Gå til sidens hovedinnhold

Vålerenga trenger millioner

Martin Andresen får mindre å rutte med.

VALLE (NA24): Vålerengas slagord i forbindelse med Martin Andresens overgang til klubben var «Ledende i Norden - Unike i Europa». For 2010 har Vålerenga-sjef Pål Breen et litt annet slagord «Bærekraftig økonomi - topp 4».

NA24 har gjennomført en grov gjennomgang av Oslo-klubbens resultat før 2009 og budsjettet for neste år. Gjennomgangsmelodien er et strammere regime under toppledelsen på Valle.

Tap på 17-18 mill.
Tallene for 2009 viser nemlig at klubben trenger tilførsel av penger fra sine investorer. Budsjettet til Oslo-klubben ligger i år på 128 millioner kroner, mens det noen uker før året er slutt ligger ann til inntekter på 116 millioner kroner.

Av dette er hovedpostene 55 millioner kroner fra markedsaktiviteter, 22 millioner kroner i publikumsinntekter og 13,5 millioner kroner i medieinntekter. I tillegg til dette har Vålerenga noen andre inntekter.

Av inntektspostene er det særlig inntektene fra publikum som har sviktet. Disse ligger vel 4,5 millioner kroner bak budsjettet.

Med fallet i inntekter blir underskuddet i Vålerenga i år på mellom 17 og 18 millioner kroner. Rundt 14 millioner kroner av dette er avskrivninger så kontanttapet blir på 4,5 millioner kroner. Dette er altså summen som må fylles opp av investorene.

- Dette er første gang i min tid at vi har vært avhengige av investorene for å komme i mål, dette skal vi unngå i fremtiden. Vi skal ikke være avhengige av investorer til drift sier Breen til NA24.

Lavere målsetning
For 2010 er inntektsbudsjettet jekket ned, og mulig inntekter fra spillersalg er helt ute fra budsjettprosessen. Breen forteller at Vålerenga skal ha null i driftsresultat etter avskrivninger i 2010.

- Det blir et stramt regime, sier Breen, og viser til at Martin Andresen får mindre å rutte med til neste år

Konsekvensen er at klubben er avhengig av å selge eller kvitte seg med spillere før man tar inn alternativer.

- Hele fotballen er inne i en vanskelig økonomisk periode, men alle klubbene arbeider nå hardt for å komme i mål med den nye økonomiske hverdagen. På mange måter er det sundt for alle og konkurransebilde kommer til å være det samme etter at alle har fått orden på sin respektive økonomi, tror Breen.

Styrker markedsavdelingen
Breen har klare planer om å styrke den administrative delen av Vålerenga. For kort tid siden ble Rune Riberg ansatt som økonomisjef i Vålerenga, etter å ha jobbet som økonomisjef i Norges Fotballforbund.

- Jeg mener at Rune er den sterkeste på fotballøkonomi i Norge, sier Breen til NA24.

NA24 skrev forrige mandag at Breen også har hentet inn tidligere salgsdirektør i Nettavisen, Søren Eriksen, som ny kommersiell leder. Eriksen vil ha to årsverk innen publikumsaktiviteter og en markedsavdeling på tre personer, som primært jobber mot Oslos store bedrifter og nasjonale merkevarer. I tillegg til dette vil Eriksen sette inn et støt mot de mange småbedriftene i Oslo-området.

Les mer: Vålerenga med ny direktør

Medieavdelingen teller nå to personer, under ledelse av Svein Graff. Breen er storfornøyd med at Vålerenga nå drar inn 14.500 unike brukere på sine nettsider om dagen.

- Det er viktig at vi har en god administrasjon som sikrer et økonomisk fundament for et godt sportslig tilbud. Vi skal og vil være en toppklubb, sier Breen.

Kommentarer til denne saken