mest mulig. I den ene får man en relativt begrenset løype med glimrende triksemuligheter og skal samle sammen flest mulig poeng. Halfpipe-kjøring er det ny modus nummer to dreier seg om, og også her er målet å befinne seg øverst på poenglista. Spillet inneholder en online-bit, men denne har vi dessverre ikke fått testet.

Mye nytt
I tillegg til friheten fjellet gir oss, har EA lagt til en god del snacks. For det første kan man sette sammen triks til kombinasjoner ved bruk av brettpress (tilsvarende manual i ”Tony Hawk”). Dette gjør så det ikke er så farlig om man bommer på et gjerde eller en metallstang i ny og ne (for å klare enkelte av medaljene i ”SSX Tricky” sin fristilbit, var det nærmest påkrevd å kjøre helt perfekt). Muligheten til å ta handplants (stå på en hånd) har også blitt lagt til, sammen med en god del nye triks. Fire nye figurer er også på plass, svensken Viggo, 12 år gamle Griff, fjellmannen Nate og sexy Allegra.

Klikk på bildet for å forstørre.

Måten man utvikler figuren sin på er ganske forskjellig fra tidligere. Nå skal man samle opp penger gjennom å vinne løp, finne pengestjerner som ligger strødd rundt omkring og klare forskjellige utfordringer. Midlene kan så investeres i bedre ferdigheter, eller brukes på å låse opp noen av spillets hemmeligheter. De skjulte gjenstandene inkludere blant annet et flertall av de tidligere spillene sine figurer som ikke er tilgjengelige fra start, og en rekke samlekort med informasjon om både baner og kjørere.

En fantastisk flyt
Det beste med ”SSX 3” er det at selvom huset er såpass forandret og har fått et par etasjer ekstra, er grunnmuren fortsatt den samme. Selve kjernen i alle ”SSX”-spillene (og dermed også treeren) er underholdningsverdien, de er nemlig utrolig morsomme for nybegynnere så vel som den erfarne spiller. Hele tiden finner man nye veier og trikskombinasjoner, og takket være et fantastisk kontrollsystem (som for øvrig er prikk likt forgjengerens) går alt silkemykt. ”SSX 3” oppleves nemlig som utrolig lekkert og stilig, og spillet føles like naturlig som å gå en tur på butikken.

Klikk på bildet for å forstørre.

En viktig bidragsyter til den gode følelsen er grafikken og musikken. Treeren får de to tidligere spillene til å blekne grafisk, mens lydsporet rett og slett sparker rumpe. Med artister som N.E.R.D, Røyksopp og Basement Jaxx sier det seg selv at de fleste titler aldri en gang kommer til å få pusse ”SSX 3” sine sko. Under spillets gang blir vilkårlig valgte sanger spilt av DJ`n på ”Radio Big”, men man kan også lage sine egne spillelister. Å få tilgang til en sang koster dog penger, så det kan bli en relativt dyr fornøyelse.

Årets spill?
Alt i alt er ”SSX 3”, etter min mening, årets hittil beste spill. Det er enormt, morsomt, passer for alle, inneholder mye nytt, vakkert og har et glimrende lydspor. Med andre ord, det skal mye til før ”SSX 3” ikke ender opp på toppen av pallen under kåringen av årets spill.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.