Gå til sidens hovedinnhold

I fotsporene til Moe Odin

Moe Brage og Asbjørn Mehla er en av vinnerkandidatene i Jacob Meyers pokalløp på Bjerke lørdag. Her kan du lese hvordan Mehla selv vurderer sjansene.

Her finner du Nettavisens tips til V75-løpene.

Lørdag har Bjerke en fullspekket meny av storløp og sportslige godbiter. Kongepokalen og Jacob Meyer kjøres i år på samme dag og inngår i V75-spillet. Moe Brage har blitt voksen og må for alvor møte eldre hester. Lørdag får vi en pekepinn på om årgangstoppen kan gå i fotsporene til faren sin.

I V75-1 får vi se hvem som er den beste V75-kusken i landet. Løpet har blitt amputert siden de tre øverste på lista ikke kjører. Kolle og Høitomt soner utelukkelse og Mikkelborg har meldt forfall grunnet svensk V75. Asbjørn Mehla har trukket 4 Tollnes Kongen og denne ekvipasjen har møtt hverandre tidligere.

- 4 Tollnes Kongen er det en stund siden jeg har kjørt, men jeg kjenner hesten fra før. Jeg har sett at han har tullet og tøyset litt i det siste, men normalt skal han være med å kjempe om seieren i dette løpet. Forutsetningen er at han holder seg i skinnet og ligger nedpå, vi har ikke tid til tull i V75. Det er i hvert fall en fin trippelmulighet og jeg synes han bør på bongen, uttaler Asbjørn Mehla.

Les også: Tengsareid-show i vente?

Les også: Trollmannen Holtung

Les også: Jo-hester i farta

Les også: Spill her og vinn 30 millioner

9 Pole Position (V75-2) har tatt to rake triumfer etter å ha gjort fine innsatser i lang tid for sin eier Christine Masser. I sin første start på nyåret, slo hun likegodt til med seier i V75 med Kolle i vogna. Siden Kolle er utelukket denne lørdagen, er det Mehla som får sjansen bak den nytente hoppa.

- 9 Pole Position har knallformen inne, og hun har fått et perfekt smygspor. Hun kan vinne dette hvis det klaffer med posisjonene og hun ikke har sanndrømt- og våknet igjen¿ Det må løse seg litt fra dette sporet, men hun er god nok og møter hester hun er vant til å møte, forteller Mehla.

Her kan du registrere deg og spille. Du kan bruke Visa-kortet til å spille med på Nettavisens travmagasin.

Gravdals håp
5 Skibber utviklet seg flott i løpet av treårssesongen, men var hele tiden hakket under de beste. Fjoråret avsluttet han med en sterk V65-seier for Mehla og 2007 kan bli et enda bedre år for den sterke hingsten. Årsdebuten blir Kongepokalen lørdag og hvordan plasserer du 5 Skibber inn i dette selskapet, Asbjørn?

- Det er to-tre hester som skiller seg ut her, synes jeg, og 5 Skibber er nok ikke en av dem. Han er sterk og god, men mangler litt enda på å hevde seg blant de beste. Vi må sikte inn på en best mulig premie og kanskje kan vi kapre den siste trippelplassen hvis vi er maksimalt heldige med løpet, vurderer Mehla.

Favoritt i fare?
Stort høyere på rangstigen er det ikke mulig å komme enn 5 Zevs, som i gresk mytologi ble betegnet som gudenes konge. Om 5 Zevs er like mektig lørdag, er kusken litt usikker på.

- Han har gjort det meste riktig så langt og jeg skjønner at han blir favoritt nå også, selv om jeg vil varsle for et usikkerhetsmoment. Vi har fått mange startraske hester rundt oss og jeg vet ikke om vi klarer teten. Hvis vi ikke klarer å komme foran direkte, blir det hele mer sjanseartet. Da blir vi litt prisgitt hvem det er som kommer foran og om han eventuelt vil slippe oss fram. Bakfra har han tidligere vært litt sprutredd, så jeg vil prøve å unngå det. Fra tet er det snakk om en veldig god mulighet, men jeg vet ikke om veien dit blir like lett lørdag, og da kan det være en favoritt i fare, forteller en skeptisk Mehla.

- Moe Brage på vingel
Jacob Meyers Pokalløp (V75-6) har blitt et veldig fint løp og 5 Moe Brages faste kusk, Asbjørn Mehla synes det er enklere å si hvem som ikke kan vinne enn hvem som kan.

- Med Derbytoer 10 Åsajerven, 4 H.G. Balder på vei opp i form og sterke formhester som 2 Lome Kongen, 6 Best Elden og 3 Slettvoll Rambo kommer ikke dette til å bli lett. 5 Moe Brage har veldig fin form og må selvsagt vurderes, men vi kommer ikke til noe dekket bord. Vi kan lett komme på vingel her og det handler først og fremst å finne en posisjon underveis. Hvis vi er på skuddhold inn på oppløpet, kan 5 Moe Brage absolutt vinne. Han viste fin fart mellom galoppene sist, men det ble et håpløst løp for hans del i møte med de beste, blant andre Moe Odin. Etter galopp på startsiden, ble det for tungt å hevde seg i toppen. Løpet gjorde sikkert godt likevel og vi møter forberedt til å kjempe i toppen. Når det gjelder banen, er det en ulempe hvis det blir for tungt, for det liker han ikke. Sko er ingen problem, men han er selvsagt absolutt best uten sko, forteller storløpsgrossisten fra Telemark.

Dagens avsluttes med Sigvart Petersens Minneløp som er et løp der noen av våre beste varmblods skal måle krefter over 2600 meter med 7 Lill Adolf og 11 Dalshan As i spissen.

- Her kjører jeg 8 Supersonic, men han er over sin glansperiode og må være fornøyd om han hanker tak i en premie, uttaler Mehla.

Kilde: rikstoto.no

HTML EMBED
NYHET!Nå kan du spille på trav hos Nettavisen. Det er svært enkelt å levere kupongen, og du kan spille på tre måter:

1. Lyntoto:
Lever en ferdig utfylt Lyntoto-kupong til kveldens løp – uten å registrere deg. Lyntoto-spillet finner du oppe til venstre på Nettavisens travmagasin.

2. Eksperttips:
Du kan velge mellom tre spillforslag fra Nettavisens traveksperter. Tipsene finner du oppe til venstre på Nettavisens travmagasin. Deretter klikker du på ett av beløpene og registrerer deg som kunde
. Registrer deg her!
function r22Open(url) { window.open(url, "NettavisenR22", "width=686,height=460,scrollbars=yes"); } function r22Open2(url, width, height) { window.open(url, "NettavisenR22", "width="+width+",height="+height+",scrollbars=yes"); }


3. Alle spill fra Norsk Rikstoto:
Her kan du registrere deg som kunde hos Nettavisen. Dersom du allerede har konto hos Norsk Rikstoto, kan du bruke samme innlogging på Nettavisens travmagasin.
Registrer deg her!
function r22Open(url) { window.open(url, "NettavisenR22", "width=686,height=460,scrollbars=yes"); } function r22Open2(url, width, height) { window.open(url, "NettavisenR22", "width="+width+",height="+height+",scrollbars=yes"); }


>> Les mer på Nettavisens travmagasin