RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette får skiforbundet til å gni seg i hendene

NY AVTALE: Bjørn Dæhlie viser frem Marit Bjørgen i antrekket de norske kvinnelige landslagsløperne skal benytte seg av i konkurranser neste sesong.
NY AVTALE: Bjørn Dæhlie viser frem Marit Bjørgen i antrekket de norske kvinnelige landslagsløperne skal benytte seg av i konkurranser neste sesong. Foto: Simen Lønning / Mediehuset Nettavisen
Sist oppdatert:
Tjener titalls millioner på avtale med Bjørn Dæhlie.

SORIA MORIA (Nettavisen): Bjørn Dæhlie og det norske langrennslandslaget viste mandag frem de nye antrekkene det norske skilandslaget vil benytte seg av neste sesong.

Allerede i fjor ble det klart at merkevaren Bjørn Dæhlie tar over for Swix som klessponsor, og etter det Nettavisen erfarer, er det snakk om en avtale verdt mellom 10 og 20 millioner kroner i året for Norges Skiforbund. 

Avtalen har en varighet på fire år med opsjon på forlenging.

Kun Aker, som bidrar med 20 millioner i året, spytter inn mer penger enn Bjørn Dæhlie-merkevaren, som eies av selskapet Active Brands. 

- Ekstremt viktig
Det gleder naturligvis langrennssjef Åge Skinstad. Han vil imidlertid ikke si for mye om hvor mye skiforbundet tjener på avtalen.

- Jeg vil ikke si noe mer enn at det er den nest største avtalen rent finansielt som vi har. Den er også ekstremt viktig utstyrsmessig. Den gir oss utstyr til alle lagene våre, fra elitelagene til rekrutteringslagene og regionslagene. Det er veldig mange mennesker involvert og er en stor operasjon å få byttet ut alt utstyret, men vi gleder oss veldig, sier Skinstad til Nettavisen. 

Norsk Tipping har til nå vært den nest største bidragsyteren med cirka ti millioner kroner i året, men avtalen med Dæhlie skal altså være større.

FORNØYDE: Langrennssjef Åge Skinstad er godt fornøyd med klessponsoravtalen med merkevaren Bjørn Dæhlie.

Dæhlie: - Derfor tør vi
Bjørn Dæhlie legger ikke skjul på at de gikk noen runder internt før de signerte med Skiforbundet, men tror de har gjort et klokt valg.

- Vi har ikke tenkt til å offentliggjøre kronebeløpene, men det er en av de største avtalene til Norges Skiforbund. Og det er kanskje den største tekstilavtalen med norsk idrett, med unntak av en fotballavtale. Det er en veldig omfattende avtale, sier Dæhlie til Nettavisen.

- Grunnen til at vi gjør dette, er fordi vi tror at det å markedsføre en merkevare med Norge og verdens beste skilandslag er viktig. Sportsbransjen er knalltøff om dagen, så det nytter ikke å være nummer tre. I Norge er det to sterke aktører og vi ønsker å være én av de to. Vi ønsker også å markedsføre produktene ut av Norge. Det er litt av grunnen til at vi tør å gjøre dette, forklarer Dæhlie.

Et veivalg
Avtalen gjør imidlertid at Dæhlie må prioritere noe annerledes på sponsormarkedet fremover. 

- Det blir andre ting man ikke kan gjøre. Man kan ikke være hovedsponsor for mange prosjekter når man ønsker å bruke masse penger på det morsomste, Norges Skiforbund. Det blir på en måte et veivalg, forteller skilegenden.

Pål Golberg var én av flere landslagsløpere som var til stede på Soria Moria i Oslo mandag. Han er glad for litt forandring på antrekket.

- Det er mange fine klær vi har fått. Vi er i grunn bortskjemte på den biten der, sier Golberg til Nettavisen.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere