Gå til sidens hovedinnhold

Dette vil bilen koste deg

Se hvilken bil som blir 370.000 kroner dyrere med Halvorsens budsjettforslag.

Dersom du går med planer om å kjøpe ny bil, kan det nye avgiftssystemet kanskje hjelpe deg med å velge modell.

I statsbudsjettet for 2010 foreslår regjeringen å øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften.

- Vi forsterker de økonomiske motivene for kjøp av biler med lave CO2-utslipp. Dette bidrar til at vi kan nå målet om et gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler på 120 g/km i 2012, sier finansminister Kristin Halvorsen i en pressemelding.

Les også:Helt håpløs veisatsing

Les også:27 milliarder til samferdsel

Samtidig reduseres satsene i effektkomponenten slik at statens inntekter ikke endres.

Forslaget til endringer i engangsavgiften innebærer for eksempel at en bil med CO2-utslipp på 100 g/km og effekt på 70 kW får en reell avgiftslettelse på om lag 7.150 kroner, mens en bil med CO2-utslipp på 200 g/km og effekt på 110 kW får en reell avgiftsskjerpelse på om lag 8.850 kroner.

Alle biler med CO2-utslipp over 153 g/km får uansett en total avgiftsskjerpelse, uavhengig av motoreffekten.

Sjekk avgiftsendringene selv med Finansdepartementets kalkulator.

Resultatet av Finansdepartementets forslag blir følgende:

Tabellen under viser satsene for CO2-komponenten og effektkomponenten i 2009 og foreslåtte satser for 2010:

Departementet har hentet fram en oversikt over de mest solgte personbilene januar-september 2009 i nominelle og reelle priser.

Dersom forslaget til statsbudsjett for 2010 blir vedtatt, blir listen for avgiftsendring fra 2009 til 2010 seende slik ut:

Småbiler blir billigere
For biler med motoreffekt under 90 kW kommer det en lettelse i effektavgiftene.

Endringene betyr at lavutslippsbilen Toyta Prius blir rundt 5.000 kroner rimeligere ved reell endring.

Klikk.no: Vi har testet avgiftsvinnerne

Men den populære familiebilen VW Tiguan blir rundt 8.000 kroner dyrere.

Les også:Disse veiene skal nå bli bedre

Avgiftstaperne
Finansdepartementet har også utarbeidet en liste over avgiftsendringer fra 2006 til 2010 for en del tilfeldig utvalgte bilmodeller.

Her ser man at Porsche Cayenne trekkes fram som avgiftstaper, hvor Halvorsen foreslår å øke avgiften med rundt 370.000 kroner fra 2006 til 2010 ved reell endring.

BMW 7-serie blir rundt 95.000 kroner dyrere, og Volvo XC90 rundt 43.000 kroner dyrere.

Kommentarer til denne saken