RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Pa photo/Scanpix)

Vil du betale for å se dette?

Sist oppdatert:
Britene vurderer å selge 15.000 billetter til OL-fellesstarten.

Sykkelinteressen når uante høyder i Storbritannia. Det vurderer nå OL-arrangøren å dra nytte av.

Overfor BBC innrømmer nemlig OL-direktør Paul Deighton at man vurderer å selge billetter til Mark Cavendishs forsøk på å bli olympisk mester.

- Det er helt legitimt å vurdere å ta betalt for disse billettene, forteller Deighton til BBC.

Det spørs hvor godt utspillet blir tatt imot av sykkelpublikummet.

Endring i sykkelsporten?
Sykling skiller seg historisk sett fra andre idretter, ved at tilskuerne ikke blir møtt med krav om inngangspenger. Det har blant annet sammenheng med at idretten benytter veistrukturen i og rundt storbyer som løype, og også har mulighet til å legge start- og målområder inn på offentlig grunn inne i storbyer.

Men også her har man begynt å tenke annerledes. I VM-søknaden til Skedsmo kommune, lekte man med tanken på å ta inngangspenger på flystripa ved Kjeller – der målområdet var planlagt å ligge.

Også Flanders Classics har tråkket folk på tærne ved å utelate Muur Van Geraadsbergen fra 2012-traseen, og heller la rytterne passere VIP-teltene ved Bosberg og Oude Kwaremont ved to anledninger.

Les også: - Vi kan ikke sove i timen nå

Wouter Vandenhaute i Flanders Classics har ved flere anledninger gått ut og forsvart disse endringene.

- Sykkelsporten lever ikke i takt med tiden. Den trenger modernisering, og jeg akter å gjøre det jeg kan for å perfeksjonere Flandern rundt. Vi kan ikke tillate oss å sove. Vi er nødt til å forbedre løypa, uttalte Vandenhaute nylig.

- Bedre enn målområdet
I England venter man flere hundre tusen tilskuere til det 250 kilometer lange landeveisrittet den 28. juli.

Det er første og fremst området rundt Box Hill - OL-løypas tøffeste motbakke - som er under lupen. Rytterne skal over denne bakken ni ganger, og arrangøren vurderer nå å legge 15.000 billetter ut for salg til denne begivenheten.

- Dette er det beste stedet å følge rittet på. Mennene skal forbi her ni ganger, og for å være ærlig: Det er bedre å følge rittet her, enn å være ved start- og målområdet ved The Mall.

- Det vi nå må finne ut er hvordan vi løser billetteringen og om vi tar betale for billettene, forteller Deighton.

Hva mener du? Er sykkelsporten nødt til å følge med i timen, og lage en bedre pakke for publikum og inviterte gjester under de største arrangementene? Ta debatten i kommentarfeltet under artikkelen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere