Gå til sidens hovedinnhold

Startpakka

Hvor skal man begynne for å finne fram i jazzjungelen? Bedre sted enn dette finnes knapt.

Columbia Jazz
Columbia Legacy/Sony Music

Opp gjennom åra har jeg fått mange forespørsler om hvilke skiver man burde gå til anskaffelse av hvis man ville få en fot innom jazzen. Det har alltid vært like vanskelig å svare på det spørsmålet – tilfanget har vært så enormt. Med denne samlinga på 25 cder med en enorm bredde og kvalitet kan mange ha fått svarene sine.

Columbia Records har eksistert i 125 år og er med det det eldste plateselskapet som fortsatt er i live. Som jazzselskap begynte det virkelig å ta av først etter andre verdenskrig da LP-en så dagens lys. Mot slutten av 50-tallet etablerte Columbia seg virkelig som det store jazz-selskapet med to udødelige millionselgere og begge er med her.

Her følger en kronologisk gjennomgang av innholdet i boksen – slik den også er satt sammen: Count Basie med “Blues by Basie”, Chet Baker med “Chet Baker & Strings”, Sarah Vaughan med “In Hi-Fi”, Art Blakey med “The Jazz Messengers”, Louis Armstrong med “Ambassador Satch”, Tony Bennett med “The Beat of my Heart”, Billie Holiday med “Lady in Satin”, Duke Ellington med “Black, Brown & Beige”, Charles Mingus med “Mingus Ah Um”, så millionselgerne “Time Out” og “Kind of Blue” med henholdsvis The Dave Brubeck Quartet og Miles Davis , Thelonious Monk med “Criss-Cross”, Charlie Byrd med “Brazilian Byrd”, Bill Evans med “The Bill Evans Album”, Mahavishnu Orchestra med “The Inner Mounting Flame”, Keith Jarrett med “Expectations”, Ornette Coleman med “Skies of America”, Ramsey Lewis med “Sun Goddess”, Freddie Hubbard med “High Energy”, Stan Getz med “The Best of Two Worlds”, Weather Report med “Black Market”, Dexter Gordon med “Manhattan Symphonie”, Max Roach med “M’Boom”, Branford Marsalis med “Scenes in the City” og Ellis Marsalis med ”Whistle Stop”. Her står altså legendariske album i kø og vi snakker om musikk fra slutten av 30- tallet til midten av 90-tallet. En rekke epoker blir dokumentert - det ypperste fra swingsjangeren og fram til det beste av jazzrock. Lydkvaliteten er utmerket og en rekke bonusspor er inkludert så feinschmeckerne får også sitt her. Den eneste som mangler fra Columbias storhetsperiode er Wynton Marsalis, men “skilsmissen” mellom Marsalis og Columbia var visstnok av typen som ikke gjør slikt lett.

Jeg har ikke fått hørt gjennom alt foreløpig, men det er heller ikke slik en boks som dette bør lyttes på. Her kan man ta fram den skiva som egner seg til hva og når det enn måtte være. Når man har kommet gjennom alt her, og det til en latterlig lav pris – under 500 kroner, så kan man se på seg sjøl som om ikke utlært, så i alle fall godt på vei inn i jazzens mangslungne irrganger. Det eneste minuset her er at besetningene ikke er oppgitt i heftet som følger boksen, men bruker man enten forstørrelsesglass på coverne eller edben, så finner man sjølsagt ut av det. Generelt kan det uten tvil påstås at det er jazzens a-lag som er med fra start til mål.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken