En norsk kvinne trodde hun hadde sitt livs flaks da hun i løpet av noen timer spilte seg opp fra 9000 kroner til 1,8 millioner på oddsspill og casino hos Unibet.

Kvinnen fikk først uttaket godkjent, men noen dager senere fikk hun beskjed om at at pengene var konfiskert og at Unibet-kontoen er suspendert.

Spillselskapet sendte i stedet innskuddene hennes tilbake.

– I åtte år har jeg kjempet for å vinne. Jeg har kanskje tapt mye i mitt liv. Endelig har jeg vunnet, så får jeg ikke pengene. Det er ikke rettferdig, sier kvinnen til Nettavisen.

Unibet står på sitt og sier de forbeholder seg retten til å stenge kontoer basert på spørsmål rundt spillansvar, samt spillaktiviteter som bryter med deres regler og vilkår.

Spillselskapet sier de vil ikke kommentere enkeltsaker, men Nettavisen sitter på dokumentasjon som viser at den norske kvinnens milliongevinst ble konfiskert.

Lotteritilsynet mener dette er nok et bevis på hvor useriøst utenlandske spillselskaper opererer.

Nettavisen sitter på dokumentasjon som støtter kvinnens historie.

Begynte med oddsspill

Det var torsdag 19. januar i år at kvinnen, som har bedt Nettavisen om kun å bruke etternavnet hennes, Deveci, gjorde et innskudd på 9000 kroner hos spillselskapet Unibet.

Hun forteller at hun begynte å bygge seg opp på oddsen med spill på tenniskamper og gikk «all in» hver gang hun tippet på vinneren av et sett.

Hver gang hun satte et nytt spill risikerte hun å miste alt hun hadde på Unibet-kontoen, men hun var såpass heldig at hun til slutt satt med 200.000 kroner, forteller hun.

Etter medgangen i tennisspill blir kvinnen, som er åpen om sin spillavhengighet, lysten på å sette noen kroner på ishockeykamper. Hun legger da merke til at spillselskapet har begrenset innsatsen hennes til 172 kroner per kupong.

– Jeg tenkte «fy fader, for et sleipt spillselskap». Hvis man taper, så er det greit at man satser så mye man vil. Når man vinner, er det stopp, sier Deveci.

Vant stort på rulett

Når Unibet begrenser innsatsen på oddsspillene hennes, begynner hun å ty til online casino på spillselskapets nettsider.

Hun spiller rulett og satser 50.000 og 100.000 kroner om gangen på rødt eller svart.

– Jeg tenkte enten så treffer jeg eller så treffer jeg ikke. Jeg kom opp til en million. Da satset jeg 200.000 på rulett og vant 400.000, forteller kvinnen.

Utrolig nok fortsetter flaksen og etter å ha sittet oppe hele natten sitter hun med 1,8 millioner kroner på sin Unibet-konto.

Det har blitt fredag og kvinnen vil ta ut pengene. Hun sender alle dokumenter som Unibet krever for å gjøre uttak, men så kommer spillsuget.

– Jeg ble fort spillesyk. På lørdag ville jeg avbryte en del at uttaket - i alle fall 200.000, så jeg kunne kose meg litt, sier Deveci.

Unibet avslår forespørselen om om avbryte uttaket, så hun setter inn et nytt beløp slik at hun kan spille mer. 1,8 millioner er jo tross alt på vei til bankkontoen, tenker hun.

Hun purrer på Unibet hver dag pengene uteblir og kontakter dem i kundebehandler-chatten på spilleskapets nettsider. Etter mye frem og tilbake med chatter, eposter og opplasting av dokumenter kommer det til slutt en gratulasjonsmail - pengene er på vei.

– Sammen med gratulasjonsmailen kom noen spørsmål om hva jeg jobber med og så videre, sier Deveci.

– Stengte med en gang jeg skrev det ordet

Torsdag 26. januar, en uke etter at hun satte inn 9000 kroner på kontoen sin, får kvinnen en epost med beskjed om at prosessen med uttaket er i gang.

Hun blir glad, men er utålmodig og vil ha pengene så fort som mulig. Det er nå det går galt.

– Senere samme dag går jeg på chatten og snakker med en kundebehandler. Jeg sa at hun måtte påskynde uttaket, for jeg har ventet lenge. Jeg skrev at jeg hadde store planer i helga og at jeg ikke hadde penger til den store planen jeg har. Med en gang jeg skrev det ordet, fikk jeg mail om at kontoen min var midlertidig blokkert.

