Vuvuzela-kuppet

Foto: ALEXANDER JOE (Afp)

Mannen som skapte den forhatte vuvuzelaen er blitt rik. Under VM satser han på hørselvern.

14.06.10 12:00

Den summende lyden av det lange plasthornet er blitt soundtracket til årets fotball-VM. Enten du er på stadion eller i stua, er det ikke mulig å slippe unna bisvermen.

Og skal vi tro Nettavisens egen undersøkelse er det ingen populær lyd som strømmer ut gjennom høyttalerne sammen med stemmene til Øyvind Alsaker og Nils Johan Semb & co.

I helgen la Nettavisen ut en avstemning om vuvuzelaen, og bare fem prosent av de som svarte mener at instrumentet er et stemningsskapende, vakkert og eksotisk innslag. Hele 59 prosent valgte svaralternativet «Gud bedre, spar meg», mens 22 prosent kan fortelle at «årets Fotball-VM vil bli bivånet i absolutt stillhet».

- Jeg er vanligvis en frisinnet herremann som ikke går av veien for litt eksponering av fremmedkultur. Men på fredag flyttet en humle fra helvetes innerste avkroker inn i TV-en, og den ødelegger fotballkampene i VM!!! Galskapen må ta slutt!!!, skriver en lesere i debatten under saken.

Årets gründer
Men mannen som står bak lurvelevenet er blitt rik. I 2001 ble han kåret til årets gründer i Sør-Afrika. Navnet er Neil van Schalkwyk. Hans firma Masincedane Sport masseproduserer plastversjonen av instrumentet, og gjør svært gode penger under VM.

Siden 2004 har produksjonen gått på høygir, med omkring 2000 horn om dagen.

- Våre vuvuzelaer har renest lyd og de er lette å blåse i. En toåring kan spille på den, skrøt van Schalkwyk før VM.

Og ikke nok med det.

Neil van Schalkwyk gjør penger på å selge hørselvern også. Litt som å selge både sprit og antabus der altså.

Sammen med organisasjonen Uthango Social Investments, som sikrer jobb for handikappede sørafrikanere, selger han nå nemlig hørselvern for 25 rand (litt over 20 kroner) stykket utenfor VM-arenaene, skriver sport24.co.za. Vernet heter for sikkerhets skyld Vuvuzela Unplugged.

Produktet er ifølge en pressemelding laget for å dempe lyden, men samtidig gi bæreren en opplevelse av stemningen.

Van Schalkwyk har i sørafrikanske medier nektet å oppgi hvor mye han har tjent på vuvuzela-eventyret, men totalt er markedet for plastblåseren verdt rundt 50 millioner kroner.

Utsolgt
Sørafrikanske utsalg kan melde om suksess for Vuvuzela Unplugged.

- Våre øreplugger er utsolgt, sier en ansatt i et apotek i Cape Town.

Vuvuzela betyr på zulu «å lage vuvu-lyd», noe som i og for seg er ganske beskrivende. Men lyden fra instrumentet er også så høy at den kan gi permanente hørselskader.

Det, sammen med irritasjonen til en hel verden, har ført til at Fifa vurderer å forby instrumentet inne på stadion.

Får ikke skrudd ned TV-lyden
TV 2 og Viasat har gjort forsøk på å skru ned vuvuzela-lyden på sine sendinger, men ikke lyktes.

- Vi har forsøkt ulike varianter med å skru på publikumslyden på sendingene. Samtidig er jo dette den faktiske stemningen på stadion, og den forsøker vi å speile så godt som det lar seg gjøre, sier fotballsjef Vegard Jansen Hagen i TV2 til VG.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.