Belgieren Johan Bruyneel valgte å holde seg unna Tour de France mens han er under etterforskning av det amerikanske antidopingbyåret for mangeårig og systematisk organisering av dopingbruk i US Postal.
Det er ikke det eneste problemet han har hatt å stri med denne sesongen.
Andy Schleck har hatt en grusom sesong, hans bror er blitt tatt for doping, lønninger skal ha uteblitt og selve sykkelkongen (og RadioShack-lagets opprinnelige eier) – Lance Armstrong – kan være på vei ned i søla.
- Er det sikkert at RadioShack-Nissan-laget fortsetter? spør avisen Marca i et intervju med generalmanager Bruyneel.
- Vi er lisensiert for to nye år. Trek har også to år igjen av sponsoratet, mens RadioShack og Nissan har en sesong til. Vi har viktige ryttere på kontrakt til 2014. Laget vil i hvert fall fortsette dit. Minimum! lyder svaret.
Rykteflom rundt RadioShack-Nissan
Det har gått rykter om at Fabian Cancellara skal tilbake til Saxo Bank, og at Schleck-brødrene forsvinner til et nytt tysk storlag.
Bruyneel mener dette er sludder.
På spørsmål om de beste rytterne fortsetter neste år, svarer han:
- La oss se hva som skjer med Fränk (testet positivt på et forbudt vanndrivende middel i Tour de France, vår anm.). Andy Schleck, Fabian Cancellara, Andreas Klöden, Chris Horner, Maxime Monfort, Haimar Zubeldia, Tiago Machado og Markel Irizar har kontrakt og fortsetter.
Schleck og Cancellara
På tross av en dyster sesonginnledning, klarte laget til slutt å vinne lagkonkurransen under årets Tour de France.
Fabian Cancellara vant også prologen i Liége, før han etter hvert forlot rittet på grunn av familieforøkelse på hjemmebane.
Lagkonkurransen ble i hvert fall et slags plaster på såret for fusjonistene, etter at Fränk Schleck testet positivt og de interne stridighetene mellom brødreparet, Cancellara og Jakob Fuglsang kom til overflaten i begynnelsen av rittet.
Marca: - Flere av rytterne sier at de vil dra, at de kan betale ut klausuler i kontrakten og dra.
- Sykkelsporten fungerer ikke som fotball. Dersom en rytter ønsker å avbryte kontrakten, må det godkjennes av laget, de som bestemmer og den impliserte rytteren. Ellers er det umulig, samme hvor mye man betaler.
Marca: - Det sies at Cancellara, blant andre, kommer til å dra.
- Jeg har ikke fått disse nyhetene. Han har ikke sagt noe til meg, men jeg ville ikke gått med på det.
Marca: - Hva med Andy Schleck?
- Ikke ham, heller. Det er slike ryttere vi trenger her, svarer Bruyneel.
Nekter for anklagene
Årets tour gikk altså uten den belgiske generalmanageren i følgebilen. Bruyneel har det overordnede sportslige ansvaret i laget, men valgte likevel å holde seg hjemme.
- Jeg bestemte at det var best slik. Rett i forkant kom nyheten med USADA (dopingetterforskningen mot Bruyneel, Armstrong og US Postal) ut, som jeg for øvrig ikke har noe å gjøre med, men for å gi laget ro og unngå kontroverser, valgte jeg å bli hjemme. Jeg tror det var den rette avgjørelsen, for med de nye ryktene den første uka, ville det blitt veldig kaotisk. Men det var ingen som fortalte meg at jeg ikke burde dra. Den avgjørelsen tok jeg på egen hånd.
Marca: - Du kjemper på mange fronter.
- Det stemmer, men jeg vil koke det ned til to: Anklagene fra USADA, som jeg har motsatt meg – og fusjonen mellom de to lagstrukturene (RadioShack og Leopard). Det har vært et vanskelig år, innrømmer han.
Fusjon med bismak
Han er nok både elsket og hatet i sykkelsporten, Bruyneel. Han var med på alle tourtriumfene til Lance Armstrong og var med da Alberto Contador tok tittelen i 2007.
Hans neste mål er å vinne Tour de France med Andy Schleck. Men starten på eventyret har altså blitt vanskeligere enn 47-åringen fra Izegem så for seg da han påtok seg ansvaret med å styre sykkelsportens nye superlag på oppdrag fra styrtrike Flavio Beccia (pengemannen til Leopard-Trek).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Marca: - Var det ikke et feilgrep å foreta denne fusjonen?
- Feilgrep? Det regnestykket får vi ta til slutt, og i hvert fall etter overgangsfasen. Men det er riktig at jeg trodde det skulle gå raskere og enklere. Det er slike ting som kan skje når man fusjonerer to selskaper: I utgangspunktet er ingen fornøyd, men så begynner det å gå seg til. Leopard-laget hadde lite sponsorbudsjett, mens vi hadde to store sponsorater.
Marca: - Hva er det som ikke har fungert?
- Det er første gang jeg har opplevd noe slikt. I Astana i 2008, var jeg borti noe lignende. Men da hadde jeg rytterne og de hadde pengene. Deretter tok jeg med meg rytterne (inkludert Contador) og skapte gode resultater. Det var mye enklere da, ettersom kapteinene allerede var godt vant til systemet vårt, forklarer Bruyneel.
Så får vi se da om RadioShack-Nissan blir å finne på det internasjonale sykkelkartet helt fram til 2014. Og om Schleck-brødrene og Fabian Cancellara må se seg nødt til å fullføre sine kontrakter.
Spennende blir det også å se om Bruyneel slipper unna USADAs klør, og får holde på med sykkelprosjektene sine i årene som kommer.
Her kan du lese hele intervjuet Johan Bruyneel har gitt til Marca (på spansk)!