– Hva mener du med «det ordet»?

– Med en gang jeg skrev at jeg ikke hadde penger til festen jeg planlegger. «Urovekkende kommentar, jeg er bekymret for deg», skrev hun. Hvorfor er de bekymret for meg? Det er det ingen grunn til. Jeg er en heldiggris, som har vunnet 1,6 millioner kroner. Hun gravde i mitt privatliv og var veldig frekk, så jeg tenkte «det er nok nå». Det var vemmelig.

Etter helgen går kvinnen på Unibet-chatten igjen. På kvelden og natten er det engelske kundebehandlere - ikke svenske som på dagtid. Deveci snakker ikke godt engelsk, men bruker et oversettelsesprogram for å kommunisere med kundebehandleren.

– Han skrev til meg at jeg kunne takke meg selv for at jeg har mast så veldig om uttaket mitt at jeg har blitt rapportert for urovekkende kommentar. «Du ville fått uttaket lenge før, hadde du ikke begynt å mase», skrev han, forteller kvinnen.

Onsdag 1. februar får hun en ny epost. Der står det at gevinsten hennes er konfiskert og at hun skal få tilbake de to innskuddene på 9000 og 110.000 kroner.

– De sendte noen paragrafer om jeg skal ha brutt en regel. Så ønsket de meg en god dag videre.

Unibet har senere sendt Deveci en epost der påstår at kontoen hennes er brukt av noen andre og/eller at hun har handlet på andres vegne. Det avviser kvinnen på det sterkeste.

Unibet svarer

I Unibets vilkår og betingelser står det at selskapet forbeholder seg retten til å suspendere en eksisterende konto uten noen forklaring overhodet.

Det står også at selskapet forbeholder seg retten til å konfiskere penger som er tilgjengelig på Unibet-kontoer ved direkte eller indirekte brudd på Unibets reglement.

Nettavisen har kontaktet Unibet for å spørre hvorfor kvinnens gevinst har blitt konfiskert.

Svaret kommer på svensk fra Maria Angell-Dupont, ekstern kommunikasjonsmanager i Kindred Group, som styrer spillselskaper som Unibet, Maria Casino og 32Red.

– Vi kommenterer ikke saker om enkeltkunder. Vi forbeholder oss retten til å stenge kontoer basert på spørsmål rundt spillansvar, samt spillaktiviteter som bryter med våre regler og vilkår, skriver hun i en epost.

Nettavisen har fulgt opp med spørsmål om man kan føle seg trygg som kunde hos Unibet, når spillselskapet forbeholder seg retten til å konfiskere gevinster.

Angell-Dupont gir samme svar som over og svarer «nei» på spørsmål om Unibet vil kvitte seg med spillere som vinner.

Lotteritilsynet: – Viser hvor useriøse de er

Lotteritilsynets direktør Atle Hamar ble selv kontaktet av Deveci i forbindelse med denne saken. Han er ikke overrasket over det som har skjedd.

– Unibet er et selskap som i mange år har tilbudt og formidlet spill ulovlig i Norge. Slik kvinnen forklarer det, så er pengene hennes borte fra hennes spillkonto. Jeg tenker det er nok et bevis på hvor useriøse disse aktørene er når de behandler kundene sine på denne måten, sier Hamar til Nettavisen.

Unibet har ikke lisens i Norge, og dermed har ikke Lotteritilsynet myndighet til å følge opp saken.

– Hva har man å stille opp med når vilkårene sier at Unibet forbeholder seg retten til å suspendere kontoen uten forklaring og konfiskere penger ved brudd på reglementet?

– Har du lisens i et land der de tilbyr dette spillet lovlig, så er jeg ganske sikker på at i de vilkårene så kan de ikke oppføre seg sånn mot kunder at de stenger og trekker ut penger fra en spillkonto. Jeg kan ikke tro at det er i samsvar med noe regelverk.

Hamar mener Unibets forklaring til kvinnen om at hun nærmest maste så mye om å få pengene at de mente det var bekymringsverdig ikke holder mål.

– Like fullt så har hun en gevinst som hun ikke får ut. Jeg kan aldri tro at det er i samsvar med lisensen, at de trekker gevinsten.

Det er ikke ulovlig for norske borgere å spille hos utenlandske spillselskaper, men det er forbudt å formidle og tilby spill i Norge.