Gå til sidens hovedinnhold

UCI-sjef saksøker dopingjournalist

Ble beskyldt for å ha dekket over en positiv dopingprøve fra Lance Armstrong.

Allerede i januar i år tok UCIs president Pat McQuaid og tidligere president Hein Verbruggen et rettslig skritt mot en av de mest profilerte anti-doping journalistene, Paul Kimmage.

Etter å ha avsluttet sin egen sykkelkarriere tok Kimmage et oppgjør med sykkelsportens dopingproblemer i boken «Rough Ride». Siden den gang har han blitt kjent som en av de mest kritiske journalistene i sykkelsirkuset.

Han har også vunnet en del priser for sitt arbeid, samt havnet i konflikt med Lance Armstrong, etter blant annet å ha stemplet amerikaneren som sykkelsportens kreftsvulst.

Føler seg ærekrenket
Bakgrunnen for søksmålet var at de to mektige sykkelpolitikerne mente den irske journalisten var uærlig da han beskyldte dem for å bevist ha sett gjennom fingrene på positive tester, for å være uærlige, for ikke å ha en følelse av ansvar og for ikke å la samme regler gjelde for alle.

Anklagene skal blant annet ha kommet etter et intervju Kimmage gjorde med Floyd Landis. Både Landis og Tyler Hamilton har påstått at UCI har beskyttet Lance Armstrong, ved blant annet å dekke over en positiv test den tidligere sykkelkongen visstnok skal ha avlagt i forbindelse med Sveits rundt i 2001.

UCI har senere innrømmet at Lance Armstrong betalte inn to vesentlige beløper til UCI, men hevder at intensjonen med gaven var at det internasjonale sykkelforbundet skulle få midler til å forbedre dopingtestene.

Onsdag skal Kimmage ha mottatt en rettslig stevning fra en sveitsisk rettsal, og må nå møte opp i retten 12. desember.

- Viser hvor UCI står
Kravet mot Kimmage lyder på omtrent 49.000 norske kroner. De to sjefene krever også at han ikke gjentar anklagene og at han skal betale for å få en reklametrykt i internasjonale medier, hvor budskapet skal være identisk med dommen i rettsaken.

Stevningen kommer til tross for at USADA foreløpig ikke har avslørt hvilke beviser de satt på i saken mot Lance Armstrong, for omverden. Det har lenge vært spekulert i at det skal finnes bevis for at det forelå en positiv dopingprøve fra Armstrong.

Stevningen har satt sinnene i kok hos sykkeljournalist David Walsh i Sunday Times.

- Jeg er sjokkert over at det styrende organet i sykkelsporten saksøker den største anti-doping rytteren som noen gang har fullført Tour de France. Det sier sitt om hvor UCI står, uttaler han til velonation.

Reklame

KANONSALG: Halv pris på bestselgere hos Oakley