Gå til sidens hovedinnhold

Ypper mot Solberg

Et nytt fabrikkteam utfordrer de etablerte når årets rally-VM starter i morgen. Se bilen!

Ford, Citroën og Subaru får fast følge i WRC. Suzuki skal være med i alle runder, etter at de i fjor kun kjørte to prøveløp.

Suzuki har valgt SX4 som sin rallymaskin. I den utgaven du finner i bilbutikken, er den et kompakt kjøretøy som kan kalles en mini-SUV. Den er en på de fleste måter helt vanlig bil med firehjulsdrift og litt ekstra bakkeklaring som viktigste særegenheter.

Men en ekte WRC-bil er noe helt annet, et spesialbyggverk til atskillige millioner kroner. Så også med Suzuki SX4 WRC.

Formidabelt skyv
Kraftkilden er en toliters turbomatet bensinmotor med en oppgitt effekt på 320 hk. Ikke til å kimse av, men enda mer imponerende er dreiemomentet på 590 Nm.

Kreftene distribueres til alle fire hjul via en femtrinns manuell girkasse som styres med knapper på rattet. Tre differensialsperrer - foran, bak og senter – skal sørge for at kreftene til enhver tid omsettes i best mulig grep.

Doningen veier 1230 kg, slik reglene sier at den skal gjøre. Til å stoppe dette glade vanvidd på fire hjul, har SX4 WRC to bremsesett. Det ene, med de største skivene (370 mm foran og 355 mm bak) er til de hurtigste asfaltløpene. Det andre, som har noe mindre skiver, brukes på grus.

«Sykkeldekk» på is
Hjul og dekk kommer i tre størrelser. Asfaltdekkene har dimensjonen 235/40 – 18, mens grusdekkene har 205/65 – 15 som vitale mål.

Dekkene som brukes på snø og is er svært smale: 145/85 – 16 (145 angir rullebanens bredde i millimeter, 85 er høyden på dekksiden i prosent av rullebanens bredde. 16 viser dekkets innvendige diameter i tommer, ergo det samme målet som felgstørrelsen).

Les også: Derfor er brede vinterdekk dumt

Suzuki har funnet fram til to sjåfører som skal utfylle hverandre i egenskaper. Finnen Toni Gardemeister bringer med seg mye erfaring fra Ford og Skoda, mens svensken Per-Gunnar Andersson regnes blant de kommende stjernene i WRC.

Suzuki har erfaring fra den såkalte juniorklassen i rally-VM helt fra 2002. I fjor tok merket dobbeltseier i denne klassen med en Swift S 1600. Øverst på pallen sto Andersson.

Fjorårets to testrunder ga plasseringer rundt trettiendeplass, og Suzuki har sagt at merket satser langsiktig. Om Henning og Petter Solberg etter hvert må slite med Suzuki, gjenstår å se.

Den første runden, Rallye Monte Carlo, starter altså i fredag.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken