Sangkonkurransen Eurovision Song Contest samler hele Europa, samt et par land utenfor som er med i TV-samarbeidet, til en konkurranse som skal handle om sangen, musikk og framføringen på TV.

Likevel preges konkurransene alltid av ting som også skjer utenfor selve konkurransen. Hvis ikke Kypros får 12 poeng av Hellas, og omvendt, så blir verden overrasket. Naboland støtter naboland, om de ikke krangler.

Se all oddsen og spill på din favoritt her

I tillegg, som vi i Norge fikk oppleve da Keiino vant avstemningen blant folket - uten å vinne - i 2019, så kan faktisk ikke bare folkeopinion spille inn. Juryene består av seks personer, som alle gir poeng. Det samlede snittet gir poengene man får i finalen.

Ekspertene har helt siden invasjonen av Ukraina ment at landet vil vinne i finalen, og har dermed gitt en veldig lav odds. Den startet på 2.20 hos Norsk Tipping, og er helt nede i 1.35 nå. Vi tror ikke det er et godt spill. Å få 135 kroner hvis du satser 100 kroner på landet blir vanskelig å spille på.

Vi har valgt ut 3 land vi tror kan overraske ekspertene, og som vi mener er bedre spill.

Her kan du se finalen direkte fra klokken 21

Nummer 1: Sam Ryder (Storbritannia) - 8 i odds

@samhairwolfryder

1 day to go before I sing my head off infront of 200 million people 🤯💫 YOU CAN SUPPORT BY…downloading the @eurovision app and then tomorrow night you can smash that voting button 20 times 📱❤️ LOVE YA 💛

♬ original sound - Sam Ryder

Sam Ryder er med i Eurovision fordi han er stor på TikTok. Hans popularitet kom gjennom å synge coverversjoner under pandemien, og det skal ikke undervurderes hvor langt hans sjarm går. I tillegg er låten god. Det er veldig lenge siden Storbritannia vant, og nå er også Brexit glemt i nyhetsbildet så det påvirker heller ikke.

Du skal heller ikke se bort ifra hvor godt juryene rundt omkring ville likt at finalen arrangeres i England, eller anglofil musikksmak. Hans video fra semifinalen er sett 575 000 ganger på YouTube, mens den offisielle videoen er sett 3,3 millioner ganger.

Har fordel med å starte veldig sent (22), som historisk har påvirket noe.

Se all oddsen og spill på din favoritt her

Nummer 2: Chanel (Spania) - 18 i odds

Spanske Chanel bringer heten inn på scenen. Videoen fra semifinalen er sett 1,9 millioner ganger, den offisielle videoen 1,8 millioner og framføringen fra den nasjonale finalen 5,2 millioner ganger.

Dette er en låt som har trøkk, og som vil appellere til dansefoten på alle MGP-festene der ute. Juryen så også en god framføring (videoen er lekket på nett). I tillegg kan alderssammensetningen på juryen også påvirke her.

Kommer rett bak den rolige, men gode sangen til Italia. Det kan være en fordel fordi ingen tar pause i programmet når to så gode sanger skal spille. I tillegg vil Spania ri litt på hjemmepublikummet som allerede er igang med sin egen sang. Spania synger som nummer 10.

Se all oddsen og spill på din favoritt her

Nummer 3: Subwoolfer - Give that Wolf a Banana (Norge) - 100 i odds

Det er ingen tvil om at ekspertene ikke helt tror på norsk seier. Oddsen er på 100, som betyr at du får 100 ganger igjen pengene om Norge skulle vinne.

Vi tror likevel på 3 ting som gjør at dette vil gå veien:

1. Det er spennende med maskene. Det er ikke bare i Norge vi har Maskorama.

2. Sangen underholder, og er fengende. Det er ikke så mange sanger som gjør det.

3. Den skiller seg ut, og kun 3-4 låter gjør det. Som regel betyr det en god del ekstra stemmer fordi folk husker låten.

Se all oddsen og spill på din favoritt her

Semifinale-videoen er sett 1,5 millioner ganger. Framføringen fra den nasjonale finalen 4,8 millioner ganger, og den offisielle videoen 1,5 millioner ganger.

Se all oddsen og spill på din favoritt her