RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

30.000 færre møtte opp for å se Johnsrud Sundby og co.

FESTSTEMNING: Tusenvis av mennesker hadde møtt opp i marka for å heie på Martin Johnsrud Sundby og de andre langrennsherrene under lørdagens femmil.
FESTSTEMNING: Tusenvis av mennesker hadde møtt opp i marka for å heie på Martin Johnsrud Sundby og de andre langrennsherrene under lørdagens femmil. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Likevel mener arragøren at Holmenkollrennene ble en stor suksess.

Holmenkollrenne er en stolt, norsk tradisjon, som har blitt arrangert helt siden 1892.

De siste årene har verdenscuphelgen bestått av hopp, kombinert, og femmila for langrennsherrene lørdag, mens langrennskvinnene gjør opp om den prestisjetunge seieren på tremila søndag, før det hele avsluttes med det store hopprennet i Holmenkollbakken.

Tusenvis av mennesker samler seg i marka, og sjeldent ser man maken til folkefest i norsk idrett, lenger.

Likevel står Kollenhelgen i fare for å gå konkurs. For tredje året på rad endte arrangementet i minus.

- Kan ikke leve på VM i all evighet
I 2012 og 2013 gikk arrangementet med et samlet underskudd på tolv millioner kroner, og også i år endte festhelgen i minus.

- Vi var forberedt på underskudd, men det er ikke tvil om at vi i fremtiden må skape et mer bærekraftig arrangement, sier kommunikasjonsansvarlig i Holmenkollrennene, Emilie Nordskar, til Nettavisen.

Foreløpig overlever arrangementet på overskuddet fra Oslo-VM i 2011.

- Det er klart at det ikke vil vare i all evighet. Vi må snart klare å skape økonomisk balanse, og er på riktig vei. Underskuddet i år er mindre enn det var i fjor, forteller Nordskar, som oppsummerer verdenscuphelgen som en stor suksess.

- Vi er kjempefornøyde! Det var 70.000 mennesker innom i løpet av helgen, og vi oppnådde målet med 30.000 solgte billetter.

Det var likevel færre som tok turen til Holmenkollen i år, enn det var i fjor. Antallet som tok med seg vedsekk og flagg ut i marka, var nesten halvvert.

- Det var noen færre i marka. 40.000 i år mot 70.000 i fjor. Vi regner med at det skyldes det dårlige været som var hele uken før, sier Nordskar.

LANGRENNSDRONNINGEN: Marit Bjørgen vant tremila i Kollen i suveren stil.

Værgudene gjorde imidlertid opp for seg ved å hente frem en strålende sol til lørdagens femmil.

- Det var helt magisk å kjøre opp mot Holmenkollen lørdagmorgen. Man kunne se tåka lette, og solen titte frem.

- En spesiell stemning
Det har allerede blitt gjennomført drastiske tiltak for å få Holmenkollrennene tilbake på plussiden. Publikumsoppmøtet i Kollen i 2012 var svært labert grunnet det som ble beskrevet som latterlige billettpriser, og året etter ble prisene halvert.

- Vi beholdt de samme prisene i år, og tilbakemeldingene fra publikum er at de er rimelige, sier Nordskar.

PÅ KONGRETRIBUNEN: Tradisjonen tro stile konfamilien mannesterke opp under Holmenkollrennene.

Nå ser man heller mot sponsorer for å finne en god løsning. Det blir blant annet diskutert om man skal selge navnet på femmila og tremila til en betalingsvillig bedrift.

- Vi må tenke kreativt for å finne en god løsning, sier Nordskar, som bedyrer at de vil gjøre alt de kan for å bevare folkefesten, med tusenvis av tilskuere både på tribunene og i marka.

- Det er jo det som er så fantastisk med Holmenkollrennene. Det er noe med bållukta, flaggene og kubjellene. Utøverne kommer alltid med tilbakemeldinger om at det er en helt spesiell stemning. Jeg tror og håper vi vil ha Holmenkollrennene i Oslo i mange år fremover. At 70.000 er innom i løpet av en helg, tyder på at dette er noe folk vil ha, sier Nordskar avslutningsvis.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